تقویم محتوا | بیا و یادبگیر

تقویم محتوا

تقویم محتوا برنامه ای مکتوب از محتوا های آتی یک کسب و کار آنلاین است که در آن اطلاعاتی چون زمان و مکان انتشار محتوا ها، آپدیت محتوایی، تبلیغات و به روز رسانی وضعیت پروژه ها به چشم می خورد.

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا یا به تعبیر برخی منابع تقویم سردبیری محتوا برنامه ای جامع و مدون از زمان و مکان انتشار محتوا های متنی، تصویری و ویدیویی یک کسب و کار آنلاین در آینده است.

تقویم محتوا یک نقشه ی راه است. نقشه ای که در آن تمامی حرکت ها و فعالیت های آینده ی یک بیزینس آنلاین به تصویر کشیده شده و گام به گام مسیری که باید برای رسیدن به موفقیت پیموده شود در آن مشخص شده است.

تقویم محتوا فهرستی از فرایند ها است که در آن مشخص شده تا چه محتوایی، در چه زمانی، در چه پلتفرمی و توسط چه فردی باید به انتشار برسد تا دوام یک کسب و کار اینترنتی حفظ شود.

تقویم محتوا چیست؟ | بیا و یادبگیر
تقویم محتوا چیست؟ | بیا و یادبگیر

یک تقویم محتوا خوب از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

به طور معمول تقویم های محتوایی با توجه به نوع کارکرد و فعالیت یک بیزینس آنلاین به صورت اختصاصی طراحی و تولید می شوند تا بیشترین میزان بازدهی را برای آن کسب و کار به ارمغان بیاورند.

اما هر چقدر هم که نوع فعالیت مشاغل مختلف با یکدگیر تفاوت داشته باشد باز هم این تقویم ها در برخی از قسمت ها ساختاری مشابه با هم دارند. از جمله این بخش های مشابه که در تمامی تقویم های محتوایی می توان آن ها را رویت کرد عبارتند از:

  • تاریخ

مانند هر تقویم دیگری تقویم محتوا هم شامل تاریخ روز و ماه و سال است تا مراجعه کنندگان به آن بتوانند به سرعت متوجه زمان انتشار محتوا ها بشوند و بدانند که برای انجام هر پروژه چقدر مهلت دارند.

  • روز هفته

در کنار تاریخ، درج نام روز های هفته هم امری است که نباید از قلم انداخته شود. چرا که بسیاری از افراد رابطه ی بهتری با نوشته ها دارند و آن ها را بهتر از اعداد و ارقام به ذهن می سپارند.

  • عنوان محتوا

بخش دیگر، محلی است که در آن نام پروژه یا محتوا درج می شود. درج نام پروژه یا محتوایی که قرار است به انتشار برسد می تواند تاثیر به سزایی در بهبود عملکرد یک کسب و کار آنلاین داشته باشد و از برنامه ریزی برای ثبت محتوا های تکراری جلوگیری کند.

  • نام مسئول

از دیگر بخش های اصلی تشکیل دهنده ی یک تقویم محتوا محلی است که در آن نام مسئول انجام پروژه درج می شود. درج نام مسئول پروژه معمولا برای دو هدف اصلی انجام می شود.

  1. کارفرما با دیدن نام مسئول پروژه به سرعت متوجه می شود که باید با چه کسی در خصوص تحویل پروژه و روند انجام آن گفتگو داشته باشد.
  2. کافرما می تواند کارمندانی را که وقت آزاد دارند از آن هایی که پروژه در اختیار دارند جدا کند و سپس کار ها را به صورت عادلانه و یکسان میان اعضای تیم خود پخش کند.
  • محل انتشار

دیگر قسمتی که تقریبا در تمامی تقویم های محتوایی به چشم می خورد بخشی است که در آن محل انتشار محتوا ثبت می شود و کافرما با مطالعه ی آن می تواند متوجه شود که محتوای پیش رو قرار است در چه پلتفرمی به انتشار برسد.

