سئو تصویر | بیا و یادبگیر

راهنمای کامل سئو و بهینه سازی تصاویر

شاید این جمله را بار ها شنیده باشید “ارزش یک تصویر بیشتر از هزاران کلمه است”. تصاویر در دنیای وب نقش بسیار تعیین کننده و تاثیر گذاری را بر عهده دارند و فرقی ندارد که شما نویسنده ی یک مجله آنلاین، روزنامه یا مقاله باشید، عکس ها لازمه ی جذابیت نوشته ی شما هستند.

استفاده از تصاویر روحی تازه به نوشته ی شما می دهد و باعث فهم بهتر آن توسط مخاطب می شود. علاوه بر این در سئو و بهینه سازی سایت نیز تاثیر به سزایی دارند. به همین دلیل به کارگیری تصاویر و سئو تصویر این روز ها مورد توجه عموم سئوکار ها و مدیران سایت ها قرار گرفته است.

منظور از سئو تصویر چیست؟

موتور های جستجو مانند ما انسان ها توانایی دیدن ندارند و نمی توانند با مشاهده ی یک عکس متوجه مفهوم آن شوند. به همین دلیل زمانی که مدیر سایت قصد ثبت یک عکس در محتوای خود را دارد باید به شکلی موضوع آن را به موتور های جستجو تفهیم کند.

روشی که برای انجام این فرایند توسط سئوکاران و مدیران سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد به سئو تصویر معروف است. روشی که در آن سئوکار با استفاده از یک عبارت چند کلمه ای تفصیری کوتاه از تصویر خود را برای موتور های جستجو بازگو می کند.

منظور از سئو تصویر چیست؟ | بیا و یادبگیر
منظور از سئو تصویر چیست؟ | بیا و یادبگیر

چرا باید از تصاویر در نوشته ها استفاده کنیم؟

استفاده از تصاویر در سایت ها به خصوص در مقالات و محتوا های نوشتاری امروزه به یک فن و تکنیک برای افزایش ترافیک و جذب مخاطب تبدیل شده و موتور های جستجو نیز به شدت روی آن تاکید دارند.

پیش از این که اولین دوربین اختراع شود و بشر توانایی ثبت لحظه ها را به دست آورد، اکثر نوشته ها اعم از کتاب ها روزنامه ها تنها شامل تعداد زیادی از کلمات حوصله سر بر در کنار هم بودند. اما با اضافه شدن تصاویر به آن ها همه چیز تغییر کرد. گویی رنگی نو به این بوم سیاه و سفید پاشیده شده باشد.

تصاویر محتوا را جذاب تر، فهم آن را برای کاربر ساده تر و نویسنده را از نوشتن مطالب اضافه و بی ارزش خلاص می کنند. چرا وقتی می توانید با یک تصویر آناتومی بدن را به طور کامل به مخاطبتان نمایش دهید شروع به نوشتن یک مقاله ی چند هزار کلمه ای کنید؟

چه تصاویری مناسب قرار گرفتن در سایت هستند؟

مناسب ترین تصاویر از دید تیم آموزش سئو بیا و یادبگیر آن هایی هستند که به صورت یونیک و خاص برای وبسایت شما طراحی شده اند و مشابه آن ها در اینترنت وجود ندارد.

همچنین می توان از تصاویر با کیفیت موجود در بستر اینترنت نیز استفاده کرد. البته به شرط آن که کمی تغییرات روی آن ها ایجاد شود تا گوگل نتواند به راحتی متوجه کپی بودن آن ها شود

علاوه بر این هنگام طراحی یا انتخاب تصاویر باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که عکسی که قرار است از آن استفاده شود باید با موضوع مقاله ای که نویسنده نگارش کرده همخوانی داشته باشد تا به فهم بهتر محتوا توسط کاربر کمک کند نه این که باعث گیج شدن او شود.

به عنوان مثال اگر مقاله ای در خصوص هندوانه می نویسید باید از تصاویری استفاده کنید که در آن هندوانه وجود دارد. استفاده از تصاویر میوه های دیگر یا استفاده از تصویری که در آن علاوه بر هندوانه میوه های دیگری هم وجود دارند به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

سئو تصاویر | بیا و یادبگیر
سئو تصاویر | بیا و یادبگیر

مراحل آماده سازی تصاویر برای بکارگیری در سایت

حالا که از اهمیت سئو تصاویر و لزوم استفاده از آن ها در مقالات مطلع شدید می توانیم گامی دیگر در راستای بهینه سازی تصاویر برداریم و به سراغ مراحل آماده سازی آن ها برویم. چرا که قبل از ثبت نهایی عکس ها لازم است تا چند نکته را در نظر داشته باشید.

