عنوان مقاله | بیا و یادبگیر

چطور یک عنوان مقاله سئو شده بنویسیم؟

تا به حال به عنوان مقاله ی نوشته های خود فکر کرده اید؟ عنوان اولین المانی است که یک کاربر هنگام مطالعه ی یک مقاله با آن رو به رو می شود و نقش تاثیر گذاری در حفظ و افزایش مدت زمان حضور او در سایت دارد.

بنابراین مهم است که بدانید آیا عنوانی که برای مقاله ی خود در نظر گرفته اید برای مخاطب جذابیتی دارد؟ آیا از نظر گوگل و دیگر موتور های جستجو بهینه شده و قابل قبول هست یا نیاز به بازنویسی و ویرایش دارد.

منظور از عنوان مقاله چیست؟

عنوان مقاله برای یک نوشته حکم نام برای ما انسان ها را دارد. نامی با ارزش که معرف محتوای موجود در مقاله است و تا حدودی از اهمیت آن برای مخاطب می گوید. نامی که در جلب نظر کاربر و افزایش ترافیک و بازدید سایت نقش بسیار تاثیر گذاری دارد.

علاوه بر این عنوان مقاله از جمله اولین المان هایی است که ربات گوگل و خزنده های سایر موتور های جستجو هنگام ورود به صفحات مختلف یک سایت آن را مورد بررسی قرار می دهند. در نتیجه انتخاب درست و هوشمندانه ی آن می تواند تاثیر مثبتی در سئو و بهبود رتبه ی سایت در نتایج جستجو داشته باشد.

به همین دلیل بسیاری عنوان مقاله را از فاکتور های مهم سئو می دانند و برای انتخاب مناسب ترین عناوین برای مقالات گاه ساعت ها وقت صرف می کنند. چون نویسندگان بزرگ می دانند که اولین عنوانی که به ذهن می رسد لزوما بهترین عنوان نیست.

منظور از عنوان مقاله چیست؟ | بیا و یادبگیر
منظور از عنوان مقاله چیست؟ | بیا و یادبگیر

چرا باید برای مقالات سایت عنوان در نظر بگیریم؟

تا به حال برایتان پیش آمده که کتابی بدون عنوان را مطالعه کنید؟ آیا به دیدن تئاتر یا نمایش نامه ای که از موضوع آن مطلع نباشید می روید؟ چند درصد مواقع برای گوش دادن به پادکستی که از موضوع آن بی اطلاع هستید وقت می گذارید؟

به جرات می توان گفت که جواب اکثر شما مخاطبین بیا و یادبگیر به سوالات بالا یا پرسش هایی مشابه با آن ها منفی است. چون وقت شما بسیار با ارزش تر از آن است که بخواهید آن را صرف مطالب گنگی کنید که شاید حتی به دیدن، شنیدن و یا خواندن آن ها هیچ میلی ندارید.

عنوان به یک محتوا اعتبار می دهد. موضوع را مشخص می کند و جامعه ی هدف را به سمت خود می کشد. باعث ایجاد شور و اشتیاق در دل مخاطب می شود و میل به خواندن، دیدن و شنیدن محتوا را افزایش می دهد.

پس همان طور که هر فیلم، کتاب و پادکستی نیاز به عنوان دارد، مقالات وبسایت ها نیز نیاز به عناوینی جذاب دارند تا بتوانند کاربران را به سمت خود جذب کنند و در کمترین زمان ممکن آن ها را متوجه موضوع محتوایی که در پیش روی دارند بکنند.

چرا باید برای مقالات سایت عنوان در نظر بگیریم؟ | بیا و یادبگیر
چرا باید برای مقالات سایت عنوان در نظر بگیریم؟ | بیا و یادبگیر

هدف از نوشتن عنوان مقاله چیست؟

اکثر نویسنده های فعال در سطح وب برای محقق کردن دو هدف اصلی اقدام به نوشتن عنوان برای مقالات خود می کنند. اول جذب مخاطب بیشتر و دوم کمک به درک بهتر محتوا توسط موتور های جستجو به این ترتیب که

  1. عنوان مقاله کاربر را به سرعت متوجه موضوع مورد بحث می کند. به کاربر می گوید که مقاله ی پیش رو در چه زمینه ای نوشته شده و این که آیا می تواند برای پاسخ به پرسش او راهگشا باشد یا نه.
  2. همچنین عنوان مقاله می تواند در دسته بندی بهتر محتوا توسط موتور های جستجو هم تاثیر گذار باشد و از قرار گرفتن آن در دسته های بی ربط و در ادامه از بین رفتن مقاله جلوگیری کند.

عنوان سئو چیست؟

برای این که درک کاملی از عنوان سئو داشته باشید بهتر است یک تب جدید باز کنید و یک عبارت دلخواه را در گوگل جستجو کنید. خواهید دید که گوگل نتایجی را به شما نمایش خواهد داد که هر کدام از آن ها به ترتیب از بالا به پایین دارای یک URL، یک عنوان به رنگ آبی و یک متا دسکریپشن (توضیحات متا) هستند.

عنوان آبی رنگی در نتایج جستجو مشاهده می کنید همان عنوان سئو است که با عنوانی که نویسنده برای مقاله می نویسد فرق دارد و گوگل از آن برای نمایش مقالات در نتایج جستجو یا SERPs استفاده می کند.

عنوان سئو چیست؟ | بیا و یادبگیر
عنوان سئو چیست؟ | بیا و یادبگیر

تفاوت عنوان سئو با عنوان مقاله در چیست؟

عنوان مقاله طبق نظر نویسنده نوشته می شود. یعنی با توجه به موضوع محتوای نوشته شده عنوانی درخور توسط نویسنده به مدیر سایت ارائه می شود که در صورت تایید ثبت و مورد استفاده قرار می گیرد.

