چگالی کلمه کلیدی | بیا و یادبگیر

چگالی کلمه کلیدی

بار ها و بار ها در مقالات گذشته به نقش کلمه کلیدی در سئو و اثرات آن در پیشرفت و کسب رتبه ی بهتر یک وبسایت اشاره کردیم اما هیچگاه فرصتی پیش نیامد که به این موضوع بپردازیم –> چقدر باید از کلمه کلیدی در یک محتوا استفاده کنیم؟ یا در اصطلاح سئوکار ها چگالی کلمه کلیدی چقدر باید باشد؟

آیا باید مقاله را با انبوهی از کلمات و عبارات کلیدی پر کنیم تا گوگل را متوجه مفهوم محتوای خود کنیم یا این که بهتر است تا به چند مرتبه استفاده از کلمه کلیدی بسنده کنیم و اجازه دهیم تا خزنده های گوگل به مرور زمان به موضوع محتوای ما پی ببرند.

منظور از چگالی کلمه کلیدی چیست؟

در تعریف علمی از آن منظور از چگالی کلمه کلیدی را می توان میزان فراوانی یک کلمه یا عبارت خاص در یک محتوای متنی بیان کرد. اما اگر بخواهیم ساده تر بگوییم و برای عموم تعریفی از آن بازگو کنیم باید گفت چگالی کلمه کلیدی به معنای تعداد دفعات تکرار یک کلمه یا عبارت کلیدی در متن یک مقاله است.

هر چه کلمه یا عبارت کلیدی مد نظر تعداد تکرار بیشتری داشته باشد میزان چگالی آن افزایش و هر چه تعداد دفعات تکرار آن در متن یک مقاله کمتر باشد میزان چگالی آن کاهش پیدا می کند.

به عنوان مثال فرض کنید در متنی 100 کلمه ای 5 بار از عبارت کلیدی مد نظر خود استفاده کرده اید. در این حالت چگالی کلمه کلیدی شما برابر 5 درصد است. حال اگر تعداد تکرار را به 3 کاهش دهید چگالی کلمه کلیدی برابر با 3 درصد و اگر تعداد تکرار را به 7 افزایش دهید چگالی آن برابر 7 درصد می شود.

منظور از چگالی کلمه کلیدی چیست؟ | بیا و یادبگیر
منظور از چگالی کلمه کلیدی چیست؟ | بیا و یادبگیر

چرا محاسبه چگالی کلمه کلیدی اهمیت دارد؟

برای این که ربات گوگل و خزنده های سایر موتور های جستجو به طور کامل متوجه مفهوم محتوای موجود در صفحات یک سایت شوند لازم است تا چگالی و توزیع کلمه کلیدی در آن صفحات به خوبی انجام شده باشد.

در نتیجه مدیران سایت ها و سئوکار ها باید با محاسبه ی چگالی کلمه کلیدی و میزان توزیع پذیری آن در سراسر متن همواره محتوا های خود را برای ارائه به خزنده های موتور های جستجو به بهترین شکل آماده کنند.

راهنمای محاسبه ی چگالی کلمه کلیدی

بسته به اندازه ی کلمه یا عبارت کلیدی روش محاسبه چگالی متفاوت است. چون هر چه طول یک عبارت کلیدی بیشتر باشد چگالی آن نیز بیشتر خواهد بود. در نتیجه می توان با تعدا تکرار کمتر آن در محتوای متنی مورد نظر به چگالی استاندارد رسید.

اما به طور کل برای کلمات کلیدی تک سیلابی مثل اسلاگ یا سئو می توانید با استفاده از فرمول 100 × (Nkr ÷ Tkn) که در اینجا منظور از Nkr تعداد تکرار کلمه کلیدی و منظور از Tkn تعداد کل کلمات مقاله است چگالی کلمه کلیدی را محاسبه کنید.

همچنین برای محاسبه ی چگالی کلمات کلیدی چند سیلابی مثل گوگل کنسول، گوگل سندباکس یا گواهینامه SSL می توانید از فرمول 100 × (Nkr × Nwp ÷ Tkn) استفاده کنید. منظور از Nwp در این فرمول تعداد کلمات عبارت کلیدی است. به طور مثل عبارت “گوگل کنسول” 2 کلمه ای است.

