الگوریتم گوگل | بیا و یادبگیر

الگوریتم گوگل

الگوریتم گوگل، شاید از نگاه بسیاری دوست داشتنی نباشند و نامفهوم به نظر برسند، اما اگر درست آن ها را بشناسید و نوع عملکرد آن ها را درک کنید، قطعا متوجه اهمیت وجود آن ها در دنبای وب می شوید.

الگوریتم چیست؟

پیش از آن که به الگوریتم گوگل و مزایایی که با خود به دنیای اینترنت اضافه کرده بپردازیم، قصد داریم تا شما را به یاد دوران تحصیل با تعریفی از الگوریتم آشنا کنیم. الگوریتم ها روایت گری گام به گام، برای رسیدن به پاسخ یک پرسش هستند. به عبارت دیگر الگوریتم ها بیانگر مراحل مختلف حل یک مسئله هستند.

تعریفی که بیان شد اما بیشتر جنبه ی ریاضی دارد و با تعریفی که از الگوریتم در دنیای کامپیوتر مطرح می شود کمی متفاوت است. در دنیای 0 و 1 الگوریتم مجموعه ای از دستورالعمل ها به دور از ابهام است که کاربران را قدم به قدم تا رسیدن به مقصد نهایی راهنمایی می کنند.

الگوریتم گوگل

اگر با مطالعه ی بخش قبل این سوال برای شما هم به وجود آمد که الگوریتم های گوگل دقیقا چه نقشی در رسیدن کاربران به هدف خود در دنیای وب دارند، کمی صبر کنید و این بخش را با حوصله تا انتها بخوانید تا به پاسخ سوال خود برسید.

الگوریتم گوگل ضامن نمایش صحیح و درست اطلاعات به کاربران در بستر اینترنت هستند. گوگل الگوریتم های خود را به عنوان یک صافی دقیق و حرفه ای در بستر اینترنت قرار داده تا وبسایت هایی که مطالب مناسبی ندارند و به کاربر کمکی نمی کنند، نتوانند به صفحات ابتدایی راه پیدا کنند.

وبسایت هایی که از سئو کلاه سیاه استفاده می کنند یا از روش های نادرست دیگری برای رسیدن به صفحه ی ابتدایی گوگل استفاده می کنند توسط این الگوریتم ها به دام انداخته می شوند و به انتهای نتایج جستجو انتقال داده می شوند.

گوگل الگوریتم های زیادی دارد که هر کدام وظیفه ی مخصوص به خود را انجام می دهند. برخی وظایف مهمی را بر عهده دارند و برخی دیگر وظایف چندان شناخته شده ای را ندارند. در این مقاله اما تیم آموزش سئو بیا و یادبگیر قصد دارد تا به شما همراهان عزیز چند مورد از معروف ترین الگوریتم های گوگل را معرفی کند.

الگوریتم کافئین

کافئین را می توان جزو اولین الگوریتم های گوگل دانست که در راستای سر و سامان دادن به این موتور جستجو در سال 2009 توسط طراحان این شرکت تولید شد. احساس نیاز به این الگوریتم گوگل به دلیل افزایش تعداد سایت ها در بستر وب برای اولین بار حس شد.

پیش از ورود عموم کسب و کار ها به دنیای وب، تعداد سایت ها در بستر اینترنت چندان زیاد نبود و مدیریت آن ها برای گوگل ساده بود. اما با ورود کسب و کار های کوچک و بزرگ و افزایش تعداد وبسایت ها، کار برای گوگل سخت تر شد و دیگر نمی توانست به خوبی نیاز های کاربران را بر طرف کند و نتایج درست را به آن ها نمایش دهد.

الگوریتم کافئین روی موارد مختلفی مثل سرعت، حجم، ارتباط و مفهوم کار می کرد و وبسایت هایی که مطالب غیر مفید و بی ربط منتشر می کردند را از دور خارج می کرد و به انتهای نتایج جستجو انتقال می داد.

الگوریتم کافئین | بیا و یادبگیر
الگوریتم کافئین | بیا و یادبگیر

الگوریتم پاندا

اوایل سال 2010 بود که الگوریتم پاندا وارد میدان شد. شروع سال 2010 برای گوگل نوید سالی سخت را می داد، چرا که سایت های بی کیفیت و ضعیف با استفاده از متد های غیر متعارف سعی می کردند خود را به صفحه اول گوگل برسانند و این امر باعث می شد تا کاربران نتوانند به پاسخ درست سوال های خود برسند.

