بازاریابی محتوا | بیا و یادبگیر

بازاریابی محتوا

به هنر فروش محصولات و خدمات یک بیزینس به کمک تولید، انتشار و تبلیغ محتوا اعم از متنی، تصویری و ویدیویی که با هدف برندسازی، جذب مشتری و افزایش میزان فروش انجام می شود بازاریابی محتوا می گویند.

بازاریابی محتوا چیست؟

جو پولیزی بنیان گذار موسسه ی کانتنت مارکتینگ بازاریابی محتوا را یک استراتژی برای توسعه ی کسب و کار ها و جذب حداکثری مشتریان به کمک تولید محتوای ارزشمند معنا می کند.

آن مورفی مدیر بازاریابی شرکت کاپُست این علم را راهکاری عالی برای تبدیل مشتری به خریدار و افزایش میزان فروش می داند و ست گودین، نویسنده، کارآفرین و بازاریاب از آن به عنوان تمام چیزی که از بازاریابی باقی مانده یاد می کند.

کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوا در واقع یک نوعی از تبلیغات است. تبلیغاتی که در آن نه فقط احساس بلکه ارزش به مخاطب ارائه می شود و تولید کنندگانش برای وقت و انرژی که هر فرد در جهت بازدید از محتوا ی آن ها صرف می کند احترام قائلند.

تبلیغاتی که در آن نیاز های مشتریان و خواسته ی تجاری مالکان کسب و کار ها و صاحبان محصولات با هم همسو و در یک راستا قرار می گیرند و هر دو طرف معامله یعنی هم خریدار و هم فروشنده یه یک اندازه از آن سود می برند.

بازاریابی محتوا چیست؟ | بیا و یادبگیر
بازاریابی محتوا چیست؟ | بیا و یادبگیر

مهم ترین مزایای بازاریابی محتوا

مزایا و امتیازاتی که به واسطه ی بازاریابی محتوا شامل حال یک کسب و کار می شود به قدری متنوع و متعدد هست که اگر بخواهیم به بیان تمامی آن ها بپردازیم نیاز است تا چندین و چند محتوای مجزا برای شما همراهان بیا و یادبگیر تولید کنیم.

اما برای این که به اهمیت این هنر بی نظیر در پیشرفت و رشد کسب و کار ها پی ببرید نیازی به خواندن و مطالعه ی محتوای های طولانی و خسته کننده ندارید.

چرا که تیم آموزش تولید محتوا بیا و یادبگیر همین جا و در همین مقاله مهم ترین مزایای بهره گیری از علم کانتنت مارکتینگ را برای شما گردآوری کرده تا بتوانید در کمترین زمان ممکن دیدی جامع و درکی کامل از تاثیری که این زیر شاخه ی علم بازاریابی در روند تجارت امروز دنیا دارد به دست آورید.

  • اعتماد سازی بهتر و ساده تر

برخلاف تبلیغات که اکثرا در آن ها اغراق و بزرگنمایی می شود در بازاریابی محتوا بیشتر اطلاعات حقیقی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد و به همین علت فرایند اعتماد سازی بسیار ساده تر و بهتر انجام می گیرد.

  • برندسازی و آگاه سازی مناسب تر

به کمک بازاریابی محتوا می توانید به سرعت توجهات را به سمت کسب و کار خود معطوف کنید و تعداد افراد بیشتری را با برند و نوع فعالیتی که در حال انجام آن هستید آشنا کنید و نام تجاری بیزینستان را در کوتاه ترین زمان ممکن بر سر زبان ها بیندازید.

  • رشد سریع تر در دنیای مجازی

بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ سرعت رشد و پیشرفت یک کسب و کار در سطح وب را نیز بالا تر می برد و منجر به قرار گرفتن وبسایت بیزینس شما در رتبه های برتر نتایج جستجو می شود.

همچنین در صورتی که کسب و کار شما در شبکه های اجتماعی پر طرفدار نظیر فیسبوک، توییتر یا اینستاگرام نیز فعالیت داشته باشد می توان به کمک این روش بازاریابی فالور ها یا دنبال کننده های بسیاری را جذب کرد.

  • هزینه ی پایین تر نسبت به سایر روش های بازاریابی

در مقایسه با سایر روش های بازاریابی علی الخصوص بازاریابی سنتی، بازاریابی محتوا هزینه ی کمتری را به روی دست کارفرما می گذارد و منجر به صرفه جویی در وقت و نتیجه گیری در سریع ترین زمان می شود.