  • انتخاب نام مناسب برای فایل تصویر

اولین قدمی که باید در بحث سئو تصاویر بردارید انتخاب نام مناسب برای فایل تصویر است. برای این منظور پیشنهاد تیم آموزش سئو بیا و یادبگیر استفاده از کلمه کلیدی در نام فایل تصویر است. به این ترتیب که اگر در خصوص تاثیر گرافیک سایت در سئو مطلبی می نویسید نام فایل تصویر آن را به صورت تاثیر_گرافیک_سایت_در_سئو ثبت کنید.

  • انتخاب فرمت مناسب برای فایل تصویر

برای عکس هایی که داخل سایت قرار می دهید فرمت خاصی در نظر گرفته نشده اما به پیشنهاد تیم آموزش سئو بیا و یادبگیر می توانید به دلخواه از یکی از فرمت های JPEG یا PNG یا WebP یا SVG استفاده کنید اگر…

  1. از فرمت JPEG استفاده کنید اگر کیفیت و حجم تصویری که انتخاب کرده اید بالا است. این فرمت کیفیت و ترکیب رنگ عکس را حفظ می کند و حجم آن را به طرز چشمگیری کاهش می دهد.
  2. از فرمت PNG استفاده کنید اگر می خواهید پس زمینه عکستان شفاف باشد. البته باید در نظر داشته باشید که حجم فایل خروجی با فرمت PNG به مراتب بیشتر از فایلی است که با فرمت JPEG خروجی گرفته شده باشد.
  3. از فرمت WebP استفاده کنید اگر کیفیت بالا با حجم پایین می خواهید.
  4. برای لوگو و آیکون ها هم می توانید از فرمت SVG استفاده کنید. نکته ای که باید در خصوص فرمت SVG بدانید این است که تصاویر با این فرمت در صورت تغییر سایز (تغییر اندازه) هیچ افت کیفیتی پیدا نخواهند کرد.
  • کاهش سایر فایل تصویر

گام نهایی در بحث سئو تصویر کاهش سایز فایل عکس ها پیش از آپلود روی سایت است. برای این منظور ساده ترین کار استفاده از وبسایت های کمپرسور یا کاهنده ی حجم تصاویر مثل TinyPNG یا Compress PNG است.

هر دو این سایت ها به شما امکان فشرده سازی تصاویر با فرمت های JPEG و PNG و WebP را می دهند. تنها کافی است تصاویر خود را در یکی از این دو سایت آپلود کنید و چند ثانیه بعد فایل فشرده شده ی آن ها را به صورت کاملا رایگان دریافت کنید.

اضافه کردن تصاویر به مقالات

بعد از این که نام، فرمت و سایز تصاویر طبق آموزش های بالا بهینه سازی شد وقت آن می رسد که به سراغ انجام مراحل نهایی سئو تصاویر در سایت برویم. حالا باید عکس ها را برای درک گوگل و دیگر موتور های جستجو سئو کنیم.

  • توضیحات مختصر (Caption)

توضیحات مختصر یا Caption همان متن کوتاهی است که در زیر تصاویر قرار می گیرد. این عبارت کوتاه چند کلمه ای تاثیر بسیاری در بهینه سازی سایت و سئو تصاویر دارد و می تواند منجر به افزایش بازدید مقالات وبسایت شما شود.

البته لازم است بدانید که نیازی نیست برای تمامی تصاویر وبسایت خود فیلد Caption را پر کنید. عکس هایی که فقط جنبه ی تزئینی دارند و قرار است از آن ها در پس زمینه استفاده شود نیازی به نوشتن Caption ندارند.

