الکسا | بیا و یادبگیر

الکسا

رقابت برای بهترین بودن، رقابت بر سر جذب مخاطب بیشتر، رقابت برای کسب در آمد سرشار، رقابت برای اولین بودن، این روز ها رقابت در بستر وب از هر زمان دیگری داغ تر شده و مدیران وبسایت ها و سئو کار ها برای رسیدن به رنک یک گوگل هر کاری که از دستشان بر بیاید را انجام می دهند.

در این میان اما وبسایت هایی هم وجود دارند که کارشان داغ تر کردن این رقابت است. وبسایت هایی که با جمع آوری اطلاعات و دادن امتیاز به سایت هایی که در بستر اینترنت فعالیت می کنند نقش تاثیر گذاری را در پیشرفت و موفقیت کسب و کار های آنلاین ایفا می کنند.

وبسایت هایی که با بررسی دقیق سئو داخلی و خارجی سایت های فعال در بستر اینترنت یک رتبه یا امتیاز را به آن ها اختصاص می دهند و زمینه را برای جداسازی وبسایت های قدرتمند و پر کار از وبسایت های ضعیف و کم کار فراهم می کنند.

از جمله محبوب ترین و معروف ترین این وبسایت ها می توان به سیستم رتبه دهی الکسا که متعلق به شرکت آمازون هست اشاره کرد. سیستمی که به جرات می توان گفت حرف اول و آخر را در بحث امتیاز دهی به وبسایت ها می زند و مرجع بسیاری از سئوکاران برای آنالیز وبسایت رقبا است.

الکسا چیست؟

الکسا معروف ترین و محبوب ترین وبسایت رتبه دهی آنلاین در سطح وب است که تحت نظرات شرکت آمازون، سایت های فعال در بستر اینترنت را مورد ارزیابی خود قرار می دهد و با توجه به فاکتور های مختلفی که مد نظر دارد به آن ها یک رتبه ی محلی و یک رتبه ی جهانی اختصاص می دهد.

رتبه ای که الکسا به وبسایت های فعال در بستر اینترنت اختصاص می دهد نشان دهنده ی میزان محبوبیت و مرجع بودن آن ها است. هر چه میزان این رتبه کمتر باشد وبسایت در جایگاه بالا تر و هر چه این میزان بیشتر باشد وبسایت در جایگاه پایین تری در نتایج جستجو قرار می گیرد.

به طور مثال وبسایتی که رتبه ی الکسای آن 11 باشد قطعا جزو سایت های پر بازدید است و در صفحه ی اول نتایج جستجوی گوگل و سایر موتور های جستجو قرار می گیرد. اما وبسایتی که رتبه ی آن 6 میلیون باشد در قعر نتایج جستجو قرار دارد و میزان بازدید از آن بسیار کم است.

الکسا چیست؟ | بیا و یادبگیر
الکسا چیست؟ | بیا و یادبگیر

تاریخچه الکسا اینترنت

اوایل سال 1996 بود که برای اولین بار از وبسایت الکسا رونمایی شد. وبسایتی که دو کارآفرین موفق دنیای وب به نام های بروستر کیل و بروس جلیت بنیان گذار آن بودند و با هدف بررسی ترافیک در سطح وب آن را بنا نهادند.

به مدت سه سال یعنی تا سال 1999 وبسایت الکسا اینترنت به صورت مستقل کار می کرد و با جمع آوری اطلاعاتی مثل لینک های ورودی به سایت ها، مدت زمان حضور کاربر و تعداد صفحات موجود در هر سایت توانسته بود یک پایگاه داده ی قدرتمند برای خود و مدیران وبسایت ها و سئوکاران در سراسر دنیا بسازد.

اما در سال 1999 با یک اقدام ناگهانی و کاملا غافل گیرانه مدیران وبسایت الکسا آن را با قیمت 250 میلیون دلار به شرکت آمازون واگذار کردند. طی 10 سال یعنی تا سال 2009 آمازون برای بهبود الکسا و تبدیل آن به یکی از غول های دنیای وب هر آن چه در توان داشت را ارائه کرد و قرارداد های بسیاری را با گوگل و سایر کمپانی ها بزرگ دنیای اینترنت به ثبت رساند.

