ارزیابی محتوا | بیا و یادبگیر

ارزیابی کیفیت محتوا

ارزیابی محتوا به معنای برآورد و سنجش کیفیت یک محتوای تولید شده از جنبه ها و زوایای مختلف با هدف تشخیص مفید یا غیر مفید بودن آن برای کاربران موتور های جستجو است.

منظور از ارزیابی محتوا چیست؟

در دنیای تولید محتوا وقتی صحبت از ارزیابی می شود منظور سنجیدن میزان کیفیت یک محتوا است. یعنی با بررسی لیستی از فاکتور های مشخص تعیین کنیم که آیا محتوای مورد بحث برای مخاطبین یک کسب و کار مفید هست و قابلیت انتشار در وبسایت آن بیزینس را دارد یا این که نیاز به اعمال تغییرات روی آن حس می شود.

منظور از ارزیابی محتوا چیست؟ | بیا و یادبگیر
منظور از ارزیابی محتوا چیست؟ | بیا و یادبگیر

چرا ارزیابی محتوا برای موتور های جستجو اهمیت دارد؟

به طور متوسط در هر روز میلیون ها محتوا با موضوعات مختلف در وبسایت های فعال حوزه ی وب منتشر می شود که برخی از آن ها دارای اطلاعات مفید و مناسبی هستند و بعضی دیگر چندان به درد بخور نیستند و نمی توانند پاسخگوی سوالات و پرسش های کاربران باشند.

حالا، موتور های جستجو باید به نوعی این طیف گسترده از محتوا ها را که در طول هر روز به انتشار می رسند براساس کیفیت از یکدیگر تفکیک و آن هایی را که دارای ارزش اطلاعاتی بیشتری هستند در صدر نتایج جستجو و مابقی را در صفحات دیگر قرار دهند.

اینجا است که آن ها یعنی موتور های جستجو اقدام به ارزیابی محتوا می کنند. کیفیت و ارزش اطلاعات موجود در هر محتوا را می سنجند و با توجه به نتیجه ی به دست آمده، تصمیم می گیرند که باید آن را در چه صفحه ای از نتایج جستجو به نمایش درآورند.

ارزیابی محتوا عاملی بر حفظ حیات و فعالیت موتور های جستجو است و فرایندی است که به کمک آن از نمایش اطلاعات و نتایج بی مصرف و بی مورد به کاربران جلوگیری می شود.

چرا ارزیابی محتوا برای موتور های جستجو اهمیت دارد؟ | بیا و یادبگیر
چرا ارزیابی محتوا برای موتور های جستجو اهمیت دارد؟ | بیا و یادبگیر

انواع مختلف محتوا از دید موتور های جستجو

از منظر موتور های جستجو و در راس تمامی آن ها گوگل، محتوا سه نوع یا گونه ی مختلف دارد. با کیفیت، بی کیفیت و کم کیفیت که هر کدام جایگاهی مشخص در نتایج جستجو دارند و می توانند تا اندازه ای خاص در بهبود وضعیت رتبه ی یک سایت تاثیر گذار باشند.

  • محتوای با کیفیت

محتوای با کیفیت به محتوایی گفته می شود که اصول و قواعد سئو به درستی در آن رعایت شده باشد. متن ها، تصاویر و ویدیو های موجود در آن یونیک و غیر کپی باشند و بتواند به خوبی کاربران را به خود جذب و نرخ پرش را به حداقل برساند.

به طور معمول جایگاه این دست از محتوا ها در صفحه های 1 تا 3 نتایج جستجو است و ترافیک مناسبی به واسطه ی آن ها به سمت وبسایت تولید کننده سرازیر می شود.

  • محتوای بی کیفیت

برچسب بی کیفیت به محتوا هایی زده می شود که اصول سئو و بهینه سازی در آن ها رعایت نشده باشد. محتوا هایی که رسانه هایشان کپی و بارگیری شده از منابع دیگر باشند و کاربر نتواند به خوبی با آن ها ارتباط برقرار کند.

معمولا محتوا های بی کیفیت در قعر نتایج جستجو قرار می گیرند و هیچ سود و منفعتی برای وبسایت تولید کننده به ارمغان نمی آورند و در یک کلام تولید نکردنشان بهتر از تولید کردنشان است.

