محتوای متنی | بیا و یادبگیر

راهنمای تولید محتوای متنی

به گونه ای خاص از محتوا که از کنار هم قرار گرفتن حروف، کلمات و جملات با هدف افزایش سطح آگاهی مخاطبان، معرفی و بهبود وضعیت کسب و کار ها و همچنین بالا بردن میزان درآمد تولید می شود محتوای متنی می گویند.

منظور از تولید محتوای متنی چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم، منظور از تولید محتوای متنی ایجاد یک محتوای نوشتاری و مبتنی بر متن است. یعنی محتوایی که با ترکیبی از جملات و کلمات و با هدف انتقال پیامی مشخص به خواننده تولید شده باشد.

پیش تر از این و در گذشته ای نه چندان دور جایگاه این گونه ی محتوایی خاص تنها در کتاب ها و روزنامه ها خلاصه می شد اما حالا حوزه ی استفاده از آن بسیار گسترده تر از قبل شده و علاوه بر دنیای حقیقی به دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز راه پیدا کرده است.

منظور از تولید محتوای متنی چیست؟ | بیا و یادبگیر
منظور از تولید محتوای متنی چیست؟ | بیا و یادبگیر

انواع مختلف محتوای متنی

نحوه ی نوشتار و ساختار محتوای متنی بسته به جایی که قصد استفاده از آن را دارید متفاوت است. دلیل استفاده از عبارت “انواع مختلف محتوای متنی” به عنوان هدینگ در این بخش هم دقیقا به خاطر همین تفاوت در شکل و ساختار است.

برخی گونه های محتوای متنی باید حتما طبق اصولی خاص و با رعایت نکاتی از پیش تعیین شده نوشته شوند و بعضی دیگر قائده و قانون مشخصی ندارند و بسته به ذوق سلیقه ی نویسنده می توانند شکل و ساختار یونیکی به خود بگیرند. از جمله مهم ترین گونه های محتوای متنی عبارتند از:

  • ایمیل

ایمیل از آن دسته از محتوا های متنی است که باید در نوشتار آن قوانینی خاص را مد نظر داشته باشید. نحوه ی نگارش ایمیل دقیقا مانند نوشتن یک نامه ی اداری است و جملات در آن باید به گونه ای انتخاب شوند که بیانگر احترام و ادب باشند.

  • پیامک (SMS)

پیامک یا همان پیام کوتاه هم از دیگر زیر شاخه های محتوای متنی است که این روز ها به واسطه ی فراگیر شدن استفاده از شبکه های مجازی در میان مردم، بازارش دیگر به گرمی سابق نیست و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.

برای نگارش این گونه از محتوای متنی قائده و قانونی خاصی تعیین نشده و بسته به خواسته ی نویسنده و همچنین با توجه به این که گیرنده چه کسی می تواند باشد، خودمانی یا نیمه رسمی نوشته می شود.

  • مقالات وبلاگ یا وبسایت

محتوانویسی یا تولید محتوا به صورت متنی برای وبسایت ها از جمله تخصصی ترین و پولساز ترین زیر شاخه های تولید محتوای متنی است و ساختار و شکل نوشتار آن بسته به نوع خروجی که صاحب کار از شما می خواهد متفاوت است.

به عنوان مثال اگر قصد نوشتن یک مقاله مشابه با همین محتوایی که الان در حال مطالعه ی آن در سایت بیا و یادبگیر هستید را داشته باشید باید از یک ساختار و اگر هدفتان نگارش یک مقاله ی علمی است باید از ساختاری متفاوت استفاده کنید.

همچنین در صورتی که قصد نگارش مقاله برای وبسایت ها را دارید می توانید نوع نوشتار را به صورت نیمه رسمی و اگر محتوایی که می نویسید برای ارائه به محیط های دانشگاهی و علمی است به صورت رسمی انتخاب کنید.

  • گزارش

گزارش نویسی هم از زیر مجموعه های تولید محتوای متنی است و ساختاری مشخص برای خود دارد. معمولا در این نوع از محتوای متنی باید حتما بخش هایی با سرتیتر های مشاهدات، شرح حال و نتیجه گیری وجود داشته باشد تا خواننده بتواند به درستی متوجه هدف نوشتن گزارش شود.