توضیحات مختصر (Caption) | بیا و یادبگیر
توضیحات مختصر (Caption) | بیا و یادبگیر
  • تگ آلت (Alt text)

تگ آلت، آلت تصویر یا متن جایگزین از دیگر فاکتور های مهم سئو تصاویر و از جمله فیلد هایی است که تیم آموزش سئو بیا و یادبگیر پر کردن آن را الزامی می داند. معمولا در این بخش توضیحاتی درباره ی آن چه که تصویر به کاربر نمایش می دهد داده می شود.

چه کار بیهوده ای!!! چرا باید به کاربری که می تواند تصویر را ببیند توضیح بدهیم که چه چیزی در آن وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این کار نه تنها بیهوده نیست بلکه بسیار هم ارزشمند است و می تواند به افراد کم بینا و نابینا در درک بهتر تصاویر کمک کند.

آلت تصاویر معمولا برای استفاده ی صفحه خوان ها (Screen Reader) نوشته می شود. زمانی که صفحه خوان به عکسی که در مقاله قرار داده شده می رسد شروع به خواندن تگ آلت آن می کند و به این ترتیب افرادی که به هر دلیلی نمی توانند تصویر را ببینند متوجه محتوای موجود در آن می شوند.

علاوه بر این موتور های جستجو نیز از تگ آلت برای رتبه دهی به عکس ها استفاده می کنند. به خصوص گوگل که برای تگ آلت اهمیت زیادی قائل است و برای رتبه بندی تصاویر در سرویس google image از آن استفاده می کند.

پس فراموش نکنید که حتما از کلمه یا عبارت کلیدی مقاله ی خود در تگ آلت استفاده کنید تا موتور های جستجو بتوانند بهتر و سریع تر متوجه مفهوم آن شوند و عکس شما را در دسته بندی مناسب تری قرار دهند.

در انتها نیز لازم است تا به این نکته کوچک اما مهم اشاره کنیم. نیازی به پر کردن فیلد آلت برای تصاویری که فقط و فقط جنبه ی تزئینی دارند و در پس زمینه از آن ها استفاده شده نیست. چرا که پر کردن آن ها باعث می شود تا صفحه خوان ها اطلاعات بی موردی را برای کاربر بخوانند و باعث سردرگمی او شوند.

تگ آلت (Alt text) | بیا و یادبگیر
تگ آلت (Alt text) | بیا و یادبگیر
  • عنوان (Title text)

آخرین مبحثی که در بحث سئو تصویر باید حتما مد نظر داشته باشید فیلد عنوان یا Title است. اکثر سئوکار ها هر آن چه که در تگ آلت نوشته اند را در این بخش هم عینا قرار می دهند. دلیل آن هم این است که پر کردن این فیلد تاثیر چندانی در سئو تصاویر ندارد و گاهی خالی ماندنش بهتر از پر کردنش است.

اما توصیه می کنیم تا این فیلد را هم مطابق مابقی پر کنید چرا که در برخی از مرورگر ها مثل Google Chrome زمانی که موس خود را روی تصویر می برید عنوان تصویر نمایش داده می شود و اگر این فیلد را پر نکرده باشید مطلبی برای کاربر نمایش داده نخواهد شد.

عنوان (Title text) | بیا و یادبگیر
عنوان (Title text) | بیا و یادبگیر
کلام آخر

این بود هر آن چه که باید در خصوص سئو تصاویر می دانستید. اهمیت تصاویر برای موتور های جستجو به اندازه ای است که دیگر هیچ نوشته ی بدون عکسی را برای کاربرانشان مفید نمی دانند از نمایش آن به مخاطبین خود سرباز می زنند.

بنابراین لازم است تا دست کم یک عکس در هر مقاله ی خود قرار دهید تا بتوانید در امر سئو حرفی برای گفتن داشته باشید. فراموش نکنید که فرایند سئو تصویر را ناقص رها نکنید. حتما فیلد آلت را پر کنید چرا که نه تنها در سئو و پیشرفت وبسایت شما تاثیر گذار است بلکه نوعی مسئولیت پذیری در برابر اقشار مختلف جامعه به حساب می آید.

فرمت مناسبی برای تصاویر خود انتخاب کنید و حجم آن ها را پیش از آپلود در سایت کم کنید. این کار سرعت لود صفحات را افزایش می دهد و نقش به سزایی در سیر روند صعودی مقالات شما در نتایج جستجو دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

چطور یک عنوان مقاله سئو شده بنویسیم؟
راهنمای کامل بهینه سازی انکر تکست