بررسی وبسایت رقبا | بیا و یادبگیر

بررسی وبسایت رقبا

رقبا، دوستانی ارزشمند که می توانند در هر زمینه ای برای شما مفید باشند. دوستانی که هر چه سخت کوش تر باشند موجب پیشرفت بیشتر شما هم می شوند. به خصوص در بستر وب که امروزه تقریبا در هر زمینه ای چندین رقیب حرفه ای با وبسایت های درجه 1 خود در حال فعالیت هستند.

اما این که چطور می توانیم از رقیبان خود پلی برای موفقیت بسازیم و با بررسی و تحلیل وبسایت آن ها با سرعت بیشتری پیشرفت کنیم موضوعی است که در این مقاله از آموزش سئو قصد داریم به آن بپردازیم. در این مقاله به معرفی 5 مورد از روش هایی که می توان برای بررسی وبسایت رقبا از آن ها استفاده کرد می پردازیم.

چرا باید وبسایت رقبا را بررسی کنیم؟

اگر این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده که اصلا چه نیازی به بررسی وبسایت رقبا داریم و باید کار خودمان را به بهترین شکل انجام دهیم تا بتوانیم به رتبه های خوب در گوگل و سایر موتور های جستجو دست پیدا کنیم، باید خدمتتان عرض کنیم که سخت در اشتباه هستید.

رقبا همیشه به دنبال راه هایی برای پیشرفت کسب و کار خود در بستر اینترنت هستند و گاهی ممکن است برای پیدا کردن یک راه مناسب هزاران راه دیگر را امتحان کرده باشند. استفاده از تجربه رقبا می تواند سرعت بهبود رتبه ی وبسایت شما را دو چندان کند و سئوی بهتری را برای وبسایت شما رقم بزند.

از طرف دیگر بررسی وبسایت رقبا می تواند ایده های جدید و بهتری را به شما برای به روز رسانی سایت خودتان بدهد و به افزایش ترافیک و بازدید آن کمک کند. حال برای این که بدانید چه مواردی از سایت رقیب را باید زیر نظر داشته باشید تا بتوانید آنالیز درستی از آن به عمل آورید ادامه ی این مقاله را با دقت بیشتری مطالعه نمایید.

چرا باید وبسایت رقبا را بررسی کنیم؟ | بیا و یادبگیر
چرا باید وبسایت رقبا را بررسی کنیم؟ | بیا و یادبگیر

راهنمای بررسی وبسایت رقبا

بسته به اطلاعاتی که قصد جمع آوری آن ها را دارید بررسی وبسایت رقبا می تواند شکل های مختلفی به خود بگیرد. اما در این بخش تیم آموزش سئو بیا و یادبگیر قصد دارد تا 5 مورد از مهم ترین نکاتی که هنگام بررسی وبسایت رقبا باید در نظر داشته باشید را به شما آموزش دهد.

  • بررسی وبسایت رقبا از نظر ظاهری

اولین نکته ای که باید در بررسی وبسایت رقبا به آن توجه داشته باشید گرافیک سایت است. به هیچ عنوان نباید از تاثیر گرافیک سایت در سئو و پیشرفت رقبای خود غافل شوید و آن را دست کم بگیرید.

گرافیک یک سایت اولین تصویری است که کاربر به محض ورود به سایت شما آن را می بیند و اگر چیزی که مشاهده می کند را دوست نداشته باشد برای رفع نیاز خود به سایت های رقیب مراجعه می کند.

سعی کنید به خوبی گرافیک وبسایت رقبای خود را آنالیز کنید تا متوجه شوید که از چه المان هایی برای جذب مخاطب استفاده می کنند. نوع فونت استفاده شده، رنگ های انتخاب شده، تصاویر و ویدیو ها، و نحوه ی چینش المان ها از مهم ترین فاکتور هایی هستند که باید در بررسی وبسایت رقبا از نظر ظاهری مد نظر داشته باشید.

برای موفقیت در دنیای وب باید همیشه ظاهر وبسایت شما چند پله از ظاهر وبسایت رقیب بالا تر باشد تا کاربران احساس راحت تری هنگام کار با آن داشته باشد. البته توجه داشته باشید که قرار نیست کار عجیبی در ظاهر سایت خود انجام دهید. تنها کافی است تا ظاهری جذاب و زیبا برای وبسایت خود طراحی کنید تا کاربر به راحتی آن را درک کند از کار با آن لذت ببرد.

راهنمای بررسی وبسایت رقبا | بیا و یادبگیر
راهنمای بررسی وبسایت رقبا | بیا و یادبگیر
  • بررسی وبسایت رقبا از نظر تولید محتوا

تولید محتوا یکی از مهم ترین فاکتور هایی است که باید در بررسی وبسایت رقبا در نظر داشته باشید. مهم است که بدانید رقیب های شما چه تعداد محتوا در طول ماه تولید می کنند و در چه زمانی آن ها را انتشار می دهند تا بتوانید با تدوین یک تقویم محتوایی قوی تر از آن ها پیشی بگیرید.

البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نیازی نیست که بیشتر از رقیب تولید محتوا داشته باشید. چرا که تولید محتوا به تنهایی ملاکی برای پیروزی در رقابت با رقبا نیست و باید به کیفیت کار تولید محتوا نیز توجه داشت.

هر چه محتوایی که تولید می کنید کیفیت بیشتری داشته باشد کاربران بیشتری به سمت سایت شما جذب می شوند و می توانید در رقابت با رقیبان سر بلند از میدان خارج شوید.