فعالیت های سایت های مخرب در آن سال به قدری بود که کاربران برای این که یک موضوع را گوگل پیدا کنند مجبود بودند مدت زمان زیادی را صرف جستجو کنند و تبلیغات کسل کننده ی فراوانی را مشاهده کنند. این روند باعث کاهش آمار استفاده از این موتور جستجوی قدرتمند شده بود و گوگل باید فکری به حال آن می کرد.

الگوریتم پاندا | بیا و یادبگیر
الگوریتم پاندا | بیا و یادبگیر

وظایف الگوریتم پاندا

1 سال بعد یعنی در سال 2011 گوگل، پاندا را به دنیای وب معرفی کرد. الگوریتمی که کارش بررسی کیفیت محتوا و رتبه بندی وبسایت ها در گوگل بود. پاندا با مجموعه ای از سوالات سفت و سخت وارد وبسایت ها می شد و شروع به جستجو می کرد و آن ها را به دقت بررسی مورد بررسی قرار می داد.

الگوریتم پاندا سایت هایی که دارای محتوا مناسب و یونیک بودند را به صفحات ابتدایی موتور های جستجو و وبسایت هایی که دارای محتوا های ضعیف و غیر حرفه ای بودند و از تکنیک های سئو کلاه سیاه برای ماندن در صفحه ی اول گوگل استفاده می کردند را به انتهای نتایج جستجو انتقال داد.

اگر این سوال برای شما هم ایجاد شده که منظور گوگل از محتوا ضعیف چیست باید در جواب بگوییم، منظور از محتوای ضعیف، محتوا های کپی شده، محتوا های کم حجم و کوتاه (کمتر از 600 کلمه)، محتوا هایی با اطلاعات از دور خارج شده و بی ارزش، محتوا های تکراری، محتوا های ناهماهنگ با عبارت کلیدی انتخابی و محتوا هایی که تبلیغات بیش از اندازه دارند.

الگوریتم پاندا | بیا و یادبگیر
الگوریتم پاندا | بیا و یادبگیر

آیا پاندا وبسایت شما را تنبیه کرده است؟

حال می خواهیم بدانیم که آیا وبسایت ما توسط الگوریتم پاندا تنبیه شده یا مشکلی با آن ندارد. یکی از نشانه های بارز برخورد پاندا با وبسایت ها کاهش چشمگیر ترافیکی است که به صورت نرمال روانه ی سایت می شود. البته این مورد می تواند به دلایل دیگر هم برای یک وبسایت به وجود بیاید اما اکثر اوقات این اتفاق به دلیل برخورد پاندا به وبسایت شما اتفاق می افتد.

توجه داشته باشید که همواره تمام تلاش خود را بکنید تا از رویارویی با پاندا پیشگیری کنید. اگر سایت توسط این الگوریتم گوگل پنالتی یا تنبیه شود مدت ها زمان می برد تا به روال نرمال باز گردد. برای رفع جریمه ی پاندا تنها راه پیش روی شما کار صادقانه و تولید محتوای درجه یک و غیر کپی است که می تواند در دراز مدت مشکل وبسایت شما را رفع کند.

الگوریتم پاندا | بیا و یادبگیر
الگوریتم پاندا | بیا و یادبگیر

الگوریتم دزد دریایی

الگوریتم دزد دریایی یکی از الگوریتم هایی است که چند سالی می شود نام خود را در موتور جستجو گوگل مطرح کرده است. این الگوریتم به شدت با کپی کنندگان در سطح وب برخورد می کند و به صفحات وبسایت هایی که مطالب کپی در آن ها قرار دارد امتیازات منفی پی در پی اختصاص می دهد.

اما شاید از خود بپرسید که این الگوریتم از کجا متوجه می شود که مطلبی کپی شده یا خیر. در جواب این سوال باید گفت این الگوریتم با استناد به تاریخ انتشار مقالات می تواند متوجه کپی بودن یا نبودن آن ها شود. به این نکته توجه داشته باشید که سعی نکنید با تغییر تاریخ انتشار، گوگل را فریب دهید، چون هوش مصنوعی گوگل خیلی زرنگ تر از این حرف ها است.

