سئو تکنیکال | بیا و یادبگیر

سئو تکنیکال

سوال، منظور از سئو تکنیکال چیست؟ سخت شد؟ اجازه دهید یک پرسش ساده تر مطرح کنیم. به نظر شما این مفهوم بیانگر چه فاکتور ها و المان هایی است؟ باز هم ساده تر، خب این سوال چطور است، آیا تکنیکال سئو با سئویی که تا پیش از این درباره اش صحبت می کردیم فرقی دارد؟

اگر موافق باشید در همین ابتدای کار بر سر یک مسئله با هم توافق کنیم. این که سئو تکنیکال یکی از سه رکن اصلی تشکیل دهنده ی سئویی است که ما امروزه آن را می شناسیم و مقایسه ی این دو با هم از اساس کاری غلط و اشتباه است.

این از پاسخ سوال سوم، برای مابقی سوالات اما یک محتوای جامع و کامل در ادامه به انتظار شما نشسته است که می توانید با مطالعه ی آن به طور کامل با این مفهوم و تاثیری که در افزایش بازدید و بهبود رتبه ی وبسایت ها در سطح وب دارد آشنا شوید.

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال در واقع آن بخشی از سئو است که مخاطب آن بیشتر ربات گوگل و خزنده های دیگر موتور های جستجو هستند. بنابراین با انجام دستورالعمل های آن در حقیقت داریم کسب و کار آنلاینمان را برای موتور های جستجو بهینه می کنیم.

اما این به آن معنا نیست که این نوع از بهینه سازی هیچ سودی برای کاربران حقیقی ندارد. اتفاقا اگر به درستی انجام شود می تواند مخاطبین بسیاری را به سمت یک وبسایت جذب و میزان بازدید و ترافیک آن را افزایش دهد.

چرا که اگر یک وبسایت به مذاق موتور های جستجو و خزنده های آن ها خوش بیاید قطعا شانس بالاتری هم برای دیده شدن خواهد داشت و به مثابه ی آن درآمد بهتری را هم برای صاحبان خود به ارمغان خواهد آورد.

سئو تکنیکال چیست؟ | بیا و یادبگیر
سئو تکنیکال چیست؟ | بیا و یادبگیر

چرا سئو تکنیکال برای وبسایت اهمیت دارد؟

پاسخ به این سوال بسیار ساده و در 3 مورد تعیین حد و مرز ها، ساده سازی فرایند خزیدن و کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجو خلاصه می شود.

  1. سئو تکنیکال حدود و چهارچوب ها را معین می کند و به موتور های جستجو و خزنده های آن ها می گوید که وبسایت پیش رویشان در چه مسیری حرکت خواهد کرد و چه آزادی ها و امکاناتی را در اختیار سرچ انجین ها و ربات های آن ها قرار می دهد.
  2. با مشخص شدن این حد و مرز ها خزنده ها با سرعت بیشتری به امر خزیدن و ایندکس کردن خواهند پرداخت و جایگاه بهتری را هم برای آن وبسایت در نظر خواهند گرفت.
  3. در انتها نیز به واسطه ی انجام مراحل بالا بر میزان بازدید و ترافیک وبسایت مذکور نیز افزوده خواهد شد و بدین ترتیب درآمد بیشتری به دست صاحبان و مدیران آن خواهد رسید.
چرا سئو تکنیکال برای وبسایت اهمیت دارد؟ | بیا و یادبگیر
چرا سئو تکنیکال برای وبسایت اهمیت دارد؟ | بیا و یادبگیر

آموزش قدم به قدم سئو تکنیکال

حال که یک درک کلی از سئو فنی پیدا کردید، قصد داریم تا شما را با بخش های مختلف و فرایند هایی که باید برای داشتن یک تکنیکال سئو مناسب انجام شود آشنا کنیم.

قبل از این که بحث را فرا تر ببریم باید بدانید که بر خلاف سئو داخلی و سئو خارجی که معمولا برای هر محتوایی که در سایت تولید می شود باید انجام بگیرند، سئو تکنیکال عموما در زمان طراحی و ساخت سایت انجام می شود و نیازی نیست که بعد از تولید هر محتوای جدید کار خاصی انجام دهید.

  • نصب گواهینامه SSL

چند سالی است که گوگل تاکید زیادی بر نصب گواهینامه SSL دارد و وبسایت هایی که این گواهینامه را ندارند نا امن معرفی می کند. این گواهینامه پروتکل وبسایت را از HTTP به HTTPS تغییر می دهد و اطلاعاتی که مابین کاربر و پایگاه داده رد و بدل می شود را رمزنگاری می کند تا نفر سومی به آن دسترسی پیدا نکند.

علاوه بر این گوگل رتبه ی بهتری را به وبسایت هایی که گواهینامه SSL دارند اختصاص می دهد و آن ها را در صفحه ی اول موتور جستجوی خود قرار می دهند تا کاربران با خیال راحت به مطالعه ی مطالب آن ها بپردازند.

لذا اگر می خواهید که سئو تکنیکال مناسبی داشته باشید، پیشنهاد وبسایت بیا و یادبگیر به شما تهیه گواهینامه SSL از همان روز اول شروع فعالیت است فراموش نکنید که به هنگام خرید هاست و دامنه، SSL را هم خریداری کنید

  • رفع تمامی خطا های 404

صفحات 404 صفحاتی هستند که به علت حذف شدن توسط مدیر یا تغییر آدرس، دیگر در موقعیت قبلی خود حضور ندارند و با جستجوی URL آن ها هیچ نتیجه ای نمایش داده نمی شود. این نوع صفحات برای سئو تکنیکال بسیار مضر هستند و باید سریعا مورد بررسی قرار بگیرند.

