هدینگ | بیا و یادبگیر

هدینگ

اگر اهل نوشتن کتاب، رمان، داستان و یا حتی تولید محتوای متنی برای وبسایت ها باشید حتما با هدینگ ها یا سرتیتر ها آشنا هستید و از اهمیتی که وجود آن ها در حفظ استاندارد های اصول نوشتار دارد آگاهید.

اما آیا تنها داشتن اطلاع از اهمیت و استفاده ی بی برنامه از آن ها می تواند کمکی به رشد و اعتلای یک محتوا متنی بکند؟ قطعا نه، چون لازم است بدانیم که چطور، چه موقع و به چه میزان باید از آن ها استفاده کنیم تا بتوانیم محتوای گیرا تر و بهینه شده ای تولید و به مخاطب خود ارائه کنیم

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا یک بار برای همیشه به بررسی کامل این موضوع بپردازیم و ابهامات و نقاط تاریکی که در این خصوص در ذهن نویسندگان وجود دارد را رفع کنیم.

هدینگ چیست؟

هدینگ همان سرفصل یا سرتیتر یک محتوای متنی است. مجموعه ای از چند کلمه در کنار هم که بیانگر محتوای موجود در یک بخش از یک متن یا مقاله هستند. دقیقا مانند سرتیتر همین پاراگراف “هدینگ چیست؟” که به مخاطب می گوید در این بخش تعریفی از این مفهوم ارائه شده است.

هدینگ چیست؟ | بیا و یادبگیر
هدینگ چیست؟ | بیا و یادبگیر

معرفی کامل هدینگ ها از H1 تا H6

به طور کلی نویسندگان در سطح وب با 6 نوع تگ یا هدینگ رو به رو هستند که هر کدام از آن ها دارای اندازه و وزن مشخصی هستند و برای منظور و هدفی خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

  • هدینگ H1

دستورالعمل استفاده از این سرتیتر یا تگ با مابقی متفاوت است. چون در هر محتوای متنی تنها یک بار و آن هم برای عنوان مقاله می توان از آن استفاده کرد و به کارگیری بیش از یک مرتبه از آن منجر به بروز اختلال در سئو محتوا می شود.

از نظر اندازه و وزن هدینگ H1 از تمامی سرتیتر ها بزرگ تر و قطور تر است و درجه ی اهمیت بالا تری دارد. یعنی کلمه یا عبارتی که داخل این تگ قرار می گیرد اولین المانی است که ربات گوگل هنگام بررسی یک صفحه به سراغ آن می رود.

تگ H1 را مانند عنوان یک کتاب در نظر بگیرید. عنوانی که روی جلد قرار گرفته و با خواندن آن می توان دیدی کلی از محتوایی که کتاب ارائه دهنده ی آن است به دست آورد.

هدینگ H1 | بیا و یادبگیر
هدینگ H1 | بیا و یادبگیر
  • هدینگ H2

برخلاف تگ H1 محدودیتی در استفاده از هدینگ H2 وجود ندارد و نویسندگان می توانند به اندازه ای که لازم است آن را به کارگیری کنند. معمولا از این تگ زمانی استفاده می شود که نویسنده می خواهد موضوعی جدید را در یک مقاله مطرح کند

تگ H2 را مانند فصل های یک کتاب ببینید. هر فصل بیانگر موضوعی خاص است و داستانی جداگانه را روایت می کند اما در نهایت تمامی آن ها قصد ارائه یک نتیجه ی خاص را به کاربر دارند.

برای درک بهتر و فهم ساده تر این موضوع می توانید به سرتیتر همین بخش “معرفی کامل هدینگ ها از H1 تا H6” نگاهی بیندازید که درون تگ H2 قرار داده شده است.

  • هدینگ H3

هدینگ H3 را می توان زیر مجموعه ی تگ H2 معرفی کرد. این سرتیتر از اهمیت پایین تری نسبت به دو مورد قبلی برخوردار است و معمولا برای بیان جزئیات بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

برای هضم راحت تر این موضوع اجازه دهید تا دوباره به مثال کتاب بازگردیم. گفتیم که تگ H2 را مانند فصل های یک کتاب ببینید حال تگ H3 را بخش های مختلف یک فصل در نظر بگیرید.

همچنین اگر بخواهیم مثالی واضح از همین مقاله ای که در پیش روی دارید برای شما از سرتیتر H3 بزنیم باید گفت که عنوان همین قسمت یعنی “هدینگ H3” داخل تگ H3 قرار داده شده است.

  • مابقی هدینگ ها

تگ های H4 و H5 و H6 سرتیتر های کم اهمیتی هستند که معمولا برای بیان نکات ریز از آن ها استفاده می شود. عمدتا در مقالاتی که برای وبسایت ها نوشته می شود از این هدینگ ها استفاده نمی شود و به کارگیری از آن ها مخصوص مقالات بزرگ و چند صد صفحه ای است.

دلایل استفاده از هدینگ ها

دلایل بسیاری برای چرای استفاده از هدینگ ها وجود دارد که شاید پیش پا افتاده ترین آن ها دسته بندی و درک بهتر محتوا توسط کاربر باشد. اما اگر بخواهیم چند مورد از مهم ترین دلایل استفاده از این تگ ها را برای شما همراهان بیا و یادبگیر مطرح کنیم باید به موارد زیر اشاره کیم.

  • کمک به درک بهتر محتوا توسط کاربر

کمک به کاربر برای داشتن درکی بهتر از محتوا از جمله دلایلی است که به خاطر آن نویسندگان از هدینگ ها استفاده می کنند. این تگ ها دیدی کلی به کاربران از آن چه که پیش روی دارند می دهند و از گیج شدن و سردرگمی آن ها جلوگیری می کنند.

