اسپم شدن سایت در گوگل | بیا و یادبگیر

اسپم شدن سایت در گوگل

قوانین در هر کجای این جهان برای بهبود شرایط زندگی نسل بشر وضع شده و رعایت آن ها باعث شده تا این کره ی خاکی به زیستگاهی امن برای زندگی این موجود دو پا بدل شود و موجبات امنیت و رفاه انسان را تامین کند.

قوانینی که رعایت آن ها الزامی است و هر فردی که آن ها را رعایت کند شهروندی محترم شناخته می شود و مورد تشویق قرار می گیرد و هر فردی که قوانین را رعایت نکند یا به اصطلاح آن ها را دور بزند شهروندی نامحترم شناخته می شود و با جریمه های مختلف مواجه می شود.

حال همین خط داستانی را دنیای وب بررسی کنیم. اگر مدیر سایتی کسب و کار آنلاین خود را طبق قوانین گوگل بهینه کند تشویق و به صفحات ابتدایی نزدیک تر می شود اما اگر سعی کند قوانین گوگل را به هر نحوی دور بزند تنبیه می شود و زمینه را برای اسپم شدن سایت در گوگل فراهم می کند.

منظور از اسپم شدن سایت در گوگل چیست؟

اسپم شدن سایت در گوگل به معنای دریافت امتیازات منفی پی در پی از این موتور جستجو است که باعث کاهش اعتبار، رتبه و ترافیک یک وبسایت می شود و آن را به انتهای نتایج جستجو انتقال می دهد.

دلیل دریافت این امتیازات منفی هم کاملا مشخص است. گوگل صراحتا در تارنمای خود اعلام کرده که رعایت نکردن قوانین این موتور جستجو و استفاده از سئو کلاه خاکستری یا سئو کلاه سیاه باعث پنالتی شدن و کاهش رتبه ی یک وبسایت می شود.

یعنی اگر یک مدیر سایت در ثبت لینک داخلی زیاده روی کند یا از سایت های نامربوط بک لینک خریداری کند یا محتوای کپی شده و کم کیفیت داخل وبسایت خود بارگذاری کند باید منتظر خشم گوگل و برخورد سخت آن باشد.

منظور از اسپم شدن سایت در گوگل چیست؟ | بیا و یادبگیر
منظور از اسپم شدن سایت در گوگل چیست؟ | بیا و یادبگیر

اسپم اسکور چیست؟

این که یک سایت چقدر از نظر موتور های جستجو اسپم یا هرز شناخته می شود را با عبارت اسپم اسکور تعریف می کنند. به عبارت دیگر اسپم اسکور شاخصی است که میزان بیهوده بودن مطالب و محتوا های یک وبسایت را مشخص می کند.

هر چه میزان اسپم اسکور یک سایت کمتر باشد یعنی سئو استاندارد تری روی آن انجام شده و مطالب آن برای کاربران موتور های جستجو مناسب تر است. چنین سایتی بیشتر مورد توجه موتور های جستجو قرار می گیرد و جایگاه بهتری را از آن خود می کند.

اما هر چه این میزان بیشتر و بشتر باشد یعنی مدیر وبسایت برای دیده شدن کسب و کار آنلاین خود از روش های نامناسبی استفاده کرده است. محتوای چنین سایتی به هیچ عنوان مورد تایید گوگل و سایر موتور های جستجو نیست و امکان رسیدن به صفحات ابتدایی را ندارد.

اسپم اسکور چیست؟ | بیا و یادبگیر
اسپم اسکور چیست؟ | بیا و یادبگیر

چطور بفهمیم اسپم اسکور یک سایت چقدر است؟

حال که می دانیم منظور از اسپم اسکور چیست باید راه های یافتن آن را هم یاد بگیریم. پیشنهاد تیم آموزش سئو بیا و یادبگیر برای یافتن سریع و بی دردسر میزان اسپم اسکور یک سایت کمک گرفتن از وبسایت Moz است.

ساخت یک حساب کاربری رایگان به شما این امکان را می دهد که میزان اسپم اسکور هر سایتی را مشاهده کنید و بسنجید که آیا وبسایت مورد نظر برای همکاری در بستر اینترنت گزینه ی مناسبی است یا خیر.