راهنمای محاسبه ی چگالی کلمه کلیدی | بیا و یادبگیر
راهنمای محاسبه ی چگالی کلمه کلیدی | بیا و یادبگیر

چگالی مناسب کلمه کلیدی برای هر مقاله چقدر است؟

طبق آموزش هایی که گوگل در وبسایت خود ارائه داده چگالی کلمه کلیدی در هر مقاله به طور میانگین باید عددی بین 2.2 تا 2.5 باشد. کمتر از این مقدار یا بیشتر از آن چندان از منظر گوگل قابل قبول نیست و نشان دهنده ی کم کاری یا اضافه کاری است.

در همین راستا و برای این که بتوانید چگالی کلمه کلیدی را در هر مقاله تحت کنترل خود داشته باشید پیشنهاد تیم آموزش سئو بیا و یادبگیر استفاده از کلمه یا عبارت کلیدی به طور میانگین 1 مرتبه در هر 100 تا 120 کلمه ای است.

چگالی مناسب کلمه کلیدی برای هر مقاله چقدر است؟ | بیا و یادبگیر
چگالی مناسب کلمه کلیدی برای هر مقاله چقدر است؟ | بیا و یادبگیر

آیا با افزایش چگالی می توان بازدید مقاله را افزایش داد؟

خیر، افزایش چگالی کلمه کلیدی هیچ نقشی در افزایش بازدید و به دست آوردن رتبه ی بهتر در نتایج جستجو ندارد. حتی برعکس می تواند تاثیر منفی نیز بر محتوای متنی شما بگذارد و منجر به کاهش رتبه ی آن شود.

چون استفاده ی بیش از اندازه ی کلمه کلیدی در متن نشان دهنده ی تو خالی بودن محتوا است و این سیگنال را به گوگل می رساند که مدیر سایت می خواهد یک محتوای بی ارزش را در یک کلمه یا عبارت کلیدی خاص به صفحات ابتدایی نتایج جستجو انتقال دهد.

همچنین استفاده ی زیاد از کلمه یا عبارت کلیدی برای کاربر هم خوشایند نیست و ممکن است باعث خستگی او شود. تصور کنید در یک جمله ی 50 کلمه ای 3 بار از کلمه کلیدی خود استفاده کنید. در این صورت ذهن کاربر را با عمل تکرار خسته و باعث خروج هر چه سریع تر او از سایت می شوید.

پس سعی کنید تا با استفاده ی به اندازه از کلمه کلیدی در مقالات، هم گوگل و دیگر موتور های جستجو را نسبت به محتوا و سایت خود مشکوک نکنید و هم کاربران و مخاطبین خود را فراری ندهید.

تاثیر چگالی کلمه کلیدی در سئو | بیا و یادبگیر
تاثیر چگالی کلمه کلیدی در سئو | بیا و یادبگیر

بهترین ابزار ها برای محاسبه ی چگالی کلمه کلیدی

کمی پیش تر دو فرمول برای محاسبه ی چگالی کلمه کلیدی به شما کاربران بیا و یادبگیر معرفی کردیم اما خودمانیم کدام مدیر سایتی را می شناسید که بنشیند و با استفاده از فرمول های ریاضی چگالی کلمه کلیدی مقاله ی خود را حساب کند.

این روز ها ابزار های سئو به صورت اتوماتیک این فرایند را برای مدیران سایت ها و سئوکار ها انجام می دهند و به صورت لحظه به لحظه با توجه به تعداد کلمات نوشته شده در مقاله و تعداد دفعات تکرار عبارت کلیدی، چگالی کلمه کلیدی را محاسبه می کنند.

  • یوست سئو

یوست معروف ترین ابزار سئو سیستم مدیریت محتوا وردپرس و یکی از بهترین افزونه ها برای کنترل سئو داخلی یک وبسایت است. این افزونه یکی از ابزار هایی است که با استفاده از آن می توانید چگالی کلمه کلیدی مقالات خود را به صورت لحظه به لحظه زیر نظر بگیرید و تعداد دقیق تکرار آن را ببینید.

