ریدایرکت | بیا و یادبگیر

ریدایرکت

فرض کنید برای تعطیلات آخر هفته به همراه دوستان خود دل به جاده سپرده اید و در مسیری که همیشه برای رسیدن به مقصد از آن استفاده می کرده اید قرار گرفتید که به یکباره و بدون هیچ اطلاعیه ی قبلی با مسدود بودن جاده رو به رو می شوید و تمام برنامه هایی که برای آخر هفته ی رویایی خود داشتید نقش بر آب می شود.

حال تصور کنید چه اتفاقی رخ می داد اگر پیش از این که مجبور به توقف می شدید، با یک تابلو کوچک از بسته بودن مسیر اطلاع پیدا می کردید و مسیر دیگری را برای رسیدن به هدف خود انتخاب می کردید.

مشابه همین داستان در وبسایت ها نیز صادق است. زمانی که ربات گوگل به سایتی مراجعه می کند و اطلاعی از تغییر مسیر ها یا ریدایرکت های موجود در آن ندارد در همان مسیر قبلی شروع به حرکت می کند و به بن بست می خورد. اینجا است که به علت عدم اطلاع رسانی درست یک امتیاز منفی به نام صاحب سایت نوشته می شود.

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت یا تغییر مسیر در مدیریت یک وبسایت به معنای انتقال کاربر یا ربات گوگل یا هر بازدید کننده ی دیگری از یک صفحه از سایت به یک صفحه ی دیگر در همان سایت یا یک صفحه از یک سایت دیگر است.

به عبارت ساده تر می توان ریدایرکت را نوعی تابلوی راهنما معرفی کرد. تابلویی که شرح وظایف آن دقیقا مشابه تابلو های راهنمایی و رانندگی است و مسیر درست را به مراجعه کنندگان یک سایت نشان می دهد.

متخصصین سئو اما ریدایرکت را راهی می دانند که کاربران و موتور های جستجو را به سمت آدرس جدید یک محتوا هدایت می کند. به همین جهت این مفهوم و تسلط بر آن در امر بهینه سازی و سئو سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ریدایرکت چیست | بیا و یادبگیر
ریدایرکت چیست | بیا و یادبگیر

چرا استفاده از ریدایرکت در سئو اهمیت دارد؟

معمولا مدیران وبسایت ها به دلایل مختلف مثل پاک کردن یک صفحه یا جایگزینی یک محتوای قدیمی با یک محتوای جدید آدرس های صفحات و نوشته های سایت خود را تغییر می دهند.

این تغییر آدرس باعث می شود تا با جستجوی محتوای قدیمی توسط کاربر نتیجه ای نمایش داده نشود و عملا یک صفحه ی 404 ایجاد شود و یک امتیاز منفی برای سئو سایت توسط خزنده های موتور های جستجو در نظر گرفته شود.

اما اگر دقیقا به محض تغییر آدرس یک صفحه یا یک نوشته یک ریدایرکت برای آن ایجاد شود، همین که کاربر آدرس پیشین یک محتوا را جستجو کند موتور جستجو او را به سمت آدرس جدید و محتوای آپدیت شده هدایت می کند. این فرایند از دریافت امتیاز منفی در سئو جلوگیری می کند و سرعت دسترسی به مطالب را افزایش می دهد.

دلایل استفاده از ریدایرکت ها

تا به این جای کار متوجه شدیم که منظور از ریدایرکت چیست و چرا گوگل و سایر موتور های جستجو اسرار به استفاده از آن هنگام تغییر مسیر پست ها و صفحات دارند. اما حالا لازم است بدانید که چه زمان هایی باید از تکنیک تغییر مسیر استفاده کنید تا از دریافت امتیازات منفی جلوگیری کنید.

  • پاک شدن صفحه یا نوشته

گاهی اوقات ممکن است یک صفحه یا یک نوشته به دلایل مختلفی پاک شود. در این شرایط برای اطلاع رسانی به موتور های جستجو و کاربران از این تغییر مسیر باید از ریدایرکت ها استفاده شود تا در صورت جستجو شدن محتوایی که حذف شده، محتوایی که به آن ریدایرکت داده شده نمایش داده شود.

  • تغییر دامنه

کم پیش می آید اما گاهی اوقات ممکن است به هر دلیلی از نام دامنه ی سایتتان راضی نباشید و بخواهید آن را تغییر دهید. در این شرایط تکلیف آدرس صفحات و نوشته های شما چه می شود؟ آیا باید تمامی نوشته ها و مقالات را به حال خود رها کرد و دوباره از اول شروع به تولید محتوا کرد؟

خیر، نیازی به شروع مجدد و به قولی از خاک برخاستن نیست. تنها کاری که برای حل این مشکل نیاز به انجام آن دارید ثبت یک ریدایرکت از آدرس قدیمی صفحه یا نوشته به آدرس جدید است.

  • تغییر نوع ساختار URL ها

تغییر ساختار URL ها می تواند از جمله دلایلی باشد که کاربران سیستم های مدیریت محتوای مختلف را به ایجاد ریدایرکت نیازمند کند. پس اگر شما هم در هر مقطعی اقدام به به تغییر ساختار URL های سایت خود کردید فراموش نکنید که یک تغییر مسیر از آدرس قدیمی به آدرس جدید ایجاد کنید.

  • تغییر CMS

اگر از سیستم های مدیریت محتوایی مثل جوملا و دروپال استفاده می کنید و می خواهید آن ها را با وردپرس تعویض کنید لازم است استفاده از ریدایرکت ها را در دستور کار خود قرار دهید تا تمامی آدرس های قدیمی صفحات و نوشته ها شما به آدرس جدید انتقال پیدا کند.