  • ترجمه

ترجمه از آن دسته از محتوا های نوشتاری است که شکل و ساختار خاصی ندارد و عموم نویسنده ها مطابق با نوشته اصلی آن را بازنویسی می کنند. بنابراین نیازی نیست که در نوشتار آن تغییر خاصی ایجاد کنید.

  • رپورتاژ آگهی

از نظر ساختار نگارش، رپورتاژ آگهی دقیقا مشابه با مقالاتی است که نویسنده ها برای وبسایت ها می نویسند اما از منظر معنا و مفهوم برخلاف مقالات وبسایت ها و وبلاگ ها که اکثرا جنبه ی آموزشی دارند، باید از دید تبلیغاتی به آن نگاه کرد و به نوعی جملاتش را سازماندهی کرد که معرف خدمات و محصولات کسب و کار مورد بحث باشد.

  • محتوا های شبکه های اجتماعی

هر توییت، کامنت و کپشنی که در شبکه های اجتماعی نوشته می شود یک محتوای متنی است. قطعا خود شما بهتر از ما می دانید که هیچ قائده ی خاصی برای تولید محتوای متنی در شبکه های اجتماعی وجود ندارد و صاحبان هر صفحه، کانال و گروه می توانند هر طور که دوست دارند متون خود را منتشر کنند. حتی با غلط املایی!!!

انواع مختلف محتوای متنی | بیا و یادبگیر
انواع مختلف محتوای متنی | بیا و یادبگیر

اصول نگارش محتوای متنی (پیشنیاز ها)

مانند هر فرایند دیگری تولید محتوای متنی هم نیازمند رعایت یک سری از پیشنیاز ها است. به عبارت ساده تر یعنی قبل از شروع به نگارش باید مجموعه ای از امور انجام شده باشد. اموری که عبارتند از:

  • پژوهش

در خصوص موضوعی که قصد نوشتن درباره ی آن را دارید اطلاعات به دست آورید. سعی کنید 2 یا 3 مقاله ی مرتبط با آن را مطالعه کنید و دیدی جامع نسبت به عنوان مورد نظرتان به دست آورید.

چرا که اگر مقاله ای که می نویسید ناقص یا نامفهوم باشد و نتواند به سوالات کاربران پاسخ دهد، منجر به افت رتبه و از دست رفتن اعتبار و موقعیت کسب و کار آنلاین شما می شود.

  • برنامه ریزی

قبل از شروع به نوشتن حتما باید برنامه ریزی مناسبی انجام داده باشید تا در میانه ی کار دچار سردرگمی و چه کنم چه کنم نشوید. انتخاب یک عنوان مناسب و همچنین سرتیتر های قابل قبول از جمله پیشنیاز های اساسی نوشتن یک مقاله ی استاندارد است.

لازم است تا قبل از این که شروع به نوشتن کنید بدانید که از چه مسیری و چطور می خواهید کاربران را به سمت مقاله ی خود جذب کنید. در غیر این صورت احتمال شکست در جلب نظر کاربران بسیار بالا است.

  • پیاده سازی

عنوان اصلی و سرتیتر ها را انتخاب و مسیر خود را برای نوشتن مشخص کرده اید. حالا دیگر همه چیز بستگی به نویسنده دارد. بستگی به او دارد که با استفاده از چه راهکاری می خواهد این مسیر را طی کند؟ جمله بندی ها را چگونه انجام می دهد؟

آیا به شکل گفتاری شروع به نوشتن می کند یا خیلی رسمی و طبق اصول و قواعد می نویسد؟ آیا خیلی راحت و به دور از پیچش ذهنی می نویسد یا با نوع نوشتارش ذهن خواننده را به چالش می کشد؟

اصول نگارش محتوای متنی | بیا و یادبگیر
اصول نگارش محتوای متنی | بیا و یادبگیر

آشنایی با ساختار کلی یک مقاله وبسایتی

اما برسیم به اصل مطلب، این که چطور باید یک محتوای متنی استاندارد را برای ثبت و انتشار در وبسایت تولید کرد یا به عبارت دیگر چه ساحتاری برای نگارش یک مقاله ی وبسایتی مناسب است.