در صورتی که به اندازه ی مناسب از کلمه کلیدی در متن خود استفاده کرد باشید یوست چراغ راهنمای سبز خود را برای شما روشن می کند و اگر که چگالی کلمه کلیدی شما کمتر یا بیشتر از حد توصیه شده باشد با چراغ قرمز شما را از این مشکل آگاه می سازد.

  • رنک مث سئو

رنک مث هم یکی دیگر از افزونه های سئو است که نامش در این چند سال اخیر حسابی بر سر زبان ها افتاده و وبسایت ها و بیزینس ها بزرگی را در سطح وب به خود جذب کرده است. مانند یوست، رنک مث هم به صورت لحظه ای آمار چگالی کلمه کلیدی را به کاربران خود ارائه می دهد و آن ها را در جریان تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی می گذارد.

رنک مث هم از متدی مشابه با یوست استفاده می کند و در صورتی که چگالی کلمه کلیدی محتوای متنی شما به اندازه ی مناسبی باشد یک تیک سبز و اگر کمتر از میزان توصیه شده یا بیشتر از آن باشد یک ضربدر قرمز را در کنار المان چگالی قرار می دهد.

ابزار های اندازه گیری چگالی کلمه کلیدی | بیا و یادبگیر
ابزار های اندازه گیری چگالی کلمه کلیدی | بیا و یادبگیر

روش های جلوگیری از افزایش چگالی کلمه کلیدی

برای جلوگیری از افزایش چگالی کلمه کلیدی در یک محتوای متنی راه های بسیاری وجود دارد و هر فردی می تواند بسته به توانایی های خود از روشی خاص برای این منظور استفاده کند. اما عموما اکثریت سئوکار ها و مدیران سایت ها از دو روش برای کنترل و جلوگیری از افزایش چگالی کلمه کلیدی استفاده می کنند که عبارتند از:

  1. استفاده از مترادف های کلمه کلیدی یکی از بهترین روش ها برای کنترل و جلوگیری از افزایش چگالی کلمه کلیدی است. به عنوان مثال اگر کلمه کلیدی مقاله ی شما سئو است می توانید از عبارتی مثل بهینه سازی نیز در برخی از موارد به جای سئو استفاده کنید تا مانع رشد سریع چگالی کلمه کلیدی شوید.
  2. روش دوم اما کمی دشوار تر است و نیاز به اندکی زکاوت دارد. در این روش باید با بازنویسی جملات و استفاده از کلمات متناسب با کلمه کلیدی به شکلی مفهوم را به کاربر منتقل کنید که مخاطب بتواند به درستی متوجه منظور محتوای شما بشود.
روش های جلوگیری از افزایش چگالی کلمه کلیدی | بیا و یادبگیر
روش های جلوگیری از افزایش چگالی کلمه کلیدی | بیا و یادبگیر
کلام آخر

تقریبا تمام نکات مهم در خصوص چگالی کلمه کلیدی در این مقاله از بیا و یادبگیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. از معنا و مفهوم آن گرفته تا روش های محاسبه، تاثیر آن در سئو و جلوگیری از افزایش بیش از حد این فاکتور در مقالات همه و همه به شما همراهان همیشگی بیا و یادبگیر آموزش داده شد.

حالا می دانید که استفاده ی بیش از اندازه از کلمه کلیدی تاثیر منفی در سئو محتوا های متنی شما دارد و می تواند منجر به اسپم شدن سایت در گوگل و کاهش رتبه و سقوط به انتهای نتایج جستجو شود.

پس می توانید بهتر عمل کنید و با استفاده از روش هایی که آموزش داده شد چگالی کلمه کلیدی مقالات خود را تحت کنترل بگیرید و گامی مثبت در بستر وب بردارید و وبسایت خود را به صفحات ابتدایی نتایج جستجو انتقال دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

گواهینامه SSL
توزیع کلمه کلیدی