سئو داخلی | بیا و یادبگیر

سئو داخلی

سوال، منظور از سئو داخلی یا سئو داخل سایت چیست؟ چه تفاوت هایی با سئو تکنیکال دارد؟ آیا به مانند سئو تکنیکال انجام تمامی اصول سئو داخل سایت هم اجباری و مستلزم پیشرفت رتبه و جایگاه وبسایت ها در نتایج جستجو است یا می توان بعضی از قواعد آن را نادیده گرفت و به قول ما ایرانی ها زیرسیبیلی از کنارش رد شد؟

منظور از سئو داخلی تمامی فعالیت هایی است که درون یک سایت برای بهبود رتبه و جایگاهش در میان موتور های جستجو انجام می شود. اصول و قواعد آن به طور کامل با سئو تکنیکال متفات و مخاطبانش کاربران حقیقی و واقعی موتور های جستجو هستند و نه متاسفانه تا زمانی که با گوگل کار می کنید اجازه ی از زیر کار در رفتن و زیر سیبیلی رد کردن را ندارید.

خب این از کمی هیجان اولیه، حالا اگر می خواهید که این شور و هیجانتان را به بالاترین سطح برسانید شروع کنید به مطالعه ی ادامه ی این مقاله تا حسابی با زیر و بم سئو داخل سایت آشنا شوید و بتوانید به کمک آن کسب و کار آنلاینتان را همواره در رتبه های برتر نتایج جستجو نگه دارید.

منظور از سئو داخلی چیست؟

سئو داخل سایت که به سئو محتوا هم شناخته می شود، مهم ترین مرحله در سئو است و می تواند به تنهایی رتبه ی یک سایت را بهبود بدهد و آن را به صفحات ابتدایی گوگل هدایت کند. بیشتر تمرکز این مرحله از سئو برای روی مخاطبین و کاربرانی است که در سطح وب گشت و گذار می کنند و برای پاسخ سوال های خود عبارت های مختلف را در گوگل جستجو می کنند.

علاوه بر کاربران، سئو محتوا نیم نگاهی هم به ربات گوگل دارد و فرایند هایی را در این بخش به آن اختصاص داده است. این فرایند ها باعث بهتر دیده شدن محتوا های تولید شده در سایت می شود و کمک می کند تا یک وبسایت جایگاه بهتری را در گوگل به خود اختصاص دهد.

اما اگر بخواهیم یک تعریف جامع از سئو داخلی داشته باشیم باید گفت، این مرحله از سئو شامل فرایند هایی است که تماما در داخل سایت انجام می شود و باعث بهبود رتبه در میان موتور های جستجو می شود. به عبارت دیگر می توان گفت سئو داخل سایت با کمک به افزایش ترافیک سایت باعث دیده شدن هر چه بیشتر آن می شود.

به هیچ عنوان نباید این مرحله از سئو را سرسری گرفت و به آن بی توجه بود. چرا که اگر به خوبی انجام نشود و ربات های گوگل نتوانند آن را به درستی درک کنند، امتیاز خوبی برای سایت در نظر نخواهند گرفت. به عبارت دیگر می توان گفت هر چه سئو داخلی یک وبسایت بهتر باشد، ربات ها بهتر آن را بررسی می کنند و امتیاز بیشتری به آن اختصاص خواهند داد.

منظور از سئو داخلی چیست؟ | بیا و یادبگیر
منظور از سئو داخلی چیست؟ | بیا و یادبگیر

سئو سایت در چند مرحله انجام می شود؟

به طور کلی سئو یک وبسایت در سه مرحله انجام می شود. این سه مرحله در کنار هم کمک می کنند تا رتبه یک وبسایت در میان موتور های جستجو بهبود پیدا کند و ترافیک بیشتری را جذب خود کند. این سه مرحله شامل سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی هستند که در کنار هم می توانند رنک 1 گوگل را به یک وبسایت هدیه دهند.