  • محتوای کم کیفیت

محتوای کم کیفیت معمولا به محتوا هایی گفته می شود که نه کیفیت لازم برای حضور در صفحات ابتدایی نتایج جستجو را دارند و نه آنقدر بی کیفیت هستند که موتور های جستجو بخواهند آن ها را در قعر نتایج جستجو قرار دهند.

اصول و قواعد سئو در این گونه از محتوا ها به صورت نصفه و نیمه رعایت شده و برخی از مطالب موجود در آن ها یونیک و بعضی دیگر کپی شده از منابع ثالث هستند.

به همین منظور هم اغلب اوقات موتور های جستجو آن ها را در صفحات میانی نتایج جستجو (5 تا 10) قرار می دهند تا در گذر زمان و به واسطه ی تغییراتی که تولید کنندگان روی آن ها اعمال می کنند تصمیم به ارسال این محتوا ها به قعر یا صدر نتایج جستجو بگیرند.

انواع مختلف محتوا از دید موتور های جستجو | بیا و یادبگیر
انواع مختلف محتوا از دید موتور های جستجو | بیا و یادبگیر

معیار های موتور های جستجو برای ارزیابی محتوا

تا به این جای کار تقریبا تمامی مطالب مطرح شده توضیح واضحات بود و به احتمال بسیار زیاد تمامی شما همراهان بیا و یادبگیر با اکثر آن ها آشنایی داشته اید. اما از این لحظه به بعد قصد داریم تا نکاتی را برای شما مطرح کنیم که شاید تا پیش از این چندان از اهمیت آن ها مطلع نبودید.

نکاتی که در بحث ارزیابی محتوا مورد توجه تمامی موتور های جستجو است و اگر در هنگام تولید محتوا آن ها را در نظر نگرفته باشید متاسفانه محتوای تولیدی شما شانسی برای رقابت و حضور در صفحات ابتدایی نتایج جستجو نخواهد داشت.

معیار های موتور های جستجو برای ارزیابی محتوا | بیا و یادبگیر
معیار های موتور های جستجو برای ارزیابی محتوا | بیا و یادبگیر
  • املا کلمات و نگارش متن

بحث املایی و امر نگارش صحیح متن محتوا از جمله اولین المان هایی است که موتور های جستجو هنگام ارزیابی محتوا به آن توجه می کنند. چرا که املای صحیح کلمات و نگارش درست ساختار جملات تاثیر به سزایی در ارزشمند تر شدن یک محتوا دارد.

اما شاید با خود بگویید که موتور های جستجو چطور می خواهند متوجه درست بودن املای کلمات یا ساختار جملات یک محتوا شوند؟ مگر آن ها دستور زبان فارسی را می دانند؟ اصلا مگر موتور های جستجو متوجه معنای کلمات می شوند؟

در حال حاضر نه، موتور های جستجو آن چنان که باید و شاید متوجه دستور زبان فارسی نیستند اما به قدری با ساختارش آشنایی دارند که بتوانند نوشته ها را تجزیه و تحلیل کنند و معنا و مفهوم کلی آن ها را بفهمند.

چه بسا که در آینده ای نزدیک این آشنایی عمیق تر هم بشود و موتور های جستجو بتوانند مانند زبان های انگلیسی، فرانسوی و ایتالیایی به زبان پارسی هم تسلط پیدا کنند و شناختی کامل از دستور زبان آن به دست آورند.

  • سرعت بارگذاری

فاکتور دیگری که موتور های جستجو هنگام ارزیابی محتوا به آن توجه می کنند بحث سرعت بارگذاری یا لود محتوا است. بدین ترتیب که هر چه یک محتوا با سرعت بیشتری بارگذاری شود از دید موتور های جستجو از کیفیت و ارزش بالا تری برخوردار است.

  • بهینه بودن تصاویر و ویدیو ها

بهینه بودن تصاویر و ویدیو ها نیز از دیگر فاکتور های مهم در امر ارزیابی محتوا است. چرا که هر چه عکس ها و فیلم های موجود در یک محتوا بهینه تر باشند (حجمی پایین و سرعت لودی بالا داشته باشند) سرعت کلی بارگذاری آن محتوا نیز بالا تر خواهد بود و بدین ترتیب موتور های جستجو نیز آن را برای کاربران خود ارزشمند تر می دانند.

