تولید محتوا | بیا و یادبگیر

تولید محتوا

تولید محتوا یعنی خلق یک رسانه ی قابل فهم برای انسان، رسانه ای که به منظور تحقق اهدافی چون برقراری ارتباط، انتقال پیام، آموزش، به اشتراک گذاری اطلاعات و یا استفاده از تجارب دیگران ساخته و در اختیار مخاطبان قرار داده می شود.

محتوا چیست؟

پیش از آن که به سراغ بحث تولید محتوا و سرفصل های آن برویم بد نیست که با هم یک تعریف مشترک از محتوا داشته باشیم تا در ادامه ی مسیر دچار سردرگمی نشوید. چرا که اگر درک کاملی از محتوا و مفهوم آن داشته باشید، هضم مبحث تولید محتوا هم برایتان به مراتب ساده تر می شود.

تعاریف مختلفی از محتوا در طی سالیانی که این مفهوم بر سر زبان ها افتاده ارائه شده که شاید معروف ترین آن ها جمله ی طلایی “محتوا پادشاه است” از بیل گیتس مالک پیشین و موسس شرکت ماکروسافت باشد.

اما اگر بخواهیم تعریفی ابتدایی و قابل فهم برای تمامی اقشار جامعه از این مفهوم بازگو کنیم باید گفت که منظور از محتوا هر گونه تصویر، صوت، نوشته و ویدیویی است که با استفاده از آن بتوان اطلاعاتی را از شخصی به شخص دیگر انتقال داد.

محتوا چیست؟ | بیا و یادبگیر
محتوا چیست؟ | بیا و یادبگیر

تولید محتوا چیست؟

با توجه به توصیفی که از مفهوم محتوا در بخش قبل انجام شد احتمالا تا الان تمامی شما همراهان بیا و یادبگیر متوجه معنای عبارت تولید محتوا شده اید و هر کدام چندین و چند تعریف مختلف از آن در ذهن خود ساخته اید.

اما اگر موافقید یک تعریف هم میهمان تیم آموزش تولید محتوا بیا و یادبگیر باشید. تولید محتوا یعنی بیان یک موضوع به کمک ساخت یک تصویر، نگارش یک نوشته، تولید یک ویدیو یا رکورد یک صوت به دیگر افراد به طوری که آن ها کاملا متوجه منظور شما شوند.

اگر هم بخواهیم برای درک بهتر این مفهوم مثالی بیاوریم باید به کتاب ها، فیلم ها، تبلیغات، پادکست ها، مالتی کست ها و از این دست محتوا ها اشاره کنیم که معمولا به صورت روزانه و برای انتقال پیام به مخاطبین مختلف تولید می شوند.

تولید محتوا چیست؟ | بیا و یادبگیر
تولید محتوا چیست؟ | بیا و یادبگیر

تاریخچه تولید محتوا

شاید با خود فکر کنید که اولین باری که یک محتوا به صورت رسمی تولید شد زمانی بود که اولین کتاب منتشر شد یا وقتی بود که اولین روزنامه به زیر چاپ رفت و مردم را از وضعیت دنیا با خبر کرد. اما لازم است بدانید که تاریخچه تولید محتوا به سال های قبل تر و حتی پیش از تدوین منشور حقوق بشر توسط کوروش کبیر باز می گردد.

زمانی که انسان های نخستین برای برقراری ارتباط شروع به کشیدن نقاشی روی دیوار های غار های سنگی کردند و با بالا و پایین پریدن و تولید صدای های ناخوشایند سعی داشتند تا مفهومی را به همنوعانشان بفهمانند.

تاریخچه تولید محتوا | بیا و یادبگیر
تاریخچه تولید محتوا | بیا و یادبگیر

فرق تبلیغ با تولید محتوا

از تعریف و تاریخچه و این دست از موضوعات که بگذریم می توانیم به مسائل مهم تری در خصوص تولید محتوا مثل تفاوت آن با تبلیغات بپردازیم. چون هنوز که هنوزه بسیاری بر این باورند که تولید کردن محتوا همان تبلیغ کردن است.

لازم است بدانید که تبلیغات تنها در یک بازه ی زمانی مشخص ایجاد می شوند و پیغامی کوتاه را به مخاطب می رسانند و بعد از بین می روند. به عنوان مثال زمانی بود که می توانستید تبلیغ پفک نمکی را روی هر بیلبوردی مشاهده کنید ولی حالا دیگر خبری از تبلیغات آن در هیچ پلتفرمی نیست.