سئو سایت در چند مرحله انجام می شود؟ | بیا و یادبگیر
سئو سایت در چند مرحله انجام می شود؟ | بیا و یادبگیر

مزایای سئو داخلی

انجام صحیح سئو محتوا می تواند مزایای بسیاری را برای سایت شما با خود به همراه داشته باشد. هر کدام از این مزیت ها می تواند به نوعی کسب و کار شما در بستر اینترنت را گسترش دهد و به کسب درآمد سرشار آن کمک کند. در ادامه برای درک بهتر شما از اهمیت سئو داخل سایت مهم ترین مزیت های آن را برای شما بازگو می کنیم.

  • افزایش بازدید

اولین و مهم ترین کاری که سئو داخلی برای یک سایت انجام می دهد، کمک به افزایش بازدید آن است. هر چه سئو داخل سایت بهتر انجام شود ترافیک بیشتری روانه ی آن می شود و کاربران بیشتری از آن بازدید می کنند.

  • بهبود رتبه در نتایج جستجو

هر چه میزان بازدید از یک سایت بیشتر شود و کاربران زیادی به آن مراجعه کنند، گوگل نیز آن را مفید می داند و رتبه ی بهتری را به آن اختصاص می دهد تا کاربران بیشتری بتواند از محتوا های تولید شده توسط آن بهره ببرند.

  • افزایش سرعت سایت

یکی دیگر از مزایای سئو داخلی افزایش سرعت سایت است. هر چه سرعت بارگذاری و لود یک وبسایت کمتر باشد گوگل رتبه ی بهتری را به آن اختصاص می دهد. همچنین کاربران نیز وبسایت هایی که سریع بارگذاری می شوند را بیشتر دوست دارند و وقت خود را برای سایت های کند تلف نمی کنند.

  • کاهش نرخ پرش کاربر

سئو محتوا به یک سایت کمک می کند تا کاربران را جذب خود کند و از خروج سریع آن ها جلوگیری کند. هر چه کاربران مدت زمان بیشتری در یک سایت حضور داشته باشند نشان دهنده ی مفید بودن مطالب آن است. در همین راستا گوگل نیز پر و بال بیشتری به چنین وبسایت هایی می دهد و با انتقال آن ها به صفحات ابتدایی، امکان دیده شدن هر چه بیشتر آن ها را فراهم می کند.

مزایای سئو داخلی | بیا و یادبگیر
مزایای سئو داخلی | بیا و یادبگیر

مهم ترین فاکتور های سئو داخلی

حال که با مزایا و اهمیت این مرحله از سئو به خوبی آشنا شدید، می توانیم به سراغ فاکتور هایی که باید در این بخش رعایت شود تا یک وبسایت به سرعت به صفحات ابتدایی گوگل نزدیک شود برویم و با جادوی سئو داخلی بیشتر آشنا شویم. این فاکتور های شامل موارد زیر هستند.

  • انتخاب یک عنوان مناسب

انتخاب یک عنوان مناسب اولین قدم در سئو محتوا است و می تواند تاثیر به سزایی بر سئو یک سایت داشته باشد. عنوان باید به نوعی انتخاب شود که کاربر را به خود جذب کند و حس کنجکاوی را در او زنده کند. فراموش نکنید که از کلمه کلیدی در عنوان خود استفاده کنید.

  • انتخاب عبارت کلیدی مناسب

کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی دیگر فاکتور مهمی است که باید در سئو داخلی به آن توجه کرد. بدون انتخاب یک عبارت کلیدی، سئو داخلی معنایی ندارد و موتور های جستجو نمی توانند مفهوم محتوای تولید شده را به خوبی درک کنند. فراموش نکنید که از کلمه کلیدی در ابتدای محتوای (پاراگراف اول) خود استفاده کنید.

  • پیدا کردن مترادف های عبارت کلیدی

پیدا کردن مترادف های کلمه کلیدی، دست بازی در تولید محتوا به تولید کنندگان می دهد. استفاده ی بیش از اندازه و پشت سر هم از یک کلمه کلیدی در متن در کنار خسته کردن کاربر و نامفهوم شدن محتوا، این پیام را به گوگل می رساند که سئو داخلی مناسب نیست و استاندارد های گوگل را رعایت نکرده است.