لذا به توصیه تیم آموزش تولید محتوا بیا و یادبگیر یا یکی از افزونه های کاهنده ی حجم رسانه را بر روی وبسایت خود نصب کنید یا این که برای کاهش حجم تصاویر و ویدیو های خود از وبسایت هایی که خدمات کاهش حجم را ارائه می دهند استفاده کنید.

همچنین فراموش نکنید که حتما از تگ آلت برای تصاویر و ویدیو های خود استفاده کنید تا بتوانید در جلب نظر کاربران و خزنده های موتور های جستجو موفق تر عمل کنید.

  • میزان تعامل

منظور از میزان تعامل یعنی این که چقدر کاربران با مطالعه ی یک محتوا به وسیله ی کامنت ها با شما ارتباط برقرار می کنند و تا چه اندازه ای از شما پاسخ قابل قبول می گیرند. تعامل با کاربران برای موتور های جستجو از اهمیت به سزایی برخوردار است و در بحث ارزیابی محتوا به شدت روی آن دقت می شود.

معیار های موتور های جستجو برای ارزیابی محتوا | بیا و یادبگیر
معیار های موتور های جستجو برای ارزیابی محتوا | بیا و یادبگیر
  • تعداد بازدید

تعداد بازدید و میزان ترافیک وارده به یک سایت از سمت محتوایی خاص نیز در بحث ارزیابی محتوا توسط موتور های جستجو از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند نشان دهنده ی میزان علاقه ی کاربران به آن محتوا و مطالب موجود در آن باشد.

پس با این اوصاف تکلیف وبسایت های تازه تاسیس چه می شود؟ نگران نباشید. چرا که قرار نیست فرایند ارزیابی محتوا تنها یک بار انجام شود. موتور های جستجو به صورت مستمر در حال برآورد ارزش و کیفیت محتوا های منتشر شده در سطح وب هستند و هر زمان که احساس کنند محتوایی کیفیت مطلوبی دارد، امتیاز مثبتی به آن اختصاص می دهند.

  • مدت زمان حضور کاربر

مدت زمان حضور کاربران در سایت هم در ارزیابی محتوا اثر گذار است و می تواند به موتور های جستجو در درک این موضوع که محتوای پیش رو برای مخاطبین آن ها مفید بوده یا نه کمک کند.

  • یونیک و غیر کپی بودن

شاید موتور های جستجو در هنگام ارزیابی محتوا هر از چند گاهی برخی از معیار ها و فاکتور ها را نادیده بگیرند اما مطمئن باشید که به هیچ عنوان از این یک قلم یعنی یونیک بودن محتوا چشم پوشی نمی کنند.

چرا که کپی بودن یک محتوا یعنی غیر مفید بودن آن برای کاربران و از دید موتور های جستجو یک محتوای کپی شده و غیر یونیک هیچ جایی در نتایج جستجو ندارد و باید برای همیشه به انتهای این لیست فرستاده شود.

  • لینک سازی اصولی

بحث لینک سازی اصولی هم از دیگر فاکتور هایی است که موتور های جستجو به هنگام ارزیابی محتوا آن را هم مورد بررسی قرار می دهند. به صورت استاندارد هر محتوا می تواند 2 تا 3 لینک خارجی و 5 تا 7 لینک داخلی داشته باشد.

بنابراین اگر موتور های جستجو به هنگام ارزیابی یک محتوا با بیش از 7 لینک خارجی و تعداد بالایی لینک داخلی رو به رو شود قطعا امتیاز مثبتی برای آن محتوا در نظر نخواهند گرفت.

معیار های موتور های جستجو برای ارزیابی محتوا | بیا و یادبگیر
معیار های موتور های جستجو برای ارزیابی محتوا | بیا و یادبگیر
کلام آخر

هنوز هم سوالی در رابطه با ارزیابی محتوا ذهنتان را به خود مشغول کرده است؟ آن را بخش نظرات مطرح و پاسخش را دریافت کنید. چه بسا که پرسش شما سوال بسیاری از دوستانتان هم باشد.

اما در ادامه ی مجموعه آموزش های تولید محتوا، به سراغ تقویم محتوا خواهیم رفت و از اثرات مثبت آن در موفقیت کسب و کار ها و بیزینس های آنلاین برای شما خواهیم گفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

رپورتاژ آگهی
تقویم محتوا