این که کارفرما بداند که محتوای پیش رویش قرار است در چه پلتفرمی منتشر شود می تواند به ذهن او در فیلتر خواسته هایش کمک کند و منجر به بیان هر چه صحیح تر انتقادات و پیشنهادات او در خصوص محتوای مد نظر شود.

یک تقویم محتوا خوب از چه بخش هایی تشکیل شده است؟ | بیا و یادبگیر
یک تقویم محتوا خوب از چه بخش هایی تشکیل شده است؟ | بیا و یادبگیر

چرا به تقویم محتوا نیاز داریم؟

دلایل متعددی برای پاسخ به سوال چرایی نیاز کسب و کار های مختلف به تقویم محتوا وجود دارد. دلایلی که تمامی آن ها یک هدف واحد را دنبال می کنند و آن هم بهبود وضعیت بیزینس های آنلاین و افزایش بازدید و ترافیک آن ها در پلتفرم های مختلف است.

اما اگر بخواهیم از میان تمامی این دلایل و علل های مختلف تنها به بیان چند مورد از مهم ترین و برجسته ترین های آن ها بپردازیم می توانیم به معرفی موارد زیر بسنده کنیم.

  • حفظ نظم در انجام امور

از جمله برجسته ترین دلایل استفاده از تقویم محتوا در مدیریت کسب و کار های آنلاین حفظ نظم در انجام امور محوله است. چرا که با به کارگیری این تقویم کارفرما از تک تک جزئیات فرایند تولید محتوا با خبر می شود و می داند که در هر روز باید انتظار چه فعالیتی را از کارکنان خود داشته باشد.

  • مدیریت بهتر زمان

علت دیگری که کسب و کار های اینترنتی را ملزم به استفاده از تقویم محتوا می کند تاثیری است که به کارگیری این تقویم در مدیریت هر چه بهتر زمان دارد.

به کمک تقویم محتوا کارفرما می تواند به خوبی متوجه خالی یا پر بودن وقت کارکنان خود بشود و با کمترین اضطراب و استرس مسئولیت ها را میان آن ها تقسیم و از هدر رفت زمان جلوگیری کند.

  • جلوگیری از انتشار محتوای تکراری

با گذر زمان و تولید مداوم محتوا گاهی ممکن است به دلیل فراموشی یا حواس پرتی فرایند انتشار یک محتوای تکراری یا از پیش منتشر شده را دوباره کلید بزنید که این کار می تواند به شدت روی جایگاه کسب و کار های آنلاین تاثیر داشته باشد.

حالا، اگر برای بیزینس آنلاین خود تقویم محتوایی مهیا کرده باشید می توانید در مدت زمانی کوتاه و با بررسی آن متوجه تکراری بودن یا نبودن محتوایی که قصد انتشارش را دارید بشوید و در صورت تکراری بودن از منتشر کردن آن جلوگیری کنید.

  • نظارت ساده تر

علاوه بر مواردی که تا به این جای کار مطرح شد، تقویم محتوا می تواند فرایند نظارت بر کسب و کار های آنلاین را نیز برای کارفرما ها ساده تر کند و تا حد زیادی از بروز خطا در کار جلوگیری کند.

به عنوان مثال فرض کنید که شما صاحب امتیاز بیزینسی آنلاین هستید و انبوهی از محتوا ها در انتهای هر ماه به جهت تایید و انتشار توسط کارکنان برای شما ارسال می شوند.

حال اگر تقویم محتوایی برای کسب و کار خود فراهم نکرده باشید از کجا می خواهید متوجه شوید که هر محتوا را چه کسی برای شما ارسال کرده و چه موضوعی را پوشش داده است.

این جا است که تقویم محتوا به کمک کارفرما ها می آید و پروسه ای چند هفته ای را به فرایندی چند ساعته تبدیل می کند و سبب صرفه جویی در زمان می شود.

چرا به تقویم محتوا نیاز داریم؟ | بیا و یادبگیر
چرا به تقویم محتوا نیاز داریم؟ | بیا و یادبگیر

چه بیزینس هایی به تقویم محتوا نیاز دارند؟

نیاز هر بیزینس به تقویم محتوا امری است که هیچ کارفرمایی نمی تواند منکر آن شود. بنابراین می توان گفت که تقریبا تمامی کسب و کار های اینترنتی نیاز به یک تقویم محتوای مختص به خود دارند.

