ربات گوگل | بیا و یادبگیر

ربات گوگل

سوال، روزانه میلیون ها نفر میلیارد ها بار کلمات و عبارات مختلف را در گوگل جستجو می کنند و این موتور جستجو هم هر بار بهترین، مناسب ترین و مرتبط ترین پاسخ ها را به کاربرانش نمایش می دهد. چطور چنین چیزی امکان دارد؟ گوگل چگونه می تواند این کار را انجام دهد؟

به شکلی واقعا ساده اما هوشمندانه!!! گوگل از مامور مخفی خود یعنی ربات گوگل برای شناسایی و دسته بندی وبسایت ها استفاده می کند و با نظم دادن به محتوا های منتشر شده همواره در سریع ترین زمان ممکن ایده آل ترین نتایج را در پاسخ به پرسش های کاربرانش به آن ها نمایش می دهد.

ربات گوگل

با نام های مختلفی در وبسایت های فعال در زمینه بهینه سازی سایت و همچنین مجموعه های آموزش سئو شناخته می شود. از خزنده گوگل و گوگل بات گرفته تا عنکبوت گوگل و نام هایی مشابه با این ها اما خود گوگل در دانشنامه ی تخصصی اش از نام ربات گوگل برای اشاره به آن استفاده می کند.

کارش بازدید بی وقفه از وبسایت های فعال سراسر دنیا و نمره دهی به آن ها است. به مانند چشم ها و گوش های این موتور جستجوی قدرتمند عمل می کند و تمامی اطلاعات را از سطح وب جمع آوری و به پایگاه داده ی گوگل انتقال می دهد تا زمینه را برای رتبه بندی و دسته بندی بی نقص وبسایت های فعال در بستر اینترنت فراهم کند.

علاوه بر این وظیفه دارد تا سایت های جدید و نوپا را نیز شناسایی و در صورت صلاح دید مجوز ورود آن ها به SERPs یا همان نتایج جستجو را صادر کند. اما بدون شک اصلی ترین مسئولیتی که بر عهده دارد و هر رو باید پیگیرش باشد یافتن محتوا های جدید یا آپدیت شده و ایندکس کردن مناسب ترین آن ها است.

ربات گوگل | بیا و یادبگیر
ربات گوگل | بیا و یادبگیر

نحوه ی کار ربات گوگل

نحوه ی کار گوگل بات یا همان ربات گوگل بسیار ساده و در سه مرحله ی خزیدن، ایندکس کردن و نمایش در SERPs خلاصه می شود که در ادامه می توانید با روند انجام هر کدام به طور کامل آشنا شوید.

  • خزیدن (Crawling)

ربات گوگل در بدو ورود به هر سایتی کارش را با خزیدن آغاز می کند. منظور از خزیدن در اینجا بررسی دقیق و همه جانبه ی محتوا های یک وبسایت اعم از متون، تصاویر، ویدیو ها، فایل ها، اصوات و مواردی از این دست است که به جهت محقق کردن سه هدف مشخص انجام می گیرد.

  1. اول این که ربات گوگل مطمئن شود محتوای پیش رویش برای کاربران گوگل ارزشمند است و می تواند پاسخگوی سوالاتشان باشد. چون محتوای های بی ارزش و یا حتی کم ارزشی که به درد کاربر ها نمی خورند می توانند باعث نارضایتی آن ها از این موتور جستجوی محبوب شوند.
  2. دوم این که ربات گوگل مطمئن شود محتوای پیش رویش کپی برداری شده از منابع دیگر نیست. چون محتوای های کپی مانند علف هرز هستند و می توانند میزان محبوبیت و مقبولیت موتور جستجوی گوگل را کاهش دهند.
  3. سوم این که ربات گوگل بتواند محتوا های جدیدی که توسط هر وبسایت تولید می شود را شناسایی و آن ها را در لیست ایندکس برای ورود به SERPs یا همان نتایج جستجو قرار دهد.
  • ایندکس کردن (Indexing)

بعد از خزیدن نوبت به ایندکس کردن می رسد. منظور از ایندکس کردن صدور مجوز برای نمایش یک محتوا یا یک سایت در نتایج جستجو است و خزنده گوگل تنها زمانی این مجوز را صادر می کند که متوجه شود محتوا یا وبسایت پیش رویش برای کاربران گوگل ارزشمند است و می تواند برای آن ها مفید واقع شود.

