رپورتاژ آگهی | بیا و یادبگیر

رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی از جمله پرطرفدار ترین و کم هزینه ترین روش های تبلیغاتی است که به منظور آگاه سازی کاربران از خدمات و محصولاتی که در یک سایت ارائه داده می شود تولید و در وبسایت های دیگر انتشار می یابد.

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی، اگر بخواهیم معنای هر کدام از واژه های موجود در این عبارت را به تنهایی و به صورت جداگانه بازگو کنیم می توانیم منظور از رپرتاژ را گزارش دادن و منظور از آگهی را تبلیغ کردن بیان کنیم.

اما اگر بخواهیم این دو کلمه را در کنار هم و به عنوان یک عبارت واحد معنا کنیم باید آن را نوعی محتوای سئو شده بنامیم که با هدف آشنایی هر چه بیشتر کاربران با خدمات ارائه شده توسط یک کسب و کار آنلاین تولید می شود.

محتوایی که به صورت کاملا بی طرفانه و در قالب یک گزارش برای کاربران فعال در حوزه ی وب تدوین و تولید می شود تا آن ها را به طور کامل از امکانات و خدماتی که یک وبسایت به مخاطبینش ارائه می کند آگاه سازد.

رپورتاژ آگهی چیست؟ | بیا و یادبگیر
رپورتاژ آگهی چیست؟ | بیا و یادبگیر

انواع رپورتاژ آگهی

وقتی صحبت از انواع و گونه های مختلف رپرتاژ آگهی می شود بسیاری از محتوانویسان متعجب می شوند. چرا که اکثرا بر این باورند که رپورتاژ آگهی نوعی محتوای نوشتاری و مخصوص ثبت در وبسایت ها است. اما اینطور نیست. این گونه ی جذاب محتوایی به شکل های متفاوتی تولید می شود که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

  • رپورتاژ آگهی نوشتاری

همان طور که از نامش پیدا است این نوع از رپرتاژ آگهی قالبی نوشتاری دارد و برای استفاده در وبسایت ها، روزنامه ها و مجلات تولید می شود که اگر اهل مطالعه باشید قطعا بار ها و بار ها با نمونه های مختلفی از آن برخورد داشته اید.

رپورتاژ نوشتاری | بیا و یادبگیر
رپورتاژ نوشتاری | بیا و یادبگیر
  • رپورتاژ آگهی تصویری

نوع دیگری از رپورتاژ آگهی که از کنار هم قرار گرفتن متن و تصویر تولید می شود رپرتاژ تصویری است که این روز ها بازار کارش در شبکه های اجتماعی حسابی گل کرده و کسب و کار های بسیاری با استفاده از آن به تبلیغ بیزینس های خود و خدماتی که ارائه می کنند می پردازند.

  • رپورتاژ آگهی ویدیویی

رپرتاژ ویدویی در واقع همان تبلیغ ها و آگهی هایی است که از رسانه و پلتفرم های ویدویی مثل تلویزیون، شبکه های اینترنتی، یوتیوب و برخی از شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام بخش می شود. ویدیو های کوتاهی که معرف خدمات و محصولاتی است که یک کسب و کار خاص در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

رپورتاژ ویدیویی | بیا و یادبگیر
رپورتاژ ویدیویی | بیا و یادبگیر

مزایای استفاده از رپورتاژ آگهی

مزایا و امتیازاتی که به واسطه استفاده از رپرتاژ آگهی شامل حال یک کسب و کار می شود به اندازه ای متعدد و متنوع هست که اگر بخواهیم به بیان تک تک آن ها بپردازیم باید خودتان را برای مطالعه ی یک محتوای بلند و طولانی آماده کنید.

به همین جهت در این مقاله تنها به بیان چند مورد از مهم ترین این مزیت ها بسنده می کنیم و اصل ماجرا را به محتوا های بعدی این مجموعه آموزشی موکول می کنیم.

  • موثر در میزان فروش

از جمله مزایای استفاده از رپورتاژ آگهی تاثیر مستقیم آن در افزایش میزان فروش محصولات یا خدماتی است که توسط یک کسب و کار ارائه می شود. چرا که هر چه افراد بیشتری با خدمات یا محصولات تولیدی یک کسب و کار آشنا شوند شانس بیشتری هم برای فروش آن ها وجود خواهد داشت.

  • موثر در سئو سایت

مزیت دیگر، تاثیری است که استفاده از رپرتاژ آگهی در سئو و جایگاه وبسایت کسب و کار ها در میان موتور های جستجو دارد. بدین ترتیب که به واسطه ی بک لینک هایی که سایت تبلیغ دهنده از رسانه ای که تبلیغ در آن به ثبت رسیده دریافت می کند می تواند رتبه خود را در نتایج جستجو بهبود دهد.

  • موثر در برندسازی

استفاده از رپورتاژ آگهی همچنین می تواند در امر برندسازی و شناساندن یک کسب و کار به عموم نیز نقشی اساسی ایفا کند و منجر به جلب هر چه بیشتر اعتماد مردم به آن بیزینس شود.

ویژگی های یک رپورتاژ آگهی خوب

پیش از پرداختن به ادامه ی این موضوع به این نکته توجه داشته باشید که تا قبل از این سرفصل هر آن چه که مطرح شد شامل حال تمامی گونه های مختلف رپورتاژ آگهی (نوشتاری – تصویری – ویدیویی) می شد اما از این لحظه به بعد تمام تمرکز بر روی رپرتاژ آگهی نوشتاری است و هر نکته ای که ذکر می شود در رابطه با آن است.

این که یک رپرتاژ آگهی خوب باید دارای چه ویژگی هایی باشد بسته به نظر تولید کنندگان این نوع از محتوا می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال برخی از تولید کنندگان این محتوای متنی بر این باورند که تعداد کلمات آن باید نهایتا به 1000 برسد و بعضی دیگر می گویند که نه باید بیش از این حرف ها باشد.