مهم ترین مزایای بازاریابی محتوا | بیا و یادبگیر
مهم ترین مزایای بازاریابی محتوا | بیا و یادبگیر

انواع بازاریابی محتوا

عموم زیرشاخه های علم بازاریابی مثل بازاریابی سنتی یا بازاریابی تلفنی تنها یک یا دو روش اجرایی دارند که اگر به هر دلیلی نتوان با استفاده از آن ها نتیجه دلخواه کارفرما را حاصل کرد یعنی بازاریابی با موفقیت همراه نبوده است.

اما وقتی که صحبت از بازاریابی محتوا می شود به دلیل حجم انبوهی از راهکار های مختلفی که برای انجام آن وجود دارد شکست معنایی پیدا نمی کند و با توجه به سیاست های مجموعه ای که در آن فعالیت می کنید می توانید چندین و چند روش مختلف را برای رسیدن به موفقیت امتحان کنید که معروف ترین آن ها عبارتند از:

انواع بازاریابی محتوا | بیا و یادبگیر
انواع بازاریابی محتوا | بیا و یادبگیر
  • بازاریابی ویدیویی (Video Marketing)

بازاریابی ویدیویی از جمله پرطرفدار ترین و محبوب ترین راهکار های مارکتینگ این روز ها است و شرکت ها و مجموعه های کوچک و بزرگ بسیاری از آن برای معرفی محصولات و خدمات خود به عموم مردم استفاده می کنند.

کمپانی های خودرو سازی BMW و Mercedes Benz، غول های تولید کننده ی نوشابه جهان یعنی پپسی و کوکاکولا، شرکت های تولید کننده تلفن های هوشمند نظیر اپل و سامسونگ از جمله بیزینس های بزرگی هستند که سالانه میلیون ها دلار خرج تبلیغات ویدیویی خود می کنند و سود خوبی را هم به دست می آورند.

  • بازاریابی بلاگ (Blog Marketing)

بازاریابی بلاگ روشی است که مارکتر ها یا بازاریاب ها برای رشد وبسایت کسب و کار ها و برندسازی اصولی و بر سر زبان انداختن نام تجاری آن ها در موتور های جستجو به کارفرما ها و مدیران بیزینس ها پیشنهاد می کنند.

در این روش بازاریاب با ثبت محتوا در رسانه ها و وبسایت های پربازدید و فعال حوزه ی وب کاربران بیشتری را با محصولات و خدماتی که توسط یک کسب و کار آنلاین ارائه می شود آشنا می کند و شانس خرید و استفاده از آن ها را بیشتر و بیشتر می شود.

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM)

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا Social Media Marketing هم از دیگر زیر مجموعه های بازاریابی محتوا است و با توجه به جمعیت انبوهی که این روز ها از این قبیل محیط ها برای سرگرمی و برقراری ارتباط استفاده می کنند پایگاهی عالی برای تبلیغات و جذب مشتری است.

علی الخصوص آن دسته از شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و تیک تاک که کاربران بسیاری به صورت روزانه به آن ها مراجعه می کنند و از محتوای های موجود در بسترشان بازدید به عمل می آورند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی | بیا و یادبگیر
بازاریابی شبکه های اجتماعی | بیا و یادبگیر
  • بازاریابی پادکست (Podcast Marketing)

با توجه به استقبال فوقالعاده ای که در این چند سال اخیر مردم سراسر جهان از پادکست ها به عمل آورده اند، این محتوا های صوتی هم می توانند بستر خوبی برای بازاریابی محتوا باشند و با زمزمه ی نام تجاری کسب و کار ها گوش مردم را با نام آن ها آشنا کنند.

چه تفاوتی میان بازاریابی محتوا و تبلیغات وجود دارد؟

احتمالا تا به این جای کار تمامی شما همراهان بیا و یادبگیر متوجه این موضوع شده اید که تبلیغات بخشی از روند کار بازاریابی محتوا است و حتی به نوعی می توان آن را زیر مجموعه و زیرشاخه ی علم مارکتینگ هم نامید.

بنابراین نمی توان این دو را از یکدیگر مجزا دانست. اما اگر بخواهیم تفاوتی میان آن ها برای شما دوستان عزیز بازگو کنیم می توانیم به مواردی چون نکات زیر اشاره کنیم.

  1. معمولا در تبلیغات سعی می شود تا یک محصول یا یک خدمت به طوری به مشتری معرفی شود که او را ملزم به خرید آن کند اما در بازاریابی محتوا هدف افزایش اطلاعات مخاطب و ترغیب او برای تهیه ی یک کالا یا استفاده از خدمات و سرویس های یک مجموعه است.
  2. در تبلیغات از عنصر اغراق به شکل فزاینده ای استفاده می شود اما وقتی به سراغ کانتنت مارکتینگ می رویم باید دست از بزرگنمایی برداریم و بیشتر به واقعیات و خواسته های مشتری ها بپردازیم و اطلاعات حقیقی را در اختیارشان بگذاریم.
تفاوت تبلیغات و بازاریابی محتوا | بیا و یادبگیر
تفاوت تبلیغات و بازاریابی محتوا | بیا و یادبگیر

گام به گام مراحل انجام بازاریابی محتوا

اما برسیم به اصل مطلب یعنی مراحل انجام پروسه ی کانتنت مارکتینگ یا همان بازاریابی محتوا که بدون شک تمامی شما همراهان بیا و یادبگیر بی صبرانه منتظر یادگیری آن هستید.