به طور کلی هر مقاله یا محتوای متنی مناسب و قابل قبول برای انتشار در وبسایت ها از 5 بخش کلی تشکیل شده که اگر این پنج قسمت را با کلمات درست پر کرده باشید مقاله ی شما صلاحیت ثبت در سایت های فعال در بستر اینترنت را پیدا می کند.

  • عنوان

اولین قسمت هر مقاله ی وبسایتی عنوان است. عنوان مقاله باید به نوعی انتخاب شود که خواننده را به خود جذب و او را مشتاق مطالعه کند. در بخش عنوان قصه ننویسید. نهایتا با 3 تا 5 کلمه هدف کلی مقاله ی خود را به کاربر بفهمانید.

به عنوان مثال اگر می خواهید در خصوص پخت نوعی کیک شکلاتی مقاله ای بنویسید می توانید عنوان را به صورت “طرز تهیه کیک شکلاتی” تنظیم کنید که کاربر بلافاصله بعد از دیدن آن متوجه شود که این مقاله در رابطه با چه چیزی نوشته شده است.

  • چکیده

دومین قسمت هر مقاله ی وبسایتی چکیده است. در این بخش خلاصه ای از آن چه که کاربر می تواند در مقاله ی پیش رویش مطالعه کند در 1 پاراگراف نوشته می شود.

چکیده باید ساده و روان باشد تا خواننده با مطالعه ی آن به سرعت دیدی کلی نسبت به محتوای پیش رویش به دست آورد. پس پیچیده ننویسید، از اصطلاحات سنگین استفاده نکنید. ذهن کاربر را همین ابتدای کار خسته و او را دل زده نکنید.

  • مقدمه

سومین قسمت هر مقاله ی وبسایتی مقدمه است. مقدمه دریچه ای برای ورود به محتوای اصلی یا به اصطلاح بدنه ی مقاله است و معمولا از 2 الی 4 پاراگراف تشکیل می شود.

اکثر محتوا نویسان در این بخش نوعی داستان در خصوص مقاله ی خود برای کاربر تعریف می کنند تا او را آماده ی پذیرش آن چه که قرار است مطالعه کند کرده باشند.

  • بدنه

چهارمین قسمت هر مقاله ی وبسایتی بدنه است. بدنه جایی است که اصل داستان در آن روایت می شود. جایی است که سرتیتر ها یا هدینگ ها در آن قرار می گیرند و 0 تا 100 موضوع در آن بیان می شود.

  • نتیجه گیری

پنجمین قسمت هر مقاله ی وبسایتی نتیجه گیری است. برخلاف 4 بخش پیشین یعنی عنوان – چکیده – مقدمه و بدنه، نتیجه گیری کاملا اختیاری است و بسته به صلاح دید نویسنده می تواند در انتهای محتوای متنی حضور داشته یا نداشته باشد. در این قسمت یک نتیجه گیری ساده از آن چه که مخاطب مطالعه کرده به او ارائه می شود.

آشنایی با ساختار کلی یک مقاله وبسایتی | بیا و یادبگیر
آشنایی با ساختار کلی یک مقاله وبسایتی | بیا و یادبگیر
کلام آخر

این تمام چیزی بود که یک نویسنده باید درباره ی محتوای متنی و محتوا نویسی برای وبسایت ها بداند. تمام نکات، نیاز ها و طرفند هایی که باید برای تولید یک محتوای متنی از آن ها اطلاع داشته باشد.

اما این پایان راه این مجموعه ی آموزشی نیست بلکه شروعی برای بیان مطالب تازه است. چرا که در ادامه ی این مجموعه آموزشی تیم آموزش تولید محتوا بیا و یادبگیر به سراغ ویژگی های یک محتوای خوب و مناسب رفته و از اهمیت تولید یک محتوای استاندارد برای شما همراهان گرامی گفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

تولید محتوا
ویژگی های یک محتوای خوب