انواع ریدایرکت

به طور کل هر سئو کاری برای ایجاد تغییر مسیر در آدرس صفحات و نوشته های یک سایت با 5 مسیر مختلف رو به رو است. مسیر هایی که هر کدام برای هدفی خاص تعبیه شده اند و فرایندی مخصوص به خود را در پیش می گیرند.

  • ریدایرکت 301

اگر قصد انتقال دائمی آدرس یک صفحه یا یک نوشته را به آدرس دیگری دارید، ریدایرکت 301 می تواند انتخابی مناسب باشد. معمولا در 90 درصد مواقع سئو کار ها از از این روش برای تغییر مسیر آدرس صفحات یک سایت استفاده می کنند.

ریدایرکت 301 | بیا و یادبگیر
ریدایرکت 301 | بیا و یادبگیر
  • ریدایرکت 302

اگر قصد انتقال موقت یک صفحه یا یک نوشته را دارید می توانید از ریدایرکت 302 استفاده کنید. استفاده از این تغییر مسیر به این معنا است که محتوایی که به دنبال آن هستید فعلا امکان نمایش ندارد و نمی توانید آن را ببینید.

ریدایرکت 302 | بیا و یادبگیر
ریدایرکت 302 | بیا و یادبگیر
  • ریدایرکت 307

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید به صورت موقت آدرس یک صفحه یا یک نوشته از سایت خود را تغییر دهید. ریدایرکت 307 دقیقا برای چنین شرایطی ایجاد شده و به مدیران سایت و سئو کار های اجازه ی تغییر مسیر موقت یک محتوا را می دهد.

  • ریدایرکت 410

اگر به هر دلیلی از محتوای سایت خود راضی نبودید و آن را پاک کردید و حالا نمی دانید چطور از دریافت امتیاز منفی از ربات گوگل جلوگیری کنید. پیشنهاد تیم آموزش سئو بیا و یادبگیر به شما همراهان همیشگی استفاده از ریدایرکت 410 است. تغییر مسیر 410 به خزنده های موتور های جستجو این پیغام را می رساند که این محتوا حذف شده است.

ریدایرکت 410 | بیا و یادبگیر
ریدایرکت 410 | بیا و یادبگیر
  • ریدایرکت 451

اگر اهل وبگردی باشید حتما به لینک هایی برخورد داشتید که هنگام دانلود این پیغام را به شما نمایش بدهند (محتوا به دلایل قانونی در دسترس نیست). این همان ریدایرکت 451 است که به دلایل خاص توسط مدیران وبسایت ها و سئو کار های مورد استفاده قرار می گیرد.

ریدایرکت 451 | بیا و یادبگیر
ریدایرکت 451 | بیا و یادبگیر

چطور یک ریدایرکت ایجاد کنیم؟

برای ایجاد یک ریدایرکت مناسب، روش های متعددی پیش روی سئو کار ها و مدیران وبسایت ها است. از استفاده از ابزار های رایگان و غیر رایگان وردپرسی گرفته تا تغییر مسیر به صورت دستی که البته با توجه به وجود ابزار های حرفه ای در این زمینه استفاده از چنین روشی اصلا توصیه نمی شود.

  1. پیشنهاد اول تیم آموزش سئو بیا و یادبگیر به شما کاربران گرامی استفاده از افزونه ی Redirection است که به صورت رایگان در مخزن افزونه های وردپرسی در اختیار کاربران این سیستم مدیریت محتوا قرار داده شده است.
  2. اما پیشنهاد دوم، روی آوردن به دو افزونه ی قدرتمند این روز های بازار سئو وردپرس یعنی یوست و رنک مث که انصافا فرایند ریدایرکت را به بهترین نحوه و به صورت اتوماتیک به سرانجام می رسانند. البته لازم به ذکر است که امکان تغییر مسیر تنها در نسخه های غیر رایگان این دو افزونه موجود است.

ارجاع دهنده ی Regex

Regex یک بخش (زیر مجموعه) از ریدایرکت ها است که می تواند رشته ای از آدرس ها (آدرس با پسوند مشترک) را به یک آدرس جدید انتقال دهد. اما این موضوع چه مفهومی دارد و چه موقع کاربرد دارد؟

پیش تر یکی از مشکلات مدیران وبسایت ها این بود که وقتی فردی بعد از آدرس سایت آن ها عبارت (/user/) را وارد می کرد می توانست اطلاعات مختلفی مانند نام کاربری و ایمیل و یک سری اطلاعات دیگر را مشاهده کند.

با اضافه شدن Regex مدیران سایت توانستند کسانی را که بعد از نام دامنه از عبارت (/user/) استفاده می کردند با یک تغییر مسیر ساده به صفحه ی اصلی وبسایت هدایت کنند.

بدین ترتیب با یک تغییر مسیر ساده مدیران سایت ها به راحتی توانستند تا اطلاعات کاربران خود را حفظ کنند و وبسایت خود را ایمن نگه دارند.

کلام آخر

ریدایرکت، ریجکس و امثال این اصطلاحات، عباراتی هستند که هر سئو کاری باید آن ها را بشناسد و زمان استفاده از آن ها را بداند تا از دریافت امتیاز منفی توسط ربات های گوگل جلوگیری و امکان خراب کاری توسط برخی کاربران سودجو را به حداقل برساند.

پس اگر لازم می دانید این مقاله را چندین و چند بار دیگر هم مطالعه کنید تا با درک کامل مفاهیمی که در آن مورد بحث قرار گرفت بتوانید وبسایت خود را در میان موتور های جستجو محبوب کنید و جایگاه بهتری را به کسب و کار آنلاین خود اختصاص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نقشه سایت
موشک سئو