از طرف دیگر اما تولید محتوا یک چرخه ی دائمی دارد. ایجاد می شود تا نیاز مخاطب را رفع کند. هر زمان که اطلاعات آن قدیمی و به درد نخور شد به روز رسانی می شود تا دوباره بتواند پاسخگوی نیاز افراد باشد. دقیقا مانند همین محتوایی که الان در حال مطالعه ی آن هستید.

این مقاله مربوط به یک دوره ی خاص نیست و می تواند تا سال های سال اطلاعات مفیدی را در اختیار شما و مخاطبینی که در آینده برای یادگیری بحث تولید محتوا به سایت بیا و یادبگیر مراجعه می کنند قرار دهد.

چرا باید تولید محتوا را جدی گرفت؟

هر فردی از لحظه ای که از خواب بیدار می شود تا زمانی که دوباره برای استراحت به تخت خواب باز می گردد به طور مدوم در حال تولید کردن محتوا است. از سلام و احوال پرسی صبحگاهی گرفته تا بیان ایده ها و برقراری ارتباط در محل کار و همچنین خوش و بش با خانواده و دوستان، همه و همه نوعی تولید محتوا است.

همان طور که می بینید محتوا به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما انسان ها تبدیل شده و نقشی پر رنگ را بازی می کند. پس اگر آن را جدی نگیریم یعنی قسمت بزرگی از لایف استایل امروزی را در نظر نگرفته ایم.

نگران نباشید، قرار نیست در این بخش به مسائل فلسفی و عرفانی و سرفصل هایی از این دست بپردازیم. نکات بالا را مطرح کردیم تا بتوانید متوجه اهمیت بالای امر تولید محتوا در زندگی روزمره ی انسانی شوید. عمده ی تمرکز ما در این بخش بر روی بیان تاثیراتی است که محتوا و تولید آن بر روی کسب و کار های مختلف می گذارد

  • افزایش میزان فروش محصولات

تولید محتوا باعث می شود تا مخاطب تمامی جنبه های محصولات شما را ببیند. متوجه نکات مثبت و منفی آن ها بشود و به طور کامل از امکاناتی که در اختیارش قرار داده می شود آگاه باشد.

همچنین به کمک تولید محتوای مناسب امکان مقایسه محصولات نیز برای مشتری فراهم می شود و فرایند تصمیم گیری و خرید را برای او ساده تر می کند. در نتیجه شانس فروش محصولات نیز به صورت تصاعدی افزایش می یابد.

  • جذب مشتریان بیشتر

با تولید محتوای مناسب و استاندارد می توانید به راحتی تعداد مشتریان خود را افزایش دهید. چطور؟ وقتی محتوایی مناسب و مورد تایید موتور های جستجو را در وبسایت خود منتشر می کنید، گوگل و دیگر سرچ انجین ها آن را به کاربران بیشتری نمایش می دهند و در فرایند جذب مشتری به شما کمک می کنند.

  • اعتماد سازی و افزایش آگاهی

با کمک تولید محتوا می توانید به مشتریان خود این اطمینان را بدهید که قصد کلاه گذاشتن سر آن ها را ندارید. به عنوان مثال اگر محصولی که قصد فروشش را دارید تلفن هوشمند است، می توانید با بیان نکاتی چون امکانات که ارائه می دهد، نوع سیستم عامل و میزان قدرت پردازش آن سبب افزایش آگاهی مشتری خود شوید و در مسیر جلب اعتماد او گام بردارید.

چرا باید تولید محتوا را جدی گرفت؟ | بیا و یادبگیر
چرا باید تولید محتوا را جدی گرفت؟ | بیا و یادبگیر

آیا هر کسب و کاری نیاز به تولید محتوا دارد؟

بله بله بله، به هزار و یک دلیل تمامی کسب و کار ها چه مجازی و چه حقیقی نیاز به تولید محتوا دارند. اگر کسب و کاری را راه اندازی کنید و برای آن محتوا نسازید و در معرفی آن به عموم کوتاهی کنید، مردم چطور باید با نوع فعالیت و خدماتی که ارائه می دهید آشنا شوند و از آن ها استفاده کنند.