قرارداد هایی که از الکسا که تنها یک سیستم رتبه دهی به وبسایت ها بود و برای هدفی خاص طراحی شده بود چیزی مشابه با یک موتور جستجو ساخت. این روند به مدت ده سال ادامه داشت تا این که در اواسط سال 2009 مدیران آمازون تصمیم گرفتند تا دوباره الکسا را به یک پایگاه تخصصی برای آنالیز و رتبه دهی وبسایت های سطح وب تبدیل کنند.

تاریخچه الکسا اینترنت | بیا و یادبگیر
تاریخچه الکسا اینترنت | بیا و یادبگیر

رتبه الکسا چه تاثیری در اعتبار یک سایت دارد؟

در اوایل شروع به کار، رتبه ی الکسا چندان تاثیری در کار مدیران و صاحبان کسب و کار های دیجیتال نداشت و اهمیتی به آن داده نمی شد. اما با ملحق شدن آن به شرکت آمازون و به خصوص بعد از سال 2009 امتیاز یا رتبه ای که الکسا به وبسایت های موجود در بستر اینترنت می داد اهمیت ویژه ای پیدا کرد.

به طوری که در کنار پیج رنک گوگل، داشتن رتبه ی الکسای پایین نیز برای وبسایت های فعال در بستر اینترنت یک امتیاز مثبت بود و منجر به مرجع شناخته شدن و ارزشمند تر شدن محتوای آن ها می شد.

انواع رتبه هایی که الکسا به وبسایت ها اختصاص می دهد

به طور کل الکسا به هر سایتی دو رتبه یا امتیاز مجزا اختصاص می دهد. یکی رتبه ی محلی و دیگری رتبه ی جهانی است. هر کدام از این رتبه ها با توجه به معیار های خاصی به یک وبسایت داده می شوند و نشان دهنده ی میزان محبوبیت و محدوده ی فعالیت آن است.

  • Global Rank

رتبه ی جهانی یا Global Rank نشان دهنده ی میزان محبوبیت و استفاده از یک سایت در سطح جهانی است. این رتبه معمولا برای مدیران وبسایت های دو زبانه یا چند زبانه بیشتر اهمیت دارد و صاحبان این دست از وبسایت ها وقت و هزینه ی زیادی را برای کاهش این رتبه اختصاص می دهند.

از جمله وبسایت هایی که کمترین میزان Global Rank را به خود اختصاص داده اند و از محبوبیت بسیاری در میان مردم در سراسر دنیا برخوردار هستند می تواند به فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و لینکدین اشاره کرد.

  • Local Rank

رتبه ی محلی یا Local Rank نشان دهنده ی میزان محبوبیت و استفاده از یک سایت در یک محدوده یا موقعیت جغرافیایی خاص است. این رتبه معمولا مورد توجه وبسایت های تک زبانه است. وبسایت هایی که بر روی یک زبان خاص (مثلا فارسی) فعالیت می کنند و جامعه ی هدف آن ها مردم یک یا چند کشور هم زبان هستند.

بنابراین اگر شما همراه عزیز بیا و یادبگیر هم صاحب سایتی تک زبانه هستید پیشنهاد می شود تا بیشتر تمرکز خود را برای کاهش رتبه ی محلی یا Local Rank خود قرار دهید تا بتوانید موقعیت بهتری را در میان جامعه هدف خود به دست آورید.

آمار ها و اطلاعاتی که الکسا به کاربران خود ارائه می دهد

اطلاعاتی که وبسایت الکسا به کاربران خود ارائه می دهد تنها در رتبه ی جهانی و محلی خلاصه نمی شود و آمار ها بسیار بیشتر و گسترده تر از این حرف ها است. از جمله مهم ترین آمار هایی که مدیران وبسایت ها و سئوکاران می توانند با کمک آن ها به بررسی وبسایت رقبا یا آنالیز وبسایت خودشان بپردازند عبارتند از:

  • کلمات کلیدی پر ترافیک

از جمله مهم ترین آمار هایی که وبسایت الکسا در اختیار مراجعین خود قرار می دهد معرفی پر ترافیک ترین کلمات و عبارات کلیدی است. مدیران سایت ها و سئوکار ها می توانند با جستجوی نام وبسایت رقبای خود در این سامانه پر ترافیک ترین کلمه کلیدی آن ها را شناسایی کنند و برای پیشی گرفتن از آن ها استراتژی جدید را طرح ریزی کنند.

  • نمایش بک لینک ها

مدیران سایت و سئوکار ها می توانند با وارد کردن آدرس وبسایت رقبای خود در این سامانه تعداد بک لینک هایی آن ها که خریداری کرده اند را مشاهده کنند. همچنین می توانند ببینند که از چه وبسایت هایی بک لینک خریداری کرده اند تا با توجه به آن استراتژی جدیدی برای وبسایت خود بنویسند.