  • بررسی وبسایت رقبا از نظر کیفیت محتوا

محتوا پادشاه است و در صورتی که کیفیت خوبی داشته باشد می تواند شما را از رقبا پیش بیندازد. پس همواره در بررسی وسایت رقبا این مورد را نظر داشته باشید و محتوای آن ها را با دقت مطالعه کنید. ببینید که رقیب با استفاده از چه عناوین و عبارات کلیدی توانسته ترافیک جذب کند تا بتوانید به بهترین شکل از آن ها استفاده کنید.

تصاویر رقبای خود را تحلیل کنید. سعی کنید از تصاویر با کیفیت تری نسبت به رقبا استفاده کنید تا بتوانید مخاطبین را به خود جذب کنید. تصاویر مناسب و با کیفیت نرخ پرش کاربر را تا حد زیادی کاهش می دهد و باعث می شود تا مخاطبین شما مطالب موجود در سایت شما را به دیگران هم پیشنهاد کنند و آن ها را در شبکه های اجتماعی بازنشر دهند.

راهنمای بررسی وبسایت رقبا | بیا و یادبگیر
راهنمای بررسی وبسایت رقبا | بیا و یادبگیر
  • بررسی وسایت رقبا از نظر شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی رقیبان خود را به خوبی مورد بازدید و بررسی قرار دهید. شبکه های اجتماعی می توانند در پیشرفت رو به جلوی وبسایت شما تاثیر به سزایی داشته باشند و ترافیک و بازدید کننده ی بیشتری را به سمت وبسایت شما هدایت کنند.

نوع پست سازی رقیبتان در شبکه های اجتماعی را مورد بررسی قرار دهید تا ببینید از چه المان های دیداری برای جذب مخاطب استفاده می کنند تا بتوانید بهتر از آن ها عمل کنید و مخاطبین بیشتری را جذب کنید.

توصیه بیا و یادبگیر به شما همراهان عزیز این است که همواره در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر و به خصوص اینستاگرام که در کشور عزیزمان ایران روزانه بازدید کننده های بسیاری دارد فعال باشید تا کاربران شما را به عنوان یک کسب و کار فعال شناسایی کنند و از مطالبی که توسط شما منتشر می شود استفاده کنند.

  • بررسی وسایت رقبا از نظر لینک سازی

این که بدانید رقبای شما به چه صورتی لینک سازی می کنند بسیار مهم است. لینک سازی صحیح از ارکان اصلی موفقیت در سئو و افزایش بازدید یک وبسایت است و می تواند منجر به افزایش درآمد سرشار برای شما شود.

لینک های داخلی و لینک های خارجی وبسایت رقیب را به دقت مورد بررسی قرار دهید تا متوجه شوید از چه منابعی لینک دریافت می کنند و به چه منابعی لینک اختصاص می دهند.  تحلیل درست و صحیح در این بخش می تواند شما را چند پله از رقبا جلو بیندازد و رقابت را به سود شما به پایان برساند.

راهنمای بررسی وبسایت رقبا | بیا و یادبگیر
راهنمای بررسی وبسایت رقبا | بیا و یادبگیر

ابزار های مناسب برای بررسی وبسایت رقبا

اکثر مواردی که در بخش قبل به آن اشاره کردیم موارد هستند که نمی توان آن ها را بدون کمک گرفتن از ابزار ها موجود در سطح وب مورد بررسی قرار داد. به همین دلیل در ادامه ی این مقاله قصد معرفی 2 ابزار آنلاین در سطح وب را داریم که می توانند در بررسی وبسایت رقبا به شما کمک کنند.

  • webconfs.com

این وبسایت در پیدا کردن عبارت کلیدی پر ترافیک رقبا به شما کمک می کند. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم باید گفت به کمک این سایت می توانید کلماتی که وبسایت رقیب با استفاده از آن ها کاربران زیادی را به سمت خود جذب می کند را پیدا کنید. علاوه بر این وبسایت webconfs می تواند چگالی کلی سایت رقیب را در اختیار شما قرار دهد تا برای تعیین استراتژی آن ها را مد نظر داشته باشید.

  • moz.com

امروزه هر سئو کاری باید وبسایت moz را بشناسد و نحوه ی کار با آن را به طور کامل بداند. در حال حاضر این سایت یکی از معتبر ترین مراجع آموزش سئو در دنیا است و سئو کار های بسیاری برای دریافت جدید ترین آموزش های سئو از آن استفاده می کنند.

این وبسایت ابزار های مختلفی را برای کمک به سئو و بررسی وبسایت رقبا در اختیار کاربران خود می گذارد و می تواند میزان اصالت و عمر مفید یک سایت را به شما نمایش دهد. علاوه بر این وبسایت moz  لینک های داخلی و خارجی که به سایت رقیبتان وارد شده را به شما نمایش می دهد تا بتوانید با کمک آن ها یک استراتژی مناسب برای رقابت طراحی کنید.

کلام آخر

بررسی وبسایت رقبا یکی از اصول مهم و اساسی در سئو سایت و کسب رتبه ی عالی در میان موتور های جستجو است. البته به شرطی که به درستی و توسط افراد کار بلد و متخصص انجام شود. مناسب است پیش از شروع به بررسی وبسایت رقبا هدف از این کار مشخص شود تا در میانه ی راه دچار سردرگمی نشوید.

همچنین در انتها ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برای یک تحلیل و بررسی درست لازم است به طور کامل با ابزار های سئو آشنا باشید و بتوانید در مواقع لزوم از آن ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

تبلیغات گوگل
راهنمای انتخاب کلمه کلیدی