فرقی ندارد که شمایی که در حال مطالعه ی این مقاله اید جراح زیبایی هستید یا معمار، خیاط هستید یا آشپز، مغازه دار هستید یا طراح لباس، تولید محتوا برای حفظ حیات تمامی مشاغل امری ضروری است و عدم انجام آن می تواند منجر به از دست دادن مشتری و کاهش درآمد شما شود.

آیا هر کسب و کاری نیاز به تولید محتوا دارد؟ | بیا و یادبگیر
آیا هر کسب و کاری نیاز به تولید محتوا دارد؟ | بیا و یادبگیر

به چه کسی تولید کننده ی محتوا می گویند؟

تولید کننده ی محتوا به فردی گفته می شود که می تواند با استفاده از ابزاری خاص مثل دوربین کامپیوتر و یا حتی موبایل محتوایی تصویری، صوتی، ویدیویی یا متنی در خصوص موضوعی مشخص ایجاد کند.

بازار کار تولید محتوا

با توجه به افزایش روز افزون استفاده ی مردم از شبکه های اجتماعی و وبسایت ها بازار کار تولید محتوا روز به روز در حال گسترش است و صاحبان و مدیران کسب و کار های کوچک و بزرگ بسیاری برای معرفی خدمات خود در این بستر ها به دنبال استخدام افرادی هستند که توانایی تولید کردن محتوا را دارند.

  • تولید محتوا برای اینستاگرام

کمتر کسب و کاری را می توان در دنیای امروز یافت کرد که یک صفحه ی اینستاگرام برای خود نداشته باشد. اینستاگرام بستری عالی برای فعالیت تولید کننده های محتوا است و بازار کار در آن انتها ندارد.

یک تولید کننده ی محتوا برای فعالیت در این پلتفرم اجتماعی معروف و محبوب باید توانایی های مختلفی از جمله نوشتن کپشن، مدیریت پیج و تجزیه و تحلیل الگوریتم های اینستاگرام را داشته باشد.

همچنین لازم است تا در استفاده از برنامه هایی چون فتوشاپ و پریمیر مهارت داشته باشد تا بتواند تصاویر و ویدیو هایی که باید در پیج قرار داده شود را ادیت و مطابق نظر مالک صفحه را مدیریت کند.

  • تولید محتوا برای وبسایت ها

از دیگر بستر هایی که تولید کننده های محتوا به شدت در آن فعالیت دارند، وبسایت ها هستند. نیاز سایت ها به تولید محتوای متنی تمامی ندارد. بنابراین افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند می توانند تا سال های سال به تولید محتوا بپردازند.

برای فعالیت در این حوزه ی کاری هیچ نیازی به یادگیری و استفاده از نرم افزار های سخت و پیچیده نیست و تنها آشنایی نسبی با یکی از نرم افزار های شرکت ماکروسافت مثل WordPad ،Word و یا حتی نرم افزار ابتدایی همچون NotePad می تواند برای شروع کار کافی باشد.

پس اگر شما هم در نویسندگی دستی بر آتش دارید و با قوانین سئو آشنا هستید می توانید با ارسال نمونه کار های خود برای سایت هایی که آگهی استخدام دارند شروع به فعالیت در این زمینه کنید.

بازار کار تولید محتوا | بیا و یادبگیر
بازار کار تولید محتوا | بیا و یادبگیر
کلام آخر

بحث تولید محتوا در دنیای امروز از جمله ارکان اساسی هر بیزینسی است و بدون آن هیچ کسب و کاری نمی تواند جایگاه خودش را چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی حفظ کند.

تولید محتوا خوارک هر کسب و کاری زنده ای است و مانند بنزین که برای حرکت ماشین ضروری است، برای رشد و اعطلای هر بیزینسی واجب است. پس منتظر چه هستید؟ ادامه ی مقاله های تیم آموزش تولید محتوای بیا و یادبگیر را بخوانید و هر چه سریع تر وارد این حوزه ی جذاب و پولساز شوید.

در ادامه ی این مجموعه ی آموزشی می توانید راهنمای تولید محتوای متنی برای وبسایت ها را به صورت کامل و جامع مطالعه کنید و با بخش های مختلف یک محتوای متنی آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

راهنمای تولید محتوای متنی