اما این نیاز به هیچ عنوان الزام آور نیست. یعنی هیچ اجباری در استفاده از تقویم محتوا برای مدیریت بیزینس های آنلاین وجود ندارد و به کار گیری از این تقویم کاملا بستگی به نظر کارفرما و صاحب امتیاز هر کسب و کاری دارد.

چه بیزینس هایی به تقویم محتوا نیاز دارند؟ | بیا و یادبگیر
چه بیزینس هایی به تقویم محتوا نیاز دارند؟ | بیا و یادبگیر

بهترین ابزار ها برای طراحی تقویم محتوا

برای ساخت تقویم محتوا ابزار خاصی که مشخصا برای این منظور طراحی و تولید شده باشد وجود ندارد و طراحان عموما از نرم افزار ها و افزونه هایی که قابلیت ایجاد جدول را دارند برای این منظور استفاده می کنند که اگر موافق باشید می توانیم با هم در این بخش به معرفی و بررسی چند مورد از پرطرفدار ترین آن ها بپردازیم.

  • اکسل (Microsoft Excel)

از جمله بهترین ابزار ها برای طراحی یک تقویم محتوای قابل قبول نرم افزار صفحه گسترده ی اکسل متعلق به شرکت ماکروسافت است که اگر مهارت استفاده از آن را داشته باشید و به زیر و بم کار با این نرم افزار قدرتمند آشنا باشید می توانید در مدت زمان کوتاهی تقویم های محتوایی فوقالعاده ای را طراحی کنید.

  • ورد (Microsoft Word)

در صورتی که خیلی اهل استفاده از نرم افزار های صفحه گسترده مثل اکسل نیستید و توانایی کار با آن ها را ندارید به پیشنهاد تیم آموزش تولید محتوا بیا و یادبگیر می توانید از نرم افزار ورد شرکت ماکروسافت برای طراحی تقویم محتوا استفاده کنید.

با بهره گیری از جدول های آماده و پوسته های زیبا و رنگارنگی که این ابزار قدرتمند شرکت ماکروسافت در اختیار شما قرار می دهد می توانید به راحتی و با چند کلیک ساده تقویم محتوایی شیک و جذاب برای کارفرمایان خود طراحی و تولید کنید.

  • فتوشاپ (Photoshop)

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما می توانید از نرم افزار فتوشاپ هم برای طراحی تقویم محتوا استفاده کنید. این نرم افزار فوقالعاده ی شرکت ادوبی تمام آن چیزی که برای تولید یک تقویم محتوای درجه ی 1 نیاز دارید را در خود جای داده و می توان با کمک آن زیبا ترین و گرافیکی ترین تقویم های محتوایی را تولید کرد.

بهترین ابزار ها برای طراحی تقویم محتوا | بیا و یادبگیر
بهترین ابزار ها برای طراحی تقویم محتوا | بیا و یادبگیر
کلام آخر

تقویم محتوا یک نیاز بی جایگزین برای هر کسب و کاری آنلاینی است که در بستر اینترنت فعالیت می کند و باید به آن پاسخ داده شود. در غیر این صورت ممکن است مشکلات متعدد و مختلفی در امر تولید محتوا به وجود آید و از کیفیت محتوا های تولیدی کاسته شود.

پس فراموش نکنید که حتما با تدوین یک تقویم محتوای مناسب برای کسب و کار خود این نیاز اساسی و اصل مهم در پیشرفت و رشد بیزینس های آنلاین را تحت پوشش خود قرار دهید تا از بروز هر گونه مشکل و خطای احتمالی در امر تولید محتوا در آینده جلوگیری کنید.

در ادامه ی این مجموعه ی آموزشی، با تیم آموزش تولید محتوا بیا و یادبگیر همراه شوید تا با هم به سراغ مفهوم بازاریابی محتوا برویم و از مزایا و اهداف این طرفند پرطرفدار بازاریابی مطالبی را برای شما بازگو کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

ارزیابی کیفیت محتوا
بازاریابی محتوا