  • سرعت لود سایت

الکسا حتی از بحث های سئو تکنیکال نیز غافل نشده و سرعت لود وبسایت ها را هم در پایگاه داده ی خود ثبت کرده است. تنها کافی است تا آدرس هر وبسایتی را که در نظر دارید را در سرچ بار الکسا وارد کنید تا سرعت لود و بارگذاری آن را مشاهده کنید.

الکسا | بیا و یادبگیر
الکسا | بیا و یادبگیر
  • میانگین حضور کاربر در سایت

یکی دیگر از آمار هایی که در وبسایت الکسا به کاربران ارائه می شود میانگین مدت زمان حضور کاربر در یک سایت است. چون هر چه یک کاربر مدت زمان بیشتری در یک سایت حضور داشته باشد یعنی آن وبسایت محتوای به درد بخور و ارزشمندی را تولید کرده و از نظر موتور های جستجو برای کاربران مفید تر است.

  • معرفی صفحات پربازدید

این که بدانید چه صفحاتی از وبسایت خودتان یا رقبایتان بیشترین میزان بازدید را دارند یک برگ برنده ی عالی است. الکسا این امکان را هم به کاربران خود داده و مراجعه کنندگان به این سامانه می توانند به سادگی یک لیوان آب خوردن و با جستجو نام وبسایت مد نظرشان پربازدید ترین صفحات آن را مشاهده کنند.

  • پیدا کردن سایت های مشابه

پیدا کردن رقبا و وبسایت هایی که در زمینه ای مشابه با کسب و کار آنلاین شما در حال فعالیت هستند یکی از مهم ترین استراتژی ها در دنیای وب است و برای پیدا کردن آن ها ساده ترین راه مراجعه به وبسایت الکسا است.

الکسا | بیا و یادبگیر
الکسا | بیا و یادبگیر

چطور رتبه ی الکسای یک سایت را مشاهده کنیم؟

برای این که بتوانید رتبه ی الکسای یک وبسایت را مشاهده کنید دو راه کلی پیش روی شما است.

  1. ساده ترین و ابتدایی ترین روش برای مشاهده ی الکسای هر وبسایتی مراجعه به وبسایت الکسا به آدرس alexa.com و جستجوی نام سایت مورد نظر در سرچ بار این سامانه است
  2. روش دوم اما که پیشنهاد تیم آموزش سئو بیا و یادبگیر به شما همراهان گرامی است استفاده از افزونه ی Alexa Traffic Rank مرورگر کروم است. با استفاده از این افزونه ی ساده می توانید بدون مراجعه به وبسایت الکسا و تنها با ورود به هر سایتی رتبه ی الکسای آن را مشاهده کنید.

پایان کار الکسا

در تاریخ 1 می 2022 مصادف با 11 اردیبهشت 1401 شرکت آمازون در یک پیام کوتاه اعلام کرد که بعد از 25 سال همراهی و کمک به کاربران برای پیدا کردن و شناسایی بهترین منابع و وبسایت ها در بستر اینترنت تصمیم به بازنشسته کردن وبسایت الکسا گرفته است.

این خبر برای تمامی وبمستر ها و سئوکاران یک شوک بزرگ بود اما این تصمیمی بود که گرفته شد و دنیای وب را مجبور به خداحافظی با یکی از بهترین وبسایت های آنالیز و تحلیل در بستر اینترنت کرد.

پایان کار الکسا | بیا و یادبگیر
پایان کار الکسا | بیا و یادبگیر
کلام آخر

در پایان باید گفت که اگر چه وبسایت الکسا فعالیت خودرا متوقف کرده اما وبسایت های شناخته شده ی دیگری نیز در زمینه ی تحلیل و آنالیز وبسایت های فعال در بستر وب مشغول به کار هستند که حالا از زیر سایه ی الکسا بیرون آمده و در حال جذب کاربران هستند.

وبسایت Moz، وبسایت Ahrefs و وبسایت Semrush از جمله قدرتمند ترین وبسایت ها در زمینه تحلیل و آنالیز هستند که تیم آموزش سئو بیا و یادبگیر استفاده از آن ها را به عنوان جایگزینی برای الکسا به تمامی شما کاربران گرامی پیشنهاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

راهنمای گوگل سرچ کنسول
گوگل سندباکس