برای رفع خطا های 404 می توانید از افزونه های سئو مثل یوست سئو کمک بگیرید. نسخه ی غیر رایگان این افزونه با تغییر هر آدرس، یک ریدایرکت به صورت خودکار ایجاد می کند تا در صورت جستجوی URL قدیمی کاربر و موتور های جستجو به URL جدید منتقل شوند.

همچنین اگر تعداد خطا های 404 وبسایت شما زیاد است (بیش از 50 خطا) و نمی توانید آن ها را یک به یک مورد بررسی قرار دهید می توانید از افزونه ی All 404 Redirect to Homepage استفاده کنید که به صورت کاملا رایگان در مخزن افزونه های وردپرس موجود است.

  • بهینه سازی ساختار URL

یکی از ساده ترین مواردی که می تواند تاثیر زیادی بر سئو تکنیکال داشته باشد ساختار URL ها است. URL ها باید کوتاه و مفهومی باشند و نباید شامل یک مشت عدد و درصد باشند. برای بهینه سازی ساختار URL ها در وردپرس کافی است از بخش تنظیمات به بخش پیوند های یکتا مراجعه کنید و نوع نمایش URL ها را از ساده به نام نوشته تغییر دهید.

آموزش قدم به قدم سئو تکنیکال | بیا و یادبگیر
آموزش قدم به قدم سئو تکنیکال | بیا و یادبگیر
  • ریسپانسیو بودن

دیگر گام در بحث سئو تکنیکال ریسپانسیو بودن یا واکنش گرا بودن است. یعنی المان های موجود در یک سایت در هر صفحه نمایشی به خوبی به کاربر نشان داده شوند. به عبارت ساده تر متن ها، عکس ها و دیگر المان هایی که در سایت موجود است هم در صفحه نمایش کامپیوتر های خانگی و هم در موبایل و تبلت با اندازه مناسب نشان داده شوند.

خوشبختانه قالب هایی که برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی شده اند و در مخزن قرار گرفته اکثرا ریسپانسیو هستند و نیازی به واکنش گرا کردن آن ها به صورت دستی نیست.

  • نقشه سایت

نقشه سایت از پایه های اصلی سئو تکنیکال است و تمام لینک های موجود در سایت را به ربات ها و بازدید کننده هایی که از طرف موتور های جستجو وارد سایت می شوند نمایش می دهد و از سردرگم شدن آن ها جلوگیری می کند. نقشه سایت یک فایل XML است که مشخص می کند ربات ها چه لینک هایی را می توانند رویت کنند و چه لینک هایی را نباید رویت کنند.

  • سرعت سایت

دیگر نکته ای که برای داشتن یک سئو تکنیکال خوب باید در نظر داشته باشید سرعت لود وبسایت است دلیل آن هم مشخص است، چون کاربران موتور های جستجو می خواهند در سریع ترین زمان ممکن به پاسخ سوال های خود برسند و وقت خود را برای لود یک سایت کند صرف نمی کنند.

به طور متوسط سرعت لود مناسب بین 2 الی 9 ثانیه است. پس اگر وبسایتی بیش از این زمان برای لود شدن نیاز دارد، قطعا نباید انتظار داشته باشد که در صفحه ی اول گوگل قرار بگیرد.

یکی از ساده ترین اصولی که برای افزایش سرعت لود صفحات در دستور کار بسیاری از مدیران قرار دارد کاهش حجم عکس هایی است که در سایت موجود است. هر چه حجم اطلاعاتی که باید لود شود کمتر باشد زمان کمتری هم برای نمایش صفحات صرف می شود.

  • فایل Robot.txt

این فایل شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها است که برای ربات ها نوشته شده و از ملزومات یک سئو تکنیکال خوب است. هر رباتی که وارد سایت می شود پیش از انجام هر کاری نگاهی به فایل Robot.txt می کند تا بداند به چه قسمت هایی می تواند ورود کند و به چه قسمت هایی نباید ورود داشته باشد.

  • رفع خطا های بخش Coverage

فراموش نکنید که بلافاصله بعد از راه اندازی سایت آن را در گوگل کنسول ثبت کنید. گوگل کنسول ابزار رایگان و قدرتمند گوگل است که به شما این امکان را می دهد تا مشکلات موجود در وبسایت خود را شناسایی و برای رفع آن ها اقدام کنید.

یکی از بخش هایی که در گوگل کنسول اهمیت ویژه ای دارد بخش Coverage است. در این بخش می توانید لینک هایی که در گوگل ثبت شده یا لینک هایی مشکل دارند و در گوگل نمایش داده نمی شوند را شناسایی و مشکلات آن ها را رفع کنید.

  • Breadcrumb

یک المان ساده که موقعیت کاربر را در سایت نمایش می دهد و فاصله ی کاربر از صفحه ی اصلی را مشخص می کند. Breadcrumb یک راهنمایی ساده ولی کاربردی است که برای داشتن یک سئو تکنیکال خوب باید در سایت خود قرار دهید.

آموزش قدم به قدم سئو تکنیکال | بیا و یادبگیر
آموزش قدم به قدم سئو تکنیکال | بیا و یادبگیر
کلام آخر

مقاله ای که مطالعه کردید تمام آن چیزی بود که برای داشتن یک سئو تکنیکال مناسب نیاز دارید. هر آن چیزی که در این مقاله به آن اشاره شد طبق تجربه و دانش چند ساله ی تیم آموزش سئو بیا و یادبگیر است. لذا اگر می خواهید وبسایت خود را در بستر اینترنت رشد دهید و به صفحات ابتدایی گوگل راه پیدا کنید، نکاتی که در این مقاله مطالعه کردید را فراموش نکنید.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

ربات گوگل
سئو داخلی