  • بدنه قوی

هیچ چیز به اندازه ی یک محتوای خوب و قوی نمی تواند به سئو داخلی کمک کند و رتبه ی سایت را افزایش دهد. محتوای خوب می تواند کاربر را به خود جذب کند و به افزایش بازدید و کاهش نرخ پرش کمک کند. سعی کنید محتوایی که تولید می کنید ساده و جذاب باشد و کاربر به سادگی با مطالعه ی آن به پاسخ سوالاتش برسد.

بهترین روش برای نوشتن یک بدنه ی قوی استفاده از روش آسمان خراش است. یعنی

  1. یک مقاله ی خوب در سطح اینترنت پیدا کن.
  2. آن را طبق سلیقه خود بهتر کن.
  3. رپرتاژ یا تبلیغ کن.
  • استفاده از هدینگ ها

استفاده از هدینگ ها یکی دیگر از فاکتور های مهم در سئو داخل سایت است و می تواند تاثیر شگرفی در بهبود رتبه ی سایت داشته باشد. استفاده ی مناسب از هدینگ ها می تواند جذابیت یک نوشته را برای کاربر دو چندان کند و بخش های مهم در متن را مشخص کند. نکته ای که باید در نظر داشته باشید، استفاده از عبارت کلیدی در هدینگ ها است.

  • پاراگراف های کوتاه بنویسید

یک بدنه ی قوی باید دارای پارگراف های کوتاه باشد. هیچ کاربری دوست ندارد که با یک محتوا، با پاراگراف های طولانی و در هم رو به رو شود. سعی کنید پاراگراف های خود را کوتاه کنید تا کاربر رابطه ی بهتری با محتوای تولید شده برقرار کند.

یک نکته ی مهم در نوشتن مقاله استفاده از رنگ ها است. سعی کنید کلمات مهم را در مقاله با استفاده از رنگ ها بولد کنید تا توجه کاربر را به آن ها جلب کنید اما از درست کردن رنگین کمان در متن خود به جد خودداری کنید.

فاکتور های سئو داخلی | بیا و یادبگیر
فاکتور های سئو داخلی | بیا و یادبگیر
  • لینک سازی

لینک های داخلی و لینک های خارجی پل هایی هستند که هم مقالات داخلی وبسایت ها را به هم، و وبسایت های مختلف در بستر اینترنت را به یکدیگر متصل می کنند. لینک سازی درست می تواند باعث دیده شدن هر چه بیشتر مقالات و محتوا های با ارزش در بستر اینترنت شود.

  • انتخاب یک عنوان سئو جذاب

اول از همه باید بدانید که عنوان مقاله با عنوان سئو متفاوت است. عنوان مقاله را تا زمانی که وارد سایت نشده باشید نمی توانید ببینید. مثل عنوان همین مقاله که “سئو داخلی” است. عنوان سئو را در نتایج جستجو یا SERPs می توانید مشاهده کنید. برای مطالعه ی بیشتر در این خصوص می توانید به مقاله ی عنوان مقاله مراجعه کنید.

عنوان سئو هم مانند عنوان مقاله باید شامل عبارت کلیدی باشد. بدون عبارت کلیدی نمی توان یک عنوان سئو استاندارد نگارش کرد. همچنین به یاد داشته باشید که عنوان سئو نباید طولانی باشد. گوگل اجازه ی نمایش کامل عنوان سئو که بیش از 60 کاراکتر باشد را نمی دهد.

  • استفاده از مدیا

استفاده از تصاویر و ویدیو ها دیگر فاکتوری است که گوگل برای سئو داخلی وبسایت های با اهمیت می داند و روی آن ها بسیار تاکید دارد. به خصوص استفاده از تصاویر به شدن مورد تاکید گوگل است و مقالاتی که تصویر در آن ها موجود نباشد به هیچ عنوان مورد تایید گوگل قرار نمی گیرند.