تصور کنید کاربری را که برای مطالعه ی متنی وارد سایتی می شود. اگر با یک متن یا مقاله ی مرتب با سرتیتر های مناسب و استاندارد رو به رو شود و بتواند سریعا به یک درک کلی از محتوای پیش رویش برسد مطمئنا از دیگر مقالات موجود در آن وبسایت نیز دیدن می کند و آن را به دوستان خود هم پیشنهاد می دهد.

  • داشتن دسترسی بهتر و سریع تر

گاهی اوقات کاربران فقط برای مطالعه ی یک بخش خاص از یک متن وارد سایت شما می شوند و کاری به دیگر قسمت های مقاله ندارند. در چنین موقعیتی این هدینگ ها هستند که به کاربر کمک می کنند تا به سرعت بخش مورد علاقه ی خود را پیدا کند و شروع به مطالعه ی آن کند.

برای مثال کاربری را در نظر بگیرید که برای مطالعه در خصوص تاثیر ویدیو در سئو وارد مقاله ی موشک سئو بیا و یادبگیر شده است. حالا اگر در این مقاله ی طول و دراز که شامل حجم گسترده ای از مطالب درباره ی موضوعات مختلف است از هدینگ ها استفاده نشود مخاطب وبسایت ما چطور باید بخش مورد نظر خود را پیدا کند.

به نظر شما کاربر چقدر وقت می گذارد تا از بین هزاران کلمه ای که پیش روی دارد قسمت مورد نظرش را پیدا کند. پاسخ هیچ است. هر کاربری که با محتوای متنی بدون سرتیتر رو به رو شود به سرعت آن را ترک و برای پیدا کردن جواب سوال خود به سایتی دیگر مراجعه می کند.

  • موثر در سئو و بهینه سازی

در کنار فواید و امتیازاتی که استفاده از هدینگ ها برای کاربران دارد، به کارگیری آن ها می تواند در دریافت امتیاز مثبت از سوی موتور های جستجو نیز موثر باشد و منجر به رشد و افزایش بازدید و ترافیک یک سایت شود.

چون موتور های جستجو از این تگ ها یا سرتیتر ها برای پاسخ گویی به کاربران خود استفاده می کنند و عبارت سرچ شده توسط کاربران را با آن ها مشابه سازی می کنند تا بتوانند مناسب ترین نتیجه را به مخاطبین خود نمایش دهند.

پس هر چه هدینگ های بهتری برای محتوا های متنی خود انتخاب کنید شانس دیده شدن مقالات شما بیشتر می شود و روند صعود کسب و کار آنلاینتان به صفحات ابتدایی نتایج جستجو (SERPs) سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد.

دلایل استفاده از هدینگ ها | بیا و یادبگیر
دلایل استفاده از هدینگ ها | بیا و یادبگیر

راهنمای بهینه سازی هدینگ ها

احتمالا تا الان به طور کامل با هدینگ ها آشنا شدید و از اهمیت استفاده از آن ها آگاه هستید. اما حالا باید پا را یک قدم فراتر بگذاریم به این موضوع بپردازیم که چطور می توانیم بیشترین بازدهی را از آن ها دریاقت کنیم؟

برای این که بیشترین بازدهی را از سرتیتر ها دریافت کنیم رعایت دو نکته ساده اما اساسی پیشنهاد تیم آموزش سئو بیا و یادبگیر به شما همراهان همیشگی است.

  1. اولین نکته استفاده ی به اندازه و به جا از هدینگ ها است تا بتوانید متن خود را بشکنید و آن را به درستی به کاربر نمایش دهید. استفاده 1 الی 2 بار از تگ ها در یک مقاله ی 1000 کلمه به هیچ عنوان توصیه نمی شود. سعی کنید سرتیتر ها را به اندازه در متن خود توزیع کنید تا محتوای تولیدی کیفیت بهتری داشته باشد.
  2. دومین نکته استفاده از کلمه کلیدی یا مترادف های آن در هدینگ ها استفاده کنید. این عمل باعث می شود تا خزنده های موتور های جستجو با بررسی سرتیتر ها به صورت مداوم با کلمه یا عبارات کلیدی مقالات شما برخورد داشته باشند و بتوانند درک بهتری از محتوا های متنی وبسایت شما به دست آورند.
راهنمای بهینه سازی هدینگ ها | بیا و یادبگیر
راهنمای بهینه سازی هدینگ ها | بیا و یادبگیر
کلام آخر

این تمام مطالبی بود که هر سئوکار یا مدیر سایتی باید با آن ها آشنایی داشته باشد تا بتواند مسیر موفقیت در دنیای وب را به سلامت طی کند. هدینگ ها نقش بسیاری کلیدی و تعیین کننده ای را در بحث سئو و بهینه سازی وبسایت ها بر عهده دارند و در صورتی که به درستی به کارگیری نشوند نمی توانند هیچ کمکی به پیشرفت سایت شما بکنند.

پس توصیه می کنیم تا طبق آموزش هایی که در این مقاله بیان شد به اندازه، به جا و به صورت استاندارد از این تگ ها استفاده کنید تا هم کاربران و مخاطبینتان از شما راضی باشند، هم موتور های جستجو مطالب وبسایت شما را بهتر درک کنند و هم خودتان بتوانید به درآمد مطلوبی در بستر وب برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

توزیع کلمه کلیدی
چطور یک عنوان مقاله سئو شده بنویسیم؟