هر چه که هست موتور های جستجو کاری به نظر و سلیقه ی ما ندارند و برای خود اصولی مشخص دارند که اگر یک رپورتاژ آگهی در چهارچوب آن نوشته شده باشد قابل و قبول و اگر خارج از محدوده ی آن تولید شده باشد غیر قابل قبول قلمداد می شود. اصولی که عبارتند از:

  1. مطابق با اصول سئو کلاه سفید برای موتور های جستجو بهینه شده باشد و از متد های سئو کلاه سیاه یا سئو کلاه خاکستری در تولید آن استفاده نشده باشد.
  2. عنوان و سرتیتر های مناسب و جذابی برای آن انتخاب شده باشد تا بتواند نظر خواننده را به خوبی به خود جلب و او را مشتاق مطالعه کند.
  3. متنی روان و ساده داشته باشد و خواننده را گیج و گمراه نکند. خط داستانی مشخصی داشته باشد تا خواننده بتواند به راحتی با آن ارتباط بر قرار کند و متوجه مفهوم کلی آن بشود.
  4. تعداد کلمات آن نه آنقدر کم باشد که از دید موتور های جستجو محتوای ضعیفی به نظر برسد و نه آنقدر زیاد باشد که هم کاربر از مطالعه ی آن دست بکشد و هم سرچ انجین ها آن را غیر مفید تشخیص دهند. تعداد کلمات به صورت استاندارد عددی بین 600 تا 1500 کلمه است.
ویژگی های یک رپورتاژ آگهی خوب | بیا و یادبگیر
ویژگی های یک رپورتاژ آگهی خوب | بیا و یادبگیر

چه کسب و کار هایی نیاز به استفاده از رپورتاژ آگهی دارند؟

تمامی کسب و کار های اینترنتی برای رشد نیاز به استفاده از رپرتاژ آگهی دارند. استفاده از این روش تبلیغاتی مختص به گروه صنفی خاصی نیست و هر فردی که مالک یک وبسایت است می تواند با بهره گیری از آن رتبه ی بیزینس آنلاین خود را در میان موتور های جستجو بهبود دهد.

راهنمای تولید رپورتاژ آگهی

نحوه ی نگارش و تولید رپرتاژ آگهی دقیقا مشابه با روال و شیوه ی ساخت یک محتوای سئو شده است. همان دستورالعمل ها، همان نکات و همان اصول و قواعد، بنابراین نیازی نیست که دوباره تکرار مکررات کنیم و با بازگویی مطالبی که در دیگر مقالات درباره ی آن ها صحبت شده شما را خسته کنیم.

اما همین طور خشک و خالی هم شما همراهان بی نظیر بیا و یادبگیر را رها نخواهیم کرد و برای این که بتوانید میزان اثر گذاری رپورتاژ هایتان روی کاربران را چند برابر کنید 2 نکته ی کلیدی را برای شما بازگو خواهیم کرد.

  • دروغ ننویسید، اغراق نکنید

به هیچ عنوان در متن رپرتاژ خود دروغ ننویسید. چرا که کاربران به هیچ عنوان با وبسایت هایی که دروغ پراکنی می کنند و اخبار و اطلاعات غلط را انتشار می دهند رابطه ی خوبی ندارند.

با بزرگنمایی بیش از حد، انتظار کاربران را از محصولات و خدماتی که در وبسایت خود ارائه می دهید بالا نبرید. چون به محض این که آن ها متوجه این دروغ شوند هم خودشان از مراجعه دوباره به سایت شما پرهیز می کنند و هم به دوستانشان توصیه می کنند که از کسب و کار شما دوری کنند.

  • مطابق با خواسته ی کاربر گام بردارید

سعی کنید خط داستانی رپرتاژ آگهی را مطابق با نظر خوانندگان خود پیش ببرید و از بیان اطلاعات بی مورد و بی ربط خودداری کنید. بهتر است تا پاسخ سوال هایی را بدهید که کاربران مکررا در بستر وب می پرسند نه آن هایی که خودتان دوست دارید و فکر می کنید که مناسب تر هستند.

به عنوان مثال بسیاری از افرادی که از اسپیلت استفاده می کنند روزانه با مشکلات گوناگونی مثل خرابی سنسور و ترموستات، کثیفی کندانسور، روشن نشدن کولر گازی و همچنین پرتاب باد گرم رو به رو هستند و به دنبال راه حل هایی ساده برای رفع آن ها می گردند.

بنابراین اگر در رپورتاژ آگهی خود پاسخگوی چنین سوالاتی باشید مطمئنا میزان بازدید به مراتب بالا تری هم خواهید داشت و استفاده های بیشتری از این آگهی نوشتاری خواهید برد.

راهنمای تولید رپورتاژ آگهی | بیا و یادبگیر
راهنمای تولید رپورتاژ آگهی | بیا و یادبگیر
کلام آخر

تقریبا تمامی نکات در خصوص رپورتاژ آگهی، گونه های مختلف آن و همچنین نحوه ی تولید این محتوای نوشتاری در این مقاله مطرح شد. اما اگر باز هم سوالی ذهنتان را مشغول به خود کرده پیشنهاد می کنیم تا با بیان آن در بخش نظرات پاسخش را دریافت کنید.

همچنین در ادامه ی مجموعه ی آموزش تولید محتوا می توانید با نحوه ی ارزیابی کیفیت محتوا و ابزار هایی که در این خصوص در سطح وب وجود دارد آشنا شوید تا بتوانید به راحتی و تنها در چند دقیقه عیار هر محتوایی را بسنجید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

محتوای وایرال
ارزیابی کیفیت محتوا