اما عنوان سئو توسط سئوکار و مطابق با اصول سئو و بهینه سازی سایت ها برای موتور های جستجو تدوین می شود. به عبارت ساده تر سئوکار علاوه بر موضوع مقاله باید قواعد سئو را نیز در نظر داشته باشد.

تفاوت عنوان سئو با عنوان مقاله در چیست؟ | بیا و یادبگیر
تفاوت عنوان سئو با عنوان مقاله در چیست؟ | بیا و یادبگیر

آیا می توان از عنوان مقاله به جای عنوان سئو استفاده کرد؟

قبل از هر چیز باید بدانید که به طور پیشفرض گوگل از عنوان مقاله برای عنوان سئو هم استفاده می کند. یعنی همان عنوانی که نویسنده برای مقاله در نظر می گیرد را در نتایج جستجو به کاربران نمایش می دهد.

پس اگر نویسنده در نگارش عنوان مقاله اصول سئو را رعایت کرده و از دید سئوکار و مدیر سایت عنوان مناسب نمایش در نتایج جستجو هست می توان بدون هیچ تغییر و کار اضافه ای از همان برای عنوان سئو نیز استفاده کرد.

اما اگر از دید مدیر سایت یا سئوکار عنوانی که برای مقاله در نظر گرفته شده بود مناسب نمایش در نتایج جستجو نبود لازم است تا تغییراتی مطابق با نظر سئوکار روی آن انجام شود تا بتوان بیشترین بازدهی را از نمایش آن در نتایج جستجو دریافت کرد.

چطور یک عنوان سئو عالی بنویسیم؟

برای این که یک سئوکار بتواند عنوان سئوی مناسبی که هم مورد قبول موتور های جستجو باشد و هم نظر کاربر را به خود جلب کند بنویسد باید 4 نکته ی اساسی را در گوشه ذهن خود داشته باشد. این 4 نکته عبارتند از:

  • بیش از 60 کاراکتر ننویسد

حتما برای شما هم پیش آمده که در نتایج جستجو عنوان های سئویی را مشاهده کنید که در انتهای آن ها سه نقطه قرار داده شده است. این یعنی اندازه در نوشتن عنوان سئو رعایت نشده و بیش از 60 کاراکتر توسط نویسنده یا سئوکار نوشته شده است.

گوگل در آخرین به روز رسانی های خود اکیدا به مدیران سایت و صاحبان کسب و کار های اینترنتی توصیه کرده که عنوان سئویی بیش از 60 کارکتر ننویسند تا این موتور جستجو اقدام به نمایش نصفه و نیمه ی آن ها نکند.

  • از کلمه کلیدی استفاده کند

برای این که بیشترین بازدهی را از عنوان سئوی خود دریافت کنید تیم آموزش سئو بیا و یادبگیر توصیه اکید دارد که حتما از کلمه کلیدی در آن استفاده کنید. چرا که این کار علاوه بر کمک به درک بهتر موتور های جستجو از محتوای مقاله، باعث جلب نظر کاربر نیز می شود و در افزایش نرخ کلیک تاثیر گذار است.

همچنین اگر می خواهید تاثیر عنوان سئو خود را دو برابر کنید و به کمک آن رتبه ی بهتری را در نتایج جستجو از آن وبسایت خود کنید پیشنهاد می کنیم تا از کلمه ی کلیدی در ابتدای عنوان سئوی خود استفاده کنید.

  • از اعداد استفاده کند

اعداد از جمله المان هایی هستند که درک آن ها برای مغر ما انسان ها ساده تر است و قرار گرفتن آن ها در کنار حروف باعث جلب توجه بیشتر می شود. به همین دلیل گوگل تاکید بسیاری در استفاده از اعداد در عنوان سئو دارد و وبسایت هایی که به این موضوع توجه دارند را با دید مثبت تری نگاه می کند.

پس فراموش نکنید که حتما در عناوین سئو مقالات وبسایت خود از اعداد استفاده کنید تا بتوانید یک نمره ی مثبت هر چند کوچک از گوگل و دیگر موتور های جستجو دریافت کنید روند پیشرفت کسب و کار آنلاین خود را در نتایج جستجو سرعت دهید.

  • نام برند را ذکر کند

مهم است که حتما از نام برند خود در عنوان سئو یاد کنید. ذکر نام برند در این تیکه عبارت کوتاه می تواند در رشد و پیشرفت هر چه سریع تر یک کسب و کار آنلاین موثر باشد و فرایند برندسازی در بستر اینترنت را کلید بزند.

برای این منظور پیشنهاد می کنیم تا در انتهای عنوان سئو حتما از نام برند خود استفاده کنید تا با عادت دادن چشم مخاطب به آن در جذب کاربر و تبدیل او به مشتری گامی مثبت بردارید.

چطور یک عنوان سئو عالی بنویسیم؟ | بیا و یادبگیر
چطور یک عنوان سئو عالی بنویسیم؟ | بیا و یادبگیر
کلام آخر

و تمام. هر آن چه که باید در خصوص عنوان (مقاله و سئو) بدانید در این مقاله از بیا و یادبگیر به طور کامل آموزش داده شد. از تعریف و هدف استفاده از آن ها گرفته تا تفاوت ها و راهکار های نوشتن یک عنوان درجه ی 1 همه و همه در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اما اگر باز هم سوالی در ذهنتان باقی مانده خجالت را کنار بگذارید و در بخش نظرات و پیشنهادات آن ها را مطرح کنید تا با پاسخ به آن ها بتوانیم گامی کوچک اما مثبت در راستای پیشبرد اهداف آموزشی وبسایت بیا و یادبگیر برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

هدینگ
راهنمای کامل سئو و بهینه سازی تصاویر