الگوریتم دزد دریایی | بیا و یادبگیر
الگوریتم دزد دریایی | بیا و یادبگیر

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن از آن دسته از الگوریتم های گوگل است که برای مبارزه ی مستقیم با متقلبین در سطح وب طراحی و تولید شده است. این الگوریتم در سال 2012 کسب و کار های زیادی را در سطح وب از رتبه های برتر گوگل پایین کشید و به انتهای موتور های جستجو انتقال داد.

الگوریتم پنگوئن | بیا و یادبگیر
الگوریتم پنگوئن | بیا و یادبگیر

وظایف الگوریتم پنگوئن

عمده فعالیت پنگوئن بر روی بخش لینک سازی های خارجی یا همان بک لینک ها بود. این الگوریتم با دقت فراوان و به طور مستمر لینک های خارجی وبسایت های مختلف مورد بررسی قرار می داد و در صورتی که متوجه بک لینک های نادرست می شد هر دو سایت گیرنده و دهنده را به عنوان اسپم معرفی می کرد و آن ها را به انتهای نتایج جستجو هدایت می کرد.

همواره سعی کنید بک لینک های خود را از وبسایت هایی که در زمینه ی کاری شما فعالیت دارند بگیرد و از دریافت بک لینک وبسایت هایی که حوزه کاری متفاوتی با کسب و کار شما دارند خودداری کنید.

به هیچ عنوان بک لینک خریداری نکنید و بک لینک ها را بعد از مدتی کوتاه حذف نکنید. تمام این کار ها یک پیام برای الگوریتم پنگوئن است که اعلام می کند سایت شما از سئو کاه سیاه استفاده می کند.

الگوریتم پنگوئن | بیا و یادبگیر
الگوریتم پنگوئن | بیا و یادبگیر

الگوریتم مرغ مگس خوار

سرعت بالا و دقت زیاد در عملکرد موجب شد تا این الگوریتم گوگل به نام مرغ مگس خوار نام گذاری شود. سال 2013 گوگل از الگوریتم مرغ مگس خوار خود رو نمایی کرد. الگوریتمی که برای نمایش درست ترین نتایج در سریع ترین زمان به کاربر، طراحی و تولید شد.

مرغ مگس خوار به طور مستقیم بر روی مفهوم عبارات جستجو شده توسط کاربران کار می کرد و سعی داشت که مطالبی را به کاربران نمایش دهد که با عبارت جستجو شده توسط آن ها بیشترین هم خوانی را دارد.

علاوه بر این مرغ مگس خوار با بررسی پایگاه داده ی گوگل مطالبی که با عبارت جستجو شده در ارتباط بودند را نیز به کاربران نمایش می داد تا اطلاعات پیرامون موضوع جستجو شده را هم در اختیار داشته باشند.

حتما برای شما کاربران بیا و یادبگیر هم این مطلب پیش آمده که عبارتی را در گوگل با املا غلط جستجو کنید و گوگل املا درست آن را به شما نمایش دهد و مطالب مناسب را به شما ارائه دهد. این فرایند جذاب تنها به لطف الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل امکان پذیر شده و دلیل آن هم درک مفهوم فوقالعاده ی این الگوریتم گوگل است.

الگوریتم مرغ مگس خوار | بیا و یادبگیر
الگوریتم مرغ مگس خوار | بیا و یادبگیر
کلام آخر

حال که الگوریتم ها و نحوه ی کار آن ها را یاد گرفتیم، می دانیم که چه کاری هایی را نباید انجام دهیم تا با پنالتی های آن ها مواجه نشویم. بیا و یادبگیر به شما عزیزانی که قصد ایجاد یک کسب و کار پایدار در سطح وب را دارید توصیه می کند تا همواره از روش های سئو کلاه سفید برای وبسایت خود استفاده کنید.

استفاده از مطالب کپی، خرید بک لینک، استفاده از مطالب ضعیف و بی ارزش از جمله شایع ترین مطالبی است که باعث پنالتی شدن وبسایت ها توسط گوگل می شود. در انتها اگر باز هم سوالی در ذهن شما عزیزان باقی مانده، شما را دعوت به پرسش آن ها در بخش نظرات می کنیم.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • وحید
    07/06/2022 18:38

    سلام روز بخیر
    اگر روشی اشتباهی انجام بشه پنالتی همه الگوریتم ها با هم اتفاق می افته یا خیر؟

    پاسخ
    • درود بر شما
      خیر تمامی الگوریتم ها به خاطر یک خطا شما رو جریمه نخواهند کرد

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

تاثیر گرافیک سایت در سئو