  • تعیین مخاطب هدف

در اولین گام نیاز است تا مخاطبین هدف خود را به خوبی شناسایی کنید. یعنی رده سنی، علایق، ویژگی های شخصیتی و نیاز های آن ها را بشناسید تا بتوانید محتوایی باب میل مخاطبانتان تولید کنید.

  • تعیین نوع محتوا

در گام بعدی لازم است تا مشخص کنید که قصد تولید چه نوع محتوایی را برای مخاطب خود دارید. آیا نیاز است تا محتوای شما جنبه آموزشی داشته باشد یا این که باید بیشتر جنبه ی سرگرمی را در نظر بگیرید.

چطور می خواهید محصولات و خدمات خود را به مخاطبانتان ارائه دهید که حس نیاز را در وجودشان فعال و آن ها را مجاب به تهیه آن محصول یا استفاده از خدمات کنید.

  • تعیین روش توزیع محتوا

بعد از تعیین نوع محتوا نوبت به انتخاب یک روش مناسب برای توزیع آن می رسد. باید از همین ابتدا مشخص کنید که محتوای شما قرار است در چه پلتفرمی یا پلتفرم های منتشر شود تا سازندگان بتوانند براساس آن استراتژی های مناسبی بچینند.

چرا که هزینه ساخت، شکل محتوا (نوشتاری، تصویری یا صوتی بودن) و همچنین زمان انجام کار بسته به نوع پلتفرمی که قصد انتشار محتوای خود را در آن دارید متفاوت است.

  • شروع ایده پردازی

حالا زمان، زمان ایده پردازی است. زمان پاسخ به سوال “درباره ی چه چیزی باید محتوا تولید کنید” است. برای پاسخ به این سوال راه های متعددی وجود دارد که می توانید به دلخواه از آن ها استفاده و فرایند بازاریابی محتوا را در پیش بگیرید.

مثلا اگر در حوزه ی کار خود متخصص و صاحب نظر هستید می توانید درباره ی کسب و کار خود اقدام به تولید و بازاریابی محتوا کنید. همچنین می توانید از خانواده، دوستان و آشنایان خود برای ایده پردازی کمک بگیرید.

از مخاطبین خود در امر ایده پردازی کمک بگیرید. از آن ها بخواهید تا نیاز هایشان را مطرح کنند و در امر مارکتینگ شما را یاری دهند. از وبسایت های خارجی و داخلی، از کسب و کار رقبا، از هر چیزی که در اطرافتان می گذرد می توانید ایده تولید محتوا بگیرید و شروع به کار کنید.

مراحل انجام بازاریابی محتوا | بیا و یادبگیر
مراحل انجام بازاریابی محتوا | بیا و یادبگیر
  • تشکیل تیم

بعد از انجام فرایند ایده پردازی می رسیم به تشکیل تیم یا به عبارتی جذب نیرو برای پوشش نیاز ها که در این بخش با توجه به خواسته های خود باید اقدام به استخدام نیروی متخصص کنید.

  • تهیه تجهیزات و لوازم

اما تجهیزات که بسته به نوع محتوایی که قصد تولید آن را دارید باید برای تهیه آن ها اقدام کنید. بدین صورت که اگر می خواهید یک محتوای متنی تولید کنید می توانید با یک سیستم نه چندان خوب هم سر و ته کار را به هم بیاورید اما اگر قصد تولید محتوایی ویدیویی را دارید باید از سیستم های به روز تر و قوی تری استفاده کنید.

  • تعیین زمان انتشار

در انتها و پس از تولید محتوا نیز باید زمان انتشار آن را به نوعی مشخص کنید که بتوانید از آن بیشترین بازدهی را به دست آورید. به طور مثل اگر قرار است محصولات خود را در یک بازه ی زمانی در جشنواره ای خاص قرار دهید لازم است تا کمی پیش از شروع آن رویداد اقدام به انتشار محتوا کنید.

کلام آخر

امیدواریم که این راهنما نه تنها پاسخ سوال “بازاریابی محتوا چیست” را به شما داده باشد بلکه برای شروع کار بازاریابی هم برایتان مفید بوده باشد. البته که برای تبدیل شدن به یک بازاریاب خبره تنها مطالعه کافی نیست و نیاز به زمان و کار مداوم دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

تقویم محتوا