چطور بفهمیم اسپم اسکور یک سایت چقدر است؟ | بیا و یادبگیر
چطور بفهمیم اسپم اسکور یک سایت چقدر است؟ | بیا و یادبگیر

مهم ترین دلایل اسپم شدن سایت در گوگل

مهم ترین دلایل اسپم شدن سایت در گوگل کدامند؟ چه کار هایی منجر به اسپم شناخته شدن یک کسب و کار آنلاین از دید گوگل و سایر موتور های جستجو می شود؟ چطور می توانیم از اسپم شدن وبسایت خود جلوگیری کنید؟

  • تولید محتوای نامناسب

نشانه ی فعالیت و زنده بودن هر سایتی تولید محتوای مناسب و مستمر آن است. محتوایی که موتور های جستجو آن را برای کاربران خود مفید بدانند و اقدام به نمایش آن در نتایج جستجو کنند. بنابراین اگر محتوای مناسبی در وبسایت خود بارگذاری نکرده اید از دید گوگل اسپم شناخته می شوید.

محتوایی که تعداد کلمات آن کمتر از 600 عدد است نامناسب تلقی می شود. تعداد کلمات یک محتوای مناسب باید در بازه ی 1000 تا 3000 کلمه باشد. چرا که کمتر از این میزان نشان دهنده ی ناقص بودن یک محتوا است و بیش از این میزان هم منجر به خستگی و بی حوصلگی کاربر می شود.

محتوایی که بیش از اندازه در آن از کلمه کلیدی استفاده شده باشد از دید گوگل و سایر موتور های جستجو اسپم شناخته می شود. پس خیال این که هر چه بیشتر از کلمه کلیدی استفاده کنید وبسایت شما سریع تر به صدر نتایج جستجو می رسد را به کلی از ذهن خود بیرون کنید.

گوگل از کپی کردن متنفر است و وبسایت هایی که محتوا های خود را از روی دیگران کپی می کنند را به خشن ترین شکل ممکن مجازات می کند و آن ها را به قعر نتایج جستجو پرتاب می کند. محتوای هر سایتی باید یونیک باشد. یعنی مشابه آن در هیچ سایتی دیگری وجود نداشته باشد. در غیر این صورت از دید موتور های جستجو اسپم شناخته می شود.

  • توزیع نامناسب لینک های داخلی و خارجی

همان طور که می توانند باعث افزایش بازدید و ترافیک یک سایت شوند می توانند باعث افت و اسپم شناخته شدن آن نیز شوند. در استفاده از لینک های داخلی و خارجی باید از یک برنامه ی مدون و درست پیروی کرد. در غیر این صورت نه تنها باعث رشد و شکوفایی یک کسب و کار آنلاین نمی شوند بلکه مراتب افت و نزول آن را هم فراهم می کنند.

تصور کنید که شما صاحب یک وبسایت هستید که بیش از 100 محتوای متنی در آن قرار داده شده است ولی تعداد لینک های داخلی آن به 5 عدد هم نمی رسد. گوگل به هیچ عنوان چنین سایتی را به کاربرانش نمایش نمی دهد. چرا که آن را اسپم می داند و بر این باور است که نمی تواند برای مخاطبانش مفید واقع شود.

یک مثال دیگر، سایتی تازه تاسیس و خالی از محتوا را در نظر داشته باشید که به وبسایت های بسیاری لینک خارجی اختصاص داده است. از نظر گوگل چنین سایتی فروشنده ی بک لینک است و به هیچ عنوان نباید در معرض دید کاربران قرار بگیرد.

پس به اندازه از لینک ها در محتوا های سایت خود استفاده کنید. توصیه تیم آموزش سئو بیا و یادبگیر قرار دادن نهایتا 5 لینک داخلی و 2 لینک خارجی در هر محتوا است. البته به شرط آن که تعداد محتوا های داخل سایت به حد قابل قبولی رسیده باشد.

به هیچ عنوان به سایت های کوچک و تازه تاسیس لینک ندهید. به سایت هایی که از نظر موضوعی با شما همخوانی ندارند لینک ندهید. لینک های خود را خرج وبسایت هایی کنید که در حوزه ی کاری شما سرآمد هستند و مطالبی جامع و کامل را در اختیار کاربران قرار می دهند.