  • نمایش در SERPs

و در انتها و بعد از ایندکس شدن محتوا وقت آن می رسد که گوگل بات یک امتیاز یا رتبه را به آن اختصاص دهد. امتیازی که مشخص کننده ی جایگاه محتوا در نتایج جستجو است و اگر بالا باشد یعنی محتوا در صفحات ابتدایی SERPs قرار می گیرد و اگر پایین باشد یعنی محتوا در صفحات انتهایی نتایج جستجو قرار خواهد گرفت.

نحوه ی کار ربات گوگل | بیا و یادبگیر
نحوه ی کار ربات گوگل | بیا و یادبگیر

چرا وجود ربات گوگل اهمیت دارد؟

گوگل یک بیزینس زنده است و برای ادامه ی فعالیت خود باید از تمام توانایی هایش برای خدمت به کاربران استفاده کند. گوگل باید بهترین نتایج را به مخاطبانش نمایش دهد تا بتواند کسب و کار خود را حفظ کند. در غیر این صورت کاربران دیگر به آن اعتماد نخواهند کرد و ترکش می کنند.

تصور کنید به دنبال دستور پخت غذایی در گوگل شروع به جستجو می کنید. اگر به سرعت به پاسخ درست سوال خود برسید قطعا در دفعات بعدی هم از این موتور جستجوگر استفاده خواهید کرد.

اما اگر گوگل به جای دستور پخت مورد نظر مجموعه ای از وبسایت هایی که به فروش محصولات الکترونیکی می پردازند را برای شما نمایش دهد، قطعا در دفعات بعدی از این موتور جستجوگر به عنوان اولین راه حل برای رسیدن به پاسخ سوالات خود استفاده نخواهید کرد.

دقیقا برای جلوگیری از همین دست مشکلات است که توسعه دهندگان این موتور جستجو از گوگل بات کمک می گیرند تا بتوانند تمامی محتوا ها و وبسایت ها را بررسی و در دسته بندی صحیح قرار دهند و در سریع ترین زمان ممکن بهترین نتایج را مطابق با کلمه یا عبارت جستجو شده توسط کاربران به آن ها نمایش دهند.

تصورش را بکنید چه بی نظمی بزرگی می تواند گوگل را فرا بگیرد اگر فقط 1 روز ربات گوگل متوقف شود و یا حتی اختلالی در روند نرمال کارکرد آن به وجود بیاید.

انواع مختلف ربات های گوگل

ربات های گوگل یکی دو تا نیستند. این موتور جستجوگر خزنده های متعددی دارد که هر کدام حوزه ی مشخصی را پوشش می دهند و وظایف به خصوصی را بر عهده دارند. اما در این میان 2 ربات هستند که از سایرین ارجح ترند و وظایف مهم تری را بر عهده دارند.

گوگل بات دسکتاپ و گوگل بات موبایل که در ادامه ی این بخش به بررسی وظایفی که این دو ربات گوگل بر عهده دارند می پردازیم تا بتوانید اهمیت وجودی آن ها را بهتر درک کنید.

  • Desktop Googlebot

گوگل بات دسکتاپ مسئول ارزیابی وبسایت ها برای نمایشگر های بزرگ است. یعنی وظیفه دارد تا از مناسب بودن یک وبسایت برای نمایش در کامپیوتر ها و لپتاپ ها اطمینان حاصل نماید.