  • انتخاب URL مناسب

سعی کنید از URL های کوتاه و مفید برای مقالات خود استفاده کنید تا سئو داخلی بهتری داشته باشید. طبق تجربه تیم آموزش سئو بیا و یادبگیر استفاده از URL های انگلیسی می تواند تاثیر بهتری در سئو داخلی داشته باشد و به فهم بهتر محتوا توسط گوگل کمک کند.

طبق آخرین مقالات در زمینه سئو موتور جستجوی گوگل توانایی درک برخی از زبان ها را دارد که زبان انگلیسی یک از آن ها است و استفاده از این زبان در URL ها می تواند سئو محتوا بهتری را برای سایت شما رقم بزند.

  • توضیحات متا

یکی از فاکتور هایی که در نتایج جستجو به کاربران نمایش داده می شود و می تواند باعث افزایش ترافیک ارگانیک سایت شود توضیحات متا یا متا دسکریپشن است. توضیحات متا هم مانند عنوان مقاله، عنوان سئو و هدینگ ها، باید شامل عبارت کلیدی باشد. همچنین باید در عین کوتاهی به نوعی نوشته شود که مخاطب را به خود جذب کند.

  • استفاده از اسکیما

چند وقتی است که استفاده از اسکیما یا داده های ساخت یافته برای گوگل اهمیت فراوانی پیدا کرده و به آن ها امتیاز می دهد. اگر نتایج جستجو را با کمی دقت مشاهده کرده باشید حتما ستاره دار بودن برخی از وبسایت ها یا سوالاتی که زیر آن ها هست را دیده اید. این موارد اسکیما هایی هستند که به افزایش بازدید یک وبسایت کمک می کنند.

  • بررسی محتوا

آخرین مرحله در سئو داخلی بررسی محتوا است. این فرایند سبب می شود تا تولید کننده ی محتوا از مناسب بودن محتوای تولید شده اطمینان حاصل نماید و با خیال راحت آن را منتشر کند. برای این مهم نیاز به انجام فرایند های طولانی و دشوار نیست. تنها کافی است از سرچ کنسول گوگل کمک بگیرید.

اگر وبسایت خود را در گوگل کنسول ثبت کرده باشید می توانید URL محتوای تولید شده ی خود را در بخش Inspect URL وارد کنید تا گوگل آن را از همه نظر بررسی کند و مشخص کند که مقاله ی شما امکان نمایش در موتور جستجوی گوگل را دارد یا نیاز به انجام فرایند های دیگر دارد.

فاکتور های سئو داخلی | بیا و یادبگیر
فاکتور های سئو داخلی | بیا و یادبگیر
کلام آخر

در این مقاله از آموزش سئو، تیم ما تمام تلاش خود را انجام داد تا هر آن چه برای داشتن یک سئو داخلی عالی نیاز است را به شما کاربران عزیز بیا و یادبگیر آموزش دهد. در انتها شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چطور همه ی این موارد را به درستی انجام دهیم و از کجا بدانیم که راه را درست طی کردیم؟

برای این که در هر قدم از آموزش هایی که در این مقاله به شما ارائه شد امکان راستی آزمایی برای شما فراهم باشد، لازم است از افزونه های سئو مثل یوست یا رنک مث استفاده کنید که برای وبسایت هایی که با وردپرس طراحی شدند در دسترس هستند و شما را از وضعیت لحظه به لحظه محتوا آگاه می کنند.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • نهاد
    04/05/2022 18:40

    سلام روز بخیر با انجام همه این مراحل چقدر امکان داره که سایت به صفحات ابتدایی بیاد

    پاسخ
    • تو سئو هیچ راهی قطعی و صد در صد نیست اما با انجام درست و اصولی سئو داخلی میشه تا صفحه ی دوم گوگل بالا اومد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

سئو تکنیکال
سئو خارجی