  • تبلیغات کلافه کننده

حتما برای شما هم پیش آمده که وارد سایتی شوید و تبلیغات، بلافاصله و بی معطلی روی صفحه ی مانیتور شما نمایش داده شوند. تبلیغاتی که هیچ سودی برای شما ندارند و تنها باعث حواس پرتی و دور شدن شما از هدف اصلی می شوند.

در این زمان چه کاری انجام می دهید؟ طبق آمار بیش از 80 درصد کاربران زمانی که با تبلیغات زیاد در یک سایت رو به رو می شوند و نمی توانند سریعا به مطلب مورد نظرشان دست پیدا کنند اقدام به خروج از وبسایت می کنند.

زمان حضور کاربر در یک سایت از فاکتور های مهم سئو است و گوگل روی آن بسیار تاکید دارد. در نتیجه اگر سرعت خروج کاربران از یک وبسایت افزایش پیدا کند (کاربران سریعا از سایت خارج شوند) گوگل آن وبسایت را اسپم می داند و رتبه و جایگاهش را به رقبای واگذار می کند.

مهم ترین دلایل اسپم شدن سایت در گوگل | بیا و یادبگیر
مهم ترین دلایل اسپم شدن سایت در گوگل | بیا و یادبگیر
  • استفاده بیجا از تگ H1

هر نوشته ای در دنیای وب نیاز به یک عنوان با تگ H1 دارد. تگی که نشان دهنده ی میزان بالای اهمیت یک عبارت است و موجب دقت بیشتر ربات گوگل و سایر خزنده های موتور های جستجو روی آن می شود.

استفاده از این تگ تنها یک مرتبه و آن هم در عنوان مقاله قابل قبول است و استفاده از آن در دیگر بخش های یک محتوای متنی پذیرفته نیست. پس اگر از این تگ جز در عنوان نوشته ها در بخش های دیگری هم استفاده کرده اید سیگنالی مبنی بر اسپم بودن سایتتان برای گوگل ارسال کرده اید.

  • دامنه و نامک غیر متعارف

دامنه یک سایت باید از دید موتور های جستجو معتبر باشد و از حروف و اعداد تشکیل شده باشد. استفاده از علائمی چون (؟ یا > یا < یا ، یا – یا * یا + یا …) در دامنه به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

بهتر است دامنه ای که برای وبسایت خود انتخاب می کنید کوتاه باشد (15 تا 20 کاراکتر) تا کاربر به راحتی آن را به ذهن خود بسپارد و برندسازی آن شما را به زحمت نیندازد.

شرایطی که در بالا ذکر شد عینا برای نامک یا اسلاگ صفحات وبسایت نیز صدق می کند. نامک صفحات وبسایت خود را تا جایی که می توانید کوتاه کنید. سعی کنید از نامک های مشابه برای صفحات مختلف وبسایت خود استفاده نکنید چون چنین تکنیک هایی منجر به اسپم شدن سایت در گوگل می شود.

  • قرار دادن اطلاعات نادرست در سامانه whois

این که یک دامنه به نام چه فرد یا شرکتی ثبت شده باشد برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است و پنهان کردن این اطلاعات در سامانه ی whois فرایندی نیست که تیم آموزش سئو بیا و یادبگیر به کاربران خود توصیه کند.

بنابراین با پنهان کردن این اطلاعات در سامانه ی whois گوگل و دیگر موتور های جستجو را نسبت به وبسایت خود مشکوک نکنید و اجازه دهید آن ها به راحتی به اطلاعات هویتی مالک دامنه دسترسی داشته باشند.

مهم ترین دلایل اسپم شدن سایت در گوگل | بیا و یادبگیر
مهم ترین دلایل اسپم شدن سایت در گوگل | بیا و یادبگیر
کلام آخر

مواردی که در این مقاله ذکر کردیم تنها فاکتور هایی نیستند که باعث اسپم شدن سایت در گوگل می شوند. اما طبق تجربه و آمار منتشر شده در وبسایت های مختلف معمولا این موارد باعث افزایش اسپم اسکور کسب و کار های آنلاین در سطح وب می شوند.

پس حواستان را حسابی جمع کنید و با زیاده روی در بهینه سازی سایت خود زمینه ی اسپم شدن آن را فراهم نکنید. چون زیاده روی در سئو نه تنها باعث پیشرفت سریع تر یک کسب و کار آنلاین نمی شود بلکه سبب افت و زمین خوردن آن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فاکتور های مهم سئو
فایل Robots.txt