برای انجام این مسئولیت هم عموما به بررسی وضعیت و فاصله ی المان ها از هم، نوع و سایز فونت ها، تعداد سطر ها و ستون ها، انمیشن های به کار رفته در طراحی و فاکتور هایی از این قبیل می پردازد.

  • Mobile Googlebot

گوگل بات موبایل هم وظایفی دقیقا مشابه با نسخه ی دسکتاپ دارد با این تفاوت که حوزه ی فعالیت آن در موبایل ها و تبلت ها است. یعنی به ارزیابی سایت ها می پردازد تا مطمئن شود که برای نمایش در صفحات سایز کوچکی مثل موبایل و تبلت مناسب هستند.

جالب است که بدانید پیش تر گوگل تنها به اطلاعات ربات دسکتاپ خود بسنده می کرد و با استفاده از تحلیل های آن تصمیم می گرفت که یک وبسایت می تواند برای کاربرانش مفید یا نه.

اما از اواسط سال 2019 و با توجه به حجم عظیمی از کاربران که از موبایل یا تبلت برای ورود به وبسایت ها استفاده می کردند استراتژی خود را تغییر داد و ربات موبایل را به نخسه ی دسکتاپ ارجحیت داد.

بدین منظور تمامی سایت ها ابتدا توسط گوگل بات موبایل مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت تایید آن توسط گوگل بات دسکتاپ هم ارزیابی می شوند.

انواع مختلف ربات های گوگل | بیا و یادبگیر
انواع مختلف ربات های گوگل | بیا و یادبگیر

ربات گوگل چطور وبسایت ها را بررسی می کند؟

گوگل بات با استفاده از ابزار هایی که در وبسایت ها قرار دارد آن ها را بررسی می کند. این ابزار ها پل های ارتباطی هستند که روند کار ربات را سرعت می بخشند و از هدر رفت وقت جلوگیری می کنند.

این ابزار ها لازمه و نیاز هر وبسایتی در سر تا سر اینترنت هستند و نبود آن ها باعث ایجاد اختلال در کار ربات های گوگل می شود. از جمله مهم ترین این ابزار ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گوگل کنسول

گوگل کنسول که در گذشته آن را گوگل وبمستر تولز هم می نامیدند، ابزار قدرتمند و رایگان گوگل برای سئو و ارزیابی وبسایت ها است. هر وبسایتی که قصد موفقیت در سطح وب را دارد باید با استفاده از این ابزار در گوگل ثبت شود تا ضمن بهرهمندی از امکاناتی که گوگل در اختیار آن می گذارد اجازه بررسی بهتر ربات های گوگل را هم بدهد.

گوگل کنسول ابزاری است که مجموعه ی وسیعی از اطلاعات را در اختیار صاحبان و مدیران وبسایت ها قرار می دهد و به آن ها امکان تجزیه و تحلیل بهتر وبسایت را می دهد. از جمله اطلاعاتی که با استفاده از این ابزار می توانید به دست آورید تعداد محتوا هایی از سایت شما است که در گوگل نمایش داده می شوند.

  • نقشه سایت

یکی دیگر از ابزار هایی که ربات های گوگل برای بررسی یک وبسایت از آن استفاده می کنند نقشه سایت است. نقشه سایت تمامی لینک های موجود در سایت را به ربات ها نمایش می دهد تا آن ها بتوانند لینک های جدید را شناسایی و آن ها را بررسی کنند و در صورت لزوم آن ها را در نتایج جستجو به نمایش در آورند.

  • فایل Robot.txt

یکی دیگر از ابزار هایی است که خزنده گوگل برای بررسی یک وبسایت آن را در نظر می گیرد. این فایل مخصوص ربات ها است و به آن ها سطح دسترسی و مجوز هایی که دارند را نمایش می دهد. هر رباتی که وارد سایت می شود، ابتدا به سراغ فایل Robot.txt می روند تا بداند به چه قسمت هایی می تواند ورود کند و به چه قسمت هایی نباید ورود داشته باشد.

  • لینک داخلی

حال که ربات می داند به چه بخش هایی از سایت می تواند دسترسی داشته باشد و نقشه سایت را هم مشاهده کرده، باید با استفاده از لینک های داخلی شروع به بررسی وبسایت کند. لینک های داخلی برای ربات ها مانند پل هایی هستند که آن ها را از یک صفحه به صفحه ی دیگر در سایت هدایت می کنند.

  • بک لینک

بک لینک ها یا لینک هایی که از دیگر سایت ها به یک وبسایت داده می شوند هم راهی دیگر برای ربات های گوگل جهت ورود به یک سایت هستند. تصور کنید رباتی در حال بررسی یک وبسایت است و یک لینک به یک سایت دیگر را مشاهده می کند. در نتیجه این ربات با استفاده از همان لینک وارد سایت دیگر می شود و شروع به بررسی آن می کند.

ربات گوگل چطور وبسایت ها را بررسی می کند؟ | بیا و یادبگیر
ربات گوگل چطور وبسایت ها را بررسی می کند؟ | بیا و یادبگیر

چطور متوجه شویم وبسایت یا محتوا های ما ایندکس شده یا نه

سوالی که برای بسیاری از تازه کار ها و افرادی که جدیدا برای خود یا کسب و کارشان وبسایتی طراحی کردند این است که آیا وبسایت یا محتوا های ما ایندکس شده و کاربران می توانند آن ها را در نتایج جستجو مشاهده کنند یا نه.

برای پاسخ به این سوال دو راه پیش روی شما است. اولین و ساده ترین مسیر مراجعه به سرچ انجین گوگل و جستجوی عبارت site:comeandlearn.ir است. البته باید توجه داشته باشید که به جای آدرس وبسایت بیا و یادبگیر نیاز است تا آدرس یا مسیر وبسایت خودتان را درج نمایید.

حالا اگر نتایجی به شما نمایش داده شد، یعنی وبسایت یا محتوای  شما ایندکس شده و کاربران می توانند آن ها را مشاهده کنند. اما اگر هیچ نتیجه ای برای شما به نمایش درنیامد یعنی سایت یا محتوای شما هنوز ایندکس نشده و قابل مشاهده برای کاربران جستجوگر گوگل نیست.

اما راه دوم، اگر نام وبسایت خود را در گوگل کنسول ثبت کرده باشید می توانید با مراجعه به بخش URL inspection و وارد کردن نام سایت یا صفحه ای که مد نظر دارید متوجه شوید که ایندکس شده اند یا نه.

چطور متوجه شویم وبسایت ما ایندکس شده یا خیر | بیا و یادبگیر
چطور متوجه شویم وبسایت ما ایندکس شده یا خیر | بیا و یادبگیر
کلام آخر

ربات های گوگل در کار خود بسیار دقیق هستند و ریز به ریز جزئیات را مورد بررسی قرار می دهند. هوش مصنوعی گوگل در چند سال اخیر به شدت رشد داشته و می تواند محتوا های مختلفی مثل عکس ها، ویدیو ها و حتی فایل های PDF را نیز بررسی کند.

بنابراین اگر می خواهید در بستر اینترنت یک بیزینس سالم و رو به رشد داشته باشید باید حتما در مسیر جلب نظر گوگل بات ها گام بردارید و طبق قوانینی که این موتور جستجو وضع کرده کار کنید تا توسط ربات های گوگل پنالتی (تنبیه) نشوید.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • بهمن
    18/04/2022 21:51

    سلام روز بخیر چه قدر زمان میبره که یک سایت ایندکس بشه؟

    پاسخ
    • سایت های تازه تاسیس بسته به کیفیت محتوایی که داخلشون قرار می گیره بین 1 الی 3 ماه زمان می بره تا ایندکس بشه

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

سئو